وارد بازاری شدیم که وجود ندارد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، در فضاهای کاری اشتراکی، وجود افرادی که با تمرکز فراوان روبروی لپ تاپ خود نشسته­اند و با جدیت و امیدواری در حال کار کردن هستند و از محیط اطرافشان کاملا جدا شده­اند، یک تصویر متعارف و همیشگی است. امیر همایون شیرانی را باید یکی از همین جوانان دانست که با جدیت و امیدواری، بر روی محصول تازه و نوپای خود کار می­کند. اسپاش، یک پلتفرم اجاره و مدیریت هر نوع فضای کاری است، که میتواند استودیو یا آموزشگاه یا هرچیزی باشد که شما بتوانید فضایی را درآن ارائه بدهید. تنها چند هفته از عمر اسپاش می­گذرد که از طریق یک تیم بسیار جوان و خلاق و البته با تجربه خلق شده است. پلتفرمی که قرار است بازاری را به وجود بیاورد که وجود ندارد.

وارد بازاری شدیم که وجود ندارد

با معرفی خودتان آغاز کنیم

من امیر همایون شیرانی هستم، کار من بیزینس دولوپمنت یا همان مدیر توسعه کسب و کار شرکت ویش ورک است. ویش ورک در زمینه توسعه برنامه های نرم افزاری فعالیت می کند. و در حال تحصیل در رشته علم اطلاعات در دانشگاه علامه هستم.

ایده اولیه اسپاش از کجا آغاز شد و چطور شکل گرفت؟

اسپاش در دی و بهمن ماه سال گذشته که با مدیرهای هفت وهشت در دو موضوع صحبت می کردیم شکل گرفت. اول اینکه ما بتوانیم فرایند مدیریت فضای هفت و هشت و به طور کلی، مدیریت فضای کاری را راحت تر کنیم؛ دومین مورد این بود که من نوعی به عنوان کسی که عضو یک تیم هستم، برایم خیلی مهم بود که اگر یک روزی نخواستم در هفت و هشت کار کنم و بخواهم جای دیگری کار کنم، نزدیک­ترین محل کار که به آن اطمینان کامل داشته باشم را بتوانم پیدا کنم. ایده اسپاش دقیقا از اینجا رقم خورد که بتوانم یک وبسایت و پلتفرم کوچکی را داشته باشم که بتوان صرفا فضاهای کاری را در آن ببینم و این به فضای ایر بی اند بی طور بدل شد که شما فضایتان را ارائه می دهید و کسی دیگر اجاره می کند و این دو به هم وصل می­شوند.

اسپاش به چه معناست؟

کلمه انگلیسیspace از اسپاش که یک کلمه هخامنشی است گرفته شده که به معنای جا، مکان و فضا است که بعد در زبان لاتین به اسپاسیو و بعد به space تغییر می کند.

اسپاش دقیقا چه کار می کند؟

همانطور که گفتم اسپاش، مانند air b&bفضای کار است. از جمله فضاهای کافه­ها، کارگاه ها و کلاس ها و هر چیزی که ما در آنجا کاری را انجام می دهیم. اولین کار این است که می توانم به آنجا بروم و به عنوان ارائه دهنده فضا، ثبت نام کنم و اطلاعات مربوط به فضای کاری خودم را وارد کنم و آن را در معرض اجاره قرار بدهم. فرد دیگری که در پی مکان کاری است وارد پلتفرم می شود، جا و تاریخی که می خواهد را انتخاب می کند و اطلاعاتش را تکمیل می کند و پراخت را انجام می دهد. کل فرایند به عهده اسپاش است که تبلیغات فضا را در فضای مجازی انجام می دهد. هم رابط است هم فاکتور و هم گزارش به فضای کار می دهد.

چه فضاهایی را پوشش می­دهد؟

همانطور که گفتم هر نوع فضایی برای کار که اولین الویت ما که با آن وارد شدیم فضاهای کار اشتراکی بودند چون مکان های کاری آنها خیلی مشهود بودند. اما الویت های بعدیمان کافه ها هستند، و بعد از آنها کارگاه ها هستند که مثلا کارگاهی برای ضبط صدا باشد یا ممکن است کارگاه تک شاپ باشد و… که همه آنها می توانند به راحتی فضایشان را در اسپاش ارائه دهند و هر کسی که می خواهد می تواند رزرو کند و می تواند در آن کارگاه آغاز به کار کند.

برای رویدادها هم سرویس ارائه می دهید؟

بله رویدادهای روزانه هم پوشش می­دهیم. فرض کنید یک سالن دارید. در اسپاش ثبت نام می کنید و با انتخاب تاریخ های دلخواه، افراد می توانند رزرو را انجام دهند.

چه مدت است که بر روی این پروژه کار می کنید؟

ما از فروردین 1402 دیزان اسپاش را آغاز کردیم و حدود یک ماه است که محصول ما بالا آمده و هفت و هشت، اولین فضایی بود در پلتفرم ما ثبت نام کرد.

در کنار پیدا کردن مشتری، چه خدمات دیگری به کسب و کارها می­دهید؟

بخش مدیریتی اسپاش یکی از نقاط قوت ماست؛ اینکه بتوانید جایی را داشته باشید که تمام اطلاعات مربوط به کسب و کارتان به صورت تجمیعی در یک فضا داشته باشید، می­تواند کار شما را راحت­تر کند. این فضاهای کار در حال حاضر اطلاعاتشان بسیار پراکنده است؛ یک سری اطلاعات را در اکسل و یک سری اطلاعات را در گوگل شیت دارند و این اطلاعات هیچ وقت یک جا نیست و به همین دلیل گزارش­ گیری هم دقیق نیست. اسپاش در حال برنامه ریزی برای مرحله های بعدی نیز هست، مثلا اینکه بتوانید تمام فضایتان را در آن پلتفرم مدیریت کنید و حتی اگر لازم باشد 3D مدل بگذارید و افراد بیایند طبق 3D انتخاب کنند و شما ببینید دقیقا کاربر کجای فضایی که گذاشته اید را اجاره کرده است.

کمی از تیم اسپاش بگویید.

تیم توسعه دهنده اسپاش تیم ویش ورک است. یکی از مزایای ویش ورک این است که سابقه کار با با انواع کشورها را دارد و تیمی کاملا اجایل است و افرادش در انواع شهرهای کشور پراکنده هستند در رشت مازندران آذربایجان و… در اوایل کار با بررسی محصول های شبیه به اسپاش و شکل دادن ویژگی هایی که قرار است در آن موجود باشد آغاز کردیم. در ابتدا قرار بود که اسپاش یک برند خیلی پیر و مثل یک فرد دانشمند باشد و رنگ های آبی و کرم برای آن انتخاب کردیم. اما هر چه بیشتر به هویت برند نزدیک شدیم، به یک فرد جوان تبدیل شد که می­خواهد سریع باشد و به کاربر بگوید بیا این فضا را بشناسید و رنگ ها به بنفش و غیره تغییر پیدا کرد و بعد از آن هم به سمت بخش تکنیکال برای توسعه محصول رفتیم.

شما بسیار جوان هستید، آیا این جوانی تاثیری بر روند پیشرفت اسپاش خواهد داشت؟

من شخصا از سال 99 با ویش ورک آغاز به کار کردم، ما صفر تا صد یک پروژه نرم افزاری را انجام می دادیم؛ اول یک مرحله کشف محصول انجام می­دادیم، رقبا را پیدا می­کردیم و می فهمیدیم کجای بازار و با چه قابلیت هایی باید بروند و بهترین قابلیت هایشان را تا سه تا فاز بعد تشریح می کردیم که بدانیم در فاز دو و سه چه چیزهایی را باید اضافه کنیم و همه چیز طبق نقشه باشد و بعد از آن بچه های دیزاین و توسعه دهنده آغاز می­کردند و این بسیار به ما کمک کرد که بدانیم در محصول چه برنامه ریزی ای داشته باشیم.

اسپاش را با حساسیت بیشتر از بقیه پروژه ها پیش بردیم و در دی و بهمن ماه سال گذشته به این موضوع پی بردیم که به چه شکل می توانیم این ایده را پیاده کنیم. به همین دلیل اول به سراغ تحلیل رقبا رفتیم و نکته جالب این بود که در آن زمان در ایران چنین پلتفرمی نبود و رقیبی نداشتیم. به تازگی اما رقبای جدیدی درحال ورود به بازار هستند ولی فرقی که دارد این است که داشبورد مدیریت نمی دهد و مستقیم کاربر را به فضا وصل می کند. در خارج از کشور سه چهار تا تیم بودند که آنها هم داشبورد ارائه نمی دادند و اینگونه بود که باید ثبت نام انجام می شد و خودمان برایتان می فروشیم. پلتفرمی شبیه به وی ورک بود.

برنامه شما برای کسب درآمد چیست؟

در حال حاضر اسپاش هیچ کمیسیونی نمی گیرد و به طور مستقیم هر پولی در آن است به صاحب کسب و کار می رسد. به این دلیل که بتوانیم فضاهای بیشتری را جذب کنیم و خود پلتفرم را هم امن تر کنیم. همزمان آغاز به بررسی کردیم که در این نوع کسب و کار، چه بیزینس مدل هایی وجود دارد. از جمله جاباما، اسنپ فود، اسنپ مارکت و خود اسنپ که به نوعی واسطه هستند و صفر تا صد را انجام می دهند و شما فقط سوار ماشین می شوید و بدون نگرانی مستقیم به مقصد می رسید.

شما وارد بازاری شدید که عملا در ایران اصلا وجود نداشت و در خارج از ایران هم کسب و کاری که دقیقا شبیه شما باشد، نداشتیم. برای پیدا کردن میزان بازار، ارزش آن و… چگونه عمل کردید؟

ما در ابتدا آغاز به تحقیق بازار با اطرافیانمان کردیم و این اطرافیان در خود کارخانه نوآوری آزادی بود و توانستیم تحقیق کنیم و ببینیم که اول مشکل کجاست؟ بعضی مواقع، محصولی ساخته می شود اما بزرگترین مشکلش این نیست که پلتفرم خوب یا بدی است؛ مشکل این است که کسی استفاده نمی کند که یکی از دلایلش ممکن است از سنتی بودن باشد، ممکن است رابط کاربری بد باشد یا هر چیز دیگر. ما هم طبیعتا وقتی وارد شدیم این حدس را می زدیم که شاید با پلتفرمی روبرو باشیم که پیروز نشود؛ اما درباره اینکه چگونه مطمئن شدیم، راستش نمی­توان گفت که مطمئن هستیم چون با اینکه ما تحقیقات میدانی کردیم و رفتیم که ببینیم که چقدر امکان دارد که سود داشته باشد و چقدر امکان دارد که ضرر داشته باشد، باز هم این موضوع وجود داشت که شاید شکست بخورد. اما در آخر گفتیم که استارت آپ هم برای شکست خوردن است. از استارت اپ هایی که پیروز شدند شاید 10 درصدر جان سالم به در می برند به قول سم آلتمن، اگر در پی پول درآوردن هستید سراغ استار آپ نروید چون امکان شکست در آن خیلی بیشتر از پیروز شدنش است حتی با اینکه اعداد و ارقام و همه چیز بگوید که پیروز است.

میزان بازار فضای کار اشتراکی چقدر پتانسیل دارد؟

در ایران خیلی وقت نیست که فضای کاری اشتراکی به راه افتاده. از سال 96 و 97 به طور رسمی چنین چیزی به وجود آمد. در حال حاضر 54 فضای کار اشتراکی وجود دارد که 16-17 تای آنها در تهران مستقر هستند. پیش بینی ما این بود که بتوانیم تا شش ماه آینده، دست کم پنج شش فضا را اضافه کنیم و بتوانیم بازخورد خوبی بگیریم.

منبع: مجله شنبه

به "وارد بازاری شدیم که وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارد بازاری شدیم که وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید