سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند، خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، سراتو 2014 بخریم یا بهمن رسپکت صفر کیلومتر؟ آیا اصالت و مهندسی یک خودرو کارکرده و کهن سال کره ای حریف صفر بودن یک محصول چینی می گردد؟ پاسخ مستند این سوالات را در تست و آنالیز زیر بخوانید.

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند، خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

وبلاگ رشد آرمان - مجتبی اسماعیلی: سراتو 2014 و بهمن رسپکت تحت آزمون های پرفشار وبلاگ رشد آرمان قرار گرفتند. این دو خودرو تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند. قدرت پیشرانه هر دو خودرو شبیه هم است اما بهمن رسپکت گشتاور بیشتری فراوری می نماید. سراتو از گیربکس شش سرعته اتوماتیک و رسپکت از گیربکس CVT استفاده می نمایند. با بودجه حدودی یک میلیارد و 300 میلیون تومان هم می گردد یک سراتو 2014 اتاق YD با کارکرد حدودی 300 هزار کیلومتر خرید و هم می توان یک بهمن رسپکت صفر کیلومتر تهیه کرد. اما کدام یک به نفع خریدار است؟ کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

ویدیوی کامل تست مقایسه ای مجذوب کننده بین بهمن ریسپکت و کیا سراتو را در کانال یوتیوب وبلاگ رشد آرمان پلاس دیدن کنید:

هر دو خودرو به وسیله وبلاگ رشد آرمان تست و آنالیز شدند و در ادامه تمام پارامترهای مهم در هر دو خودرو مقایسه می شوند تا خریداران احتمالی دید بهتری داشته باشند.

معینات فنی

کیا سراتو 2014 با کد اتاق YD با همان پیشرانه سراتوهای نسل قبلی خود (اتاق TD) وارد کشور شد. این پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قادر به فراوری 158 اسب بخار قدرت و 194 نیوتون متر گشتاور است. گیربکس این خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است. وزن این خودرو 1345 کیلوگرم است.

برای اولین بار در ایران فیلم تست ترمز تارا ، پژو 207 و دنا را در کانال یوتیوب وبلاگ رشد آرمان پلاس دیدن کنید:

در مقابل بهمن رسپکت از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ به قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتون متر استفاده می نماید و یک گیربکس CVT نیز توان موتور را به چرخ های جلو می رساند. وزن رسپکت 1400 کیلوگرم است.

دو خودرو آماده مقایسه در یک مسیر کوهستانی هستند. بهمن رسپکت حدود 36 نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به سراتو فراوری می نماید و این اختلاف کاملا قابل توجه است.

عملکرد فنی

مقایسه را با کیا سراتو 2014 شروع می کنیم. سلکتور در حالت D قرار می گیرد و گیربکس خودرو در دور RPM 1300 درگیر می گردد. در نتیجه خودرو با تاخیر کمی شروع به حرکت می نماید. پدال گاز بیشتر فشرده می گردد و دنده ها بدون صدا و نرم تعویض می شوند. گفتنی است که کارکرد سراتو تحت آنالیز حدود 300 هزار کیلومتر بود، اما با این وجود صدای اضافی چندانی از اتاق، گیربکس یا پیشرانه خودرو به گوش نمی رسید. بعلاوه خودرو کاملا کیپ بود و خبری از لقی در نقاط مختلف خودرو و اتصالات نبود. شتاب گیری و عملکرد گیربکس سراتو در یک مسیر صاف کاملا راضی نماینده و روان بود.

حالا پشت فرمان بهمن رسپکت هستیم و سلکتور گیربکس CVT را روی حالت D قرار می دهیم. خودرو با تاخیری آزار دهنده حرکت را شروع می نماید و تا دور موتور 2000 RPM هیچ خبری از درگیر شدن گیربکس یا بوست کردن توربو نیست! پس از گذر از این تاخیر، شتاب گیری خودرو مناسب است اما روان نیست! به این معنی که گیربکس خودرو با حالتی گیج و منگ دقیقا نمی داند چگونه باید وظیفه اش را انجام دهد. به هر حال خودرو در مسیرهای صاف تاخیر زیادی در شروع حرکت دارد اما پس از آن اگر زیاد حساس نباشید از شتاب گیری خوب آن به وجد می آیید. البته صدای ناله های آزار دهنده پیشرانه خودرو بر صدای هیجان انگیز سوت توربو غلبه می نماید. این مورد در پیشرانه اتمسفر سراتو وجود ندارد.

نتیجه: هر دو خودرو در این آزمون قبول می شوند.

فیلم کامل مقایسه و تست شاهین و تارا: برنده کدامیک است؟ پاسخ را در کانال یوتیوب وبلاگ رشد آرمان پلاس دیدن کنید:
عملکرد در سربالایی

با رسیدن به اولین سر بالایی افت توان در سراتو محسوس است، اما آزار دهنده نیست و راننده هرگز قال نمی ماند. تمام اجزای قوای محرکه خودرو دست به دست هم می دهند تا خودرو را پیش ببرند. حالت ترونیک گیربکس سراتو در روبرو با سربالایی های بسیار تند نیز پس از حالت توقف - شروع مجدد، واقعا کارآمد است و عملکردی مانند یک خودروی دنده ای دارد. عملکرد سراتو سراتو 2014 در سربالایی های تند با تهویه روشن، قابل قبول و مناسب است.

اما بهمن رسپکت با رسیدن به اولین سربالایی و حالت توقف - شروع مجدد، کاملا در می ماند و اصلا راه نمی افتد! واقعیت این است تاخیر زیاد پدال گاز و گیربکس رسپکت باعث می گردد که نیروی جاذبه زمین که حالا بیشتر هم شده، دخلش را بیاورد! خودرو علاوه بر وزن خود حالا باید به نیروی زیاد جاذبه (به دلیل سر بالایی) هم غلبه کند که از عهده این کار بر نمی آید. رسپکت در روبرو با سربالایی ها، بسیار ضعیف عمل می نماید و راننده را دچار واماندگی و سَرخوردگی می نماید.

بهمن رسپکت هنگام روبرو با سربالایی ها حتی با وجود سی و شش نیوتون متر گشتاور بیشتر و وزن تقریبا برابر با سراتو، عملکرد افتضاحی دارد و حریف یک خودروی قدیمی با 300 هزار کیلومتر کار هم نمی گردد. معین نیست عملکرد بهمن رسپکت بعد از کارکرد 100 هزار کیلومتر چگونه است؟!

کیا سراتو در این آزمون قبول و بهمن رسپکت نیز مردود است.

عملکرد در ترافیک

عملکرد سراتو 2014 در ترافیک های سنگین، روان و مناسب است. ضربه و تقه چندانی متوجه راننده و سرنشینان نیست و آرامش کابین در هنگام شروع حرکت و ترمز گیری های مکرر مناسب و راضی نماینده است.

در مقابل عملکرد بهمن رسپکت در ترافیک اصلا خطی و روان نیست و حتی از کنترل راننده خارج می گردد! به این صورت که خودرو در هنگام فشردن گاز عکس العملی ندارد اما پس از آن به صورت ناگهانی و غیر قابل پیش بینی شتاب می گیرد. این حالت می تواند منجر به بروز تصادف با خودروی جلویی گردد. بعلاوه این رفتار نیز خطی نیست و با هر بار توقف و شروع مجدد، به یک شکل متفاوت اتفاق می افتد.

نتیجه: کیا سراتو در آزمون ترافیک قبول و بهمن رسپکت در این آزمون مردود می گردد.

ترمز گیری

عملکرد ترمز هر دو خودرو ضعیف است و پدال ترمزشان به فشار بیش از حد برای نگه داشتن خودرو احتیاج دارد. اما در حالی که سراتو در میلی مترهای آخر فاصله پدال ترمز تا کف پایی خودرو را نگه می دارد، بهمن رسپکت در این فاصله هم این کار را انجام نمی دهد و بوی لنت های خودرو نیز به سرعت بلند می گردد.

نتیجه: هر دو خودرو در آزمون ترمز گیری مردود می شوند!

هندلینگ و تعلیق

یکی از فزونی های بهمن رسپکت نسبت به کیا سراتو، سیستم تعلیق به روزش است. هر دو خودرو در تعلیق جلو از سیستم مک فرسون - استوآرت استفاده می نمایند. تعلیق سراتو در قسمت عقب از نوع تیر پیچشی است اما تعلیق رسپکت در این قسمت از نوع گران تر مولتی لینک است.

کیا سراتو 2014 سواری و تعلیق خشک همراه با کوبش شدید در قسمت عقب را دارد اما بهمن رسپکت واقعا سواری نرم و بی صدایی دارد. هندلینگ هر دو خودرو نیز مناسب است اما پایداری رسپکت در پیچ ها بهتر از سراتو است!

نتیجه: هر دو خودرو در آزمون قبول می شوند.

کابین و امکانات

کابین بهمن رسپکت زیبا و مدرن طراحی شده است و خودرو امکانات مناسبی دارد. دوربین AVM یا 360 درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سانروف، نور مخفی، صفحه کیلومتر دیجیتال، کروز کنترل، کنترل پایداری، اتوهلد و ترمز پارک برقی از مهم ترین امکانات بهمن رسپکت هستند. اما از چراغ سقفی عقب هیچ خبری نیست و سر نشینان عقب باید به نور موبایل خود متکی باشند.

کیفیت پلاستیک مورد استفاده در کابین رسپکت اما بسیار پایین است. هر چند بعضی از قسمت های کابین با فوم پوشانده شده اند اما تنها جنبه نمایشی دارند. چرا که بیشتر کابین از پلاستیک خشک و بی کیفیت (در حد کوییک سایپا) پوشانده شده است. طراحی خوب قطعات داشبورد و بعلاوه تریم های آن دل ربا اما فریبنده هستند.

کابین سراتو 2014 هر چند در زمان خودش زیبا بود اما حالا دیگر قدیمی به نظر می رسد. اما با این وجود به هیچ وجه زشت نیست و ارگونومی آن مناسب است. سراتو نیز با وجود عمر 9 ساله اش امکانات بسیار مناسبی مانند سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور نور و باران، کروز کنترل، سانروف، گرم کن صندلی و فرمان، کی لس، فرمان برقی و… را دارد. فهرست امکانات سراتو از رسپکت بیشتر و کامل تر است.

نتیجه: هر دو خودرو در بخش امکانات و طراحی کابین قبول هستند. اما رسپکت در بخش کیفیت کابین مردود است.

خدمات و پشتیبانی فنی

یکی از مانورهای تبلیغاتی برای خودروهای چینی این است که به جای خودروی کارکرده کره ای یا ژاپنی صفر چینی خریداری کنید تا درد سر نداشته باشید. اما این روزها شاهد رنگ باختن بیش از پیش چنین شعارهایی هستیم. حساسیت شدید موتور خودروهای چینی به کیفیت بنزین کشور و در نتیجه خرابی زود هنگام موتور، قیمت وحشتناک قطعات یدکی و زمین گیر شدن خودروهای چینی به دلیل نبود قطعات ساده و پیش پا افتاده، دلایل بی اساس بودن چنین تبلیغاتی هستند.

در مقابل کیا سراتو علاوه بر کیفیت بالای ساخت و استهلاک کمتر، با فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکار هم رو به رو است.

به نظر می رسد یک کیا سراتو کارکرده، گزینه مناسب تری از بهمن رسپکت صفر کیلومتر باشد.

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی نو را بشناسید / لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

منبع: بیت ران

به "سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند، خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند، خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید