دیگی که برای گردشگری نمی جوشد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، خبرنگاران: ایران با وجود تنوع خوراکی چشمگیر خود ناشی از اقلیم چهارفصل و رنگین کمان اقوام فارس و آذری و لر و کرد و عرب و بلوچ و گیلک و … آن طور که باید و شاید نتوانسته سفره 2500 قلم خود را به گردشگران دنیا بشناساند.

دیگی که برای گردشگری نمی جوشد

هما حاصلی : با انتشار لیست کشورهای دارای رکورد دنیای برترین مکاتب آشپزی در حالی که نام ترکیه همسایه ایران در رده هفتم این لیست نشسته است، اما خبری از نام ایران به عنوان دارنده یکی از سه مکتب مادر آشپزی دنیا نیست و جای خالی سفره ای با 2500 نوع خوراک طعم حسرتی تلخ را بر دل می نشاند.

به گزارش توریسم ، کشور ما در مقایسه با همسایه خود ، ظرفیت ها و امکانات بسیار متنوع تر و گسترده تری در حوزه مجذوب کننده جهانگردی خوراک دارد که اگر از این ظرفیت ها استفاده گردد قطعا ایران به یکی از مهم ترین قطب های جهانگردی خوراک در منطقه و دنیا تبدیل خواهد شد .

ترکیه در سال های اخیر به صورتی هوشمندانه به تبلیغ خوراک خود پرداخته است . سریال های ترکی به صورتی گسترده با تمرکز بر میز خوراک و نمایش پر زرق و برق رستوران ها ، دهان جهانگردان دنیا را برای چشیدن طعم های ترکیه آب انداخته و با وجود قیمت نسبتا بالای مواد خوراکی در این کشور ،جهانگردان آمریکایی و اروپایی را به مشتریان پر و پاقرص انواع و اقسام خوراکی ها و شیرینی جات خود بدل ساخته است.

در این میان ایران با وجود تنوع خوراکی چشمگیر خود ناشی از اقلیم چهارفصل و رنگین کمان اقوام فارس و آذری و لر و کرد و عرب و بلوچ و گیلک و … آن طور که باید و شاید نتوانسته سفره 2500 قلم خود را به جهانگردان دنیا بشناساند و تنها تصویر سفره ایرانی در فکر جهانگردان محدود به کباب شده است.

با این حال نقطه امید بخش لیست برترین مزه های دنیا در سال 2022 کسب عنوان هشتمی قورمه سبزی ایرانی است. قورمه سبزی خوراکی اصیل و لذیذی که خود به تنهایی می تواند بستر جشنواره ها و رویدادهای جهانگردی گردد چراکه در شهرهای مختلف ایران با طعم های مختلف طبخ می گردد و با همراهی موسیقی بومی و بازی های محلی و لباس اقوام و صنایع دسته می تواند پکیجی مجذوب کننده و خوش آب و رنگ برای کشاندن جهانگردان دنیا به این سرزمین شگفت انگیز اما ناشناخته گردد.

در سایه تنوع اقلیمی و خاک سخاوتمند ایران ،تنوع ادویه جات ،رنگ هاو سبزیجات و چاشنی ها در پخت انواع خورشت ها و نیز انواع و اقسام مرباها ونان و کلوچه و شربت و دمنوش ها در گوشه گوشه ایران بر غنای سفره ایرانی افزوده است.

تدوین تقویم رویدادهای غذا در شهرها و روستاها و نیز برگزاری جشنواره های سراسری و هم زمان خوراکی هایی که در شهرهای مختلف ایران با طعم های خاص آن منطقه طبخ می گردد می تواند علاوه بر ایجاد نشاط در جوامع محلی موجب رونق جهانگردی و توسعه منطقه ها مختلف کشور گردد و می توان به مدد تکنولوژی های نوین و مخابره تصاویر و گزارش این رویدادها تبلیغات وسیعی برای جهانگردی و نمایش فرهنگ و زندگی واقعی ایرانی ها در مقابل موج سنگین ایران هراسی انجام داد.

همدلی ایرانی ها در بار گذاشتن دیگ های نذری ،پخت دسته جمعی نان و کلوچه های مناسبتی در اعیاد و آیین های تولد و عروسی و عزا که همه با سفره های خاص خود همراه است جاذبه ای دلنشین برای جهانگردانی است که هرگز ایران و مردمان پاک نهادش را ندیده اند و تنها از تریبون بدخواهان و دشمنان توسعه این مرز و بوم از ایران شنیده اند. چه اینکه زمانی دمی گوجه خانواده روستایی عباس برزگر در بوانات که با چاشنی مهربانی و مهمان نوازی و صداقت پیش روی جهانگرد آلمانی قرار می گیرد روستایی دورافتاده را به بهشت جهانگردان خارجی مبدل کرد.

به هر تقدیر با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی گردد و جهانگردی هم با حرف های تکراری و وعده های خیالی و تنها اکتفا و فخر داشته هایی که در گنجه های فراموشی غبارگرفته اند به جایی نمی رسد. تنها شناخت ظرفیت ها و بهره گیری صحیح از آنهاست که می تواند حتی با گامی کوچک جهشی بزرگ در توسعه این صنعت بی رمق ایجاد کرد و ایران زیبا را به دنیا معرفی کند. دست بجنبانیم که از دست دادن فرصت بیش از این نباید و نشاید.

منبع: توریسم آنلاین

به "دیگی که برای گردشگری نمی جوشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگی که برای گردشگری نمی جوشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید