عبور برق از خط قرمز ، شوک بزرگ به شبکه توزیع برق با رکورد تازه

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، گرمای هوا بیداد می نماید و در این بیداد، فشار قابل توجهی به منابع آب و برق کشور وارد می گردد. همزمان با داغ شدن هوای تیرماه، رکورد مصرف برق شکسته و آمارهای قابل تأملی از شرایط تبخیر منابع آبی منتشر شده است.

عبور برق از خط قرمز ، شوک بزرگ به شبکه توزیع برق با رکورد تازه

احمد میرخدایی: دیروز ظهر، رکورد جدیدی برای مصرف برق کشور ثبت شد و اندازه مصرف به مرز 72هزار و 400مگاوات رسید رقمی که حدود 9درصد بیش از رکورد مدت مشابه سال قبل است و فشار زیادی به شبکه فراوری و توزیع برق کشور وارد می نماید. در آن سوی ماجرا، در شرایطی که میانگین بارش های جوی در تهران فقط 35میلی متر بوده، اندازه تبخیر منابع آبی مرکز به حدود هزار میلی متر رسیده است.

شوک مصرف برق

برآوردهای وزارت نیرو از مصرف برق در روز گذشته به حدود 72هزار و 400مگاوات رسید. این در حالی است که براساس آخرین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مصرف برق کشور در روز یکشنبه 71هزار و 987مگاوات بوده و به واسطه گرمای روزافزون هوا، مصرف برق فقط در یک روز 0.6درصد اضافه شده است.

این شرایط، شوک بزرگی به نیروگاه ها و شبکه توزیع برق وارد می نماید و زحمت متولیان تأمین پایدار برق کشور را دوچندان خواهد نمود؛ اما مشترکان برق، به ویژه در بخش خانگی می توانند فقط با کاهش 10درصدی مصرف برق خود، به حفظ پایداری شبکه برق کشور و تضمین دسترسی همگانی به برق یاری نمایند.

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، صرفه جویی مصرف برق به وسیله به کارگیری روش های ساده ای میسر است و مردم می توانند بدون آنکه رفاه خود را کاهش دهند با اعمال روش های ساده از جمله اجتناب از کاربرد وسایل برقی پرمصرف در ساعت اوج مصرف (از ساعت 11 تا 17 و 20 تا 23)، تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای 25درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی، مصرف برق خود را مدیریت نمایند.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران معتقد است: فقط با 10درصد صرفه جویی در مصرف برق یاری بزرگی به تأمین برق پایدار برای همه هموطنان خواهد شد و مشترکان نیز با استفاده بهینه و صحیح مصرف برق، مشمول پاداش های صرفه جویی می شوند.

پاتک گرما به منابع آبی

داده های ایستگاه هواشناسی تهران نشان می دهد که در 3 ماهه سال جاری، میانگین بارش های جوی مرکز 35میلی متر بوده و طبق داده های پهنه ای بارش تهران، این استان با بیش از 60درصد کسری بارش روبرو است.

نکته قابل توجه این است که در همین بازه زمانی 3ماهه، اندازه تبخیر منابع آبی تهران به حدود هزار میلی متر رسیده و معادله تنش آبی در خشکسالی تکمیل شده است. براساس جدیدترین داده های شاخص SPEI مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، کل مساحت مرکز و 15 شهرستان تهران درگیر درجات مختلف خشکسالی است و مدیریت استحصال آب از منابع و بعلاوه مدیریت بهینه مصرف باید جدی تر در دستور کار قرار گیرد.

حال و روز سدها

در حال حاضر با وجود 29میلیارد و 460میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 60درصد ظرفیت مخازن سدها پر شده و 40درصد این ظرفیت خالی است. براساس آمارهای وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 1401) تا شامگاه 17تیرماه 1402، درمجموع 36میلیارد و 220میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که این اندازه نسبت به ورودی 28میلیارد و 180میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، 29درصد افزایش نشان می دهد.

براساس آمارها، در بازه زمانی اول مهر 1401تا شامگاه تیرماه 1402به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 25میلیارد و 810میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 22میلیارد و 840میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، 13درصد افزایش را نشان می دهد.

به عبارت دیگر، در شرایطی که ورودی آب به سدها رشد 29درصدی داشته، خروجی آب از سدها فقط 13درصد بیشتر شده است و مدیریت انقباضی در رهاسازی آب برای مصارف غیرشرب، باعث شده خروجی سدها نسبت به ورودی آنها کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کند و حجم ذخایر آبی مخازن افزایش یابد.

طبق آخرین آمارهای وزارت نیرو، مخازن سدهای کشور با موجودی 29میلیارد و 460میلیون مترمکعب آب ذخیره شده، حدود 20درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته آب دارند و البته، همچنان 40درصد ظرفیت مخازن خالی است.

تنبیه بدمصرف ها

وزارت نیرو با وجود گرمای روزافزون هوا و افزایش مصرف آب و برق، تا اینجای کار نهایت کوشش خود را برای تأمین پایدار آب و برق خانگی به کار گرفته است؛ اما همزمان، برای آن دسته از مشترکانی که به خصوص در بخش دولتی رعایت الگوی مصرف را ننمایند و به قواعد کاهش مصرف آب و برق در چارچوب دستورالعمل های ابلاغی پایبند نباشند، بدون تعارف تنبیه های سختی نظیر جریمه مالی و حتی قطع موقتی اشتراک درنظر گرفته است.

در هفته های اخیر، بارها خبرهایی در خصوص قطع برق ادارات دولتی و بانک ها رسانه ای شده و اکنون این موضوع در حوزه آب نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طبق اعلام معاون عایدی و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در هفته اخیر براساس ابلاغیه مدیریت بحران استانداری تهران، آب 20مشترک اداری پرمصرف در استان تهران قطع شده است.

سیدرسول باقری می گوید: براساس این ابلاغیه، مشترکان اداری مرکز ملزم هستند که اندازه مصرف آب خود را نسبت به سال گذشته 25درصد کاهش دهند و شرکت آب و فاضلاب نیز بر اجرای این ابلاغیه نظارت جدی داشته و 6هزار واحد اداری استان را به دقت در بخش مصرف آب مورد پایش قرار می دهد.

به گفته او، این مشترکان اگر به رفتار پرمصرفی خود ادامه دهند مدت زمان قطع آب آنها بیشتر و اسامی آنها نیز اعلام می گردد ضمن اینکه وصل مجدد انشعاب آب مشترکان بدمصرف منوط به تعهد کتبی بالاترین مقام اجرایی آن اداره خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "عبور برق از خط قرمز ، شوک بزرگ به شبکه توزیع برق با رکورد تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور برق از خط قرمز ، شوک بزرگ به شبکه توزیع برق با رکورد تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید