دهقان: کهور کتاب را یک کالای مصرفی نمی بیند

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، کهور در آستانه پیوستن به کتابفروشی های شیراز است. فرامرز دهقان مدیر این کتابفروشی تعریف دیگری از این شغل دارد و و معتقد است فروختن کتاب تعبیر سفارت است!

دهقان: کهور کتاب را یک کالای مصرفی نمی بیند

او که بیش از دویست نقدِ منتشرشده در مطبوعات کشور مانند کتاب ماه ویژه ادبیات و فلسفه، کارنامه، گوهران، اعتماد ملی، خوانش، فرهیختگان، آرمان، دستور، عقربه، دانوش و شماری شعر و داستان پراکنده دارد، در گفت وگو با ما به دلایل راه اندازی کتابفروشی کهور اشاره نموده است. یادآور می گردد، کتابفروشی کهور در میدان ابوکلام شیراز قرار گرفته است و به زودی مراسم افتتاح آن برگزار خواهد شد.

آیا کتابفروشی شغل شماست؟

بله؛ در حال حاضر من بجز کتابفروشی شغل دیگری ندارم.

کتابفروشی کهور در چه زمینه ای فعالیت می نماید؟

کهور روی کتاب های دانشگاهی و غیردانشگاهی، ادبیات، علوم انسانی و هنر متمرکز است.

فضای کتابفروشی را با چه امکاناتی آماده فعالیت کردید؟

منظور سؤال را درست نفهمیدم؛ ولی اگر می خواهید به ما وام بدهید، دست تان درد نکند (با لبخند). اما اگر منظورتان این است که غیر از قفسه کتاب ها چه چیز دیگری موجود است، چند تا میز هم برای نشستن و تورق کتاب گذاشته ایم.

کتابفروشی چقدر مساحت دارد و چه تعداد کتاب دارید؟

مجموعه کهور 200 مترمربع وسعت دارد که فعلا حدود 120 مترمربع از کل فضای آن به کتابفروشی اختصاص یافته است.

کهور به چه معناست؟

کهور درختی است سخت جان که در طبیعت تفته و خشن جنوب می زید و می بالد و در تمام مدت سال سبز می ماند. ما هم مثل همان درخت بنا داریم از شرایط سخت این روزها و روزهای آینده شکست نخوریم.

با وجود کتابفروشی های اینترنتی، آیا راه اندازی کتابفروشی به این شیوه جواب می دهد؟

کتابفروشی، تنها محلی برای فروش کتاب نیست؛ یک نمایشگاه کتاب است، نوعی موزه حتی. حال و هوای معبدِ بلندآستانِ این خدایان رنگارنگ را نمی توان اینترنتی دریافت. ببر بورخس را یادتان هست؟ اگر کتابفروشی تأکیدش بر این جنبه از فلسفه وجودی خودش باشد، اتفاقا فروش اینترنتی می تواند رونق مضاعف ایجاد کند. ما فروش اینترنتی هم داریم.

برنامه های جنبی کتابفروشی را تشریح کنید.

ما کتابفروشی را به صورت یک باشگاه کتابخوانی اداره خواهیم کرد. در واقع کتاب ها با اعضا به جمع خوانی گذاشته می گردد، برنامه های بلندمدت مطالعاتی ویژه جوانان و نوجوانان علاقه مند هم زیر نظر استادان هر رشته تنظیم و اجرا و نظارت خواهد شد.

در میان کتابفروشی های شیراز، کهور چه مزیت ویژه ای نسبت به بقیه دارد؟

کهور کتاب را یک کالای مصرفی نمی بیند بلکه نگاهش تولیدمحور است. ما با پشتوانه بسیار قوی وارد این عرصه شده ایم. این کتابفروشی را نویسندگان شیراز می گردانند. همین جا بین همین قفسه ها و پشت همین میزها کتاب خلق گردد. ما در شیراز قبلا هم این کار را نموده ایم. شهریار مندنی پور و منیرو روانی پور آثار اولشان را در کتاب اسفند (اشاره به کتابفروشی اسفند که به وسیله مرحوم غلامحسین امامی اداره می شد) نوشتند و روانه بازار کردند. اینجا کتاب را نمی فروشیم بلکه کتاب را مثل یک سفیر، روانه جامعه می کنیم تا دست افراد را بگیرد و به کهور بیاورد، به حلقه کتاب شناس ها و کتابخوان ها و کتاب سازها.

منظورتان از اینکه کتاب را نمی فروشیم، چیست؟ می خواهید کتاب هایتان را کرایه بدهید یا طرح دیگری را مد نظر دارید؟

نه، از فروختن کتاب تعبیر سفارت کردم. چون اغلب مشتری های ما عضو باشگاه کتابخوانی کهور هستند و پس از خرید کتاب حضور مستمر دارند و درباره کتاب با دیگر اعضا به بحث می نشینند. گاهی اعضا در دنیا های موازی کهور، دیگر گروه های فرهنگی، درباره کتابی که خریده اند صحبت می نمایند و دیالوگ ها و افراد را با خود به باشگاه کهور می آورند. این است که کتاب دقیقا همچون سفیر عمل می نماید.

کتابفروشی چه لذتی برای شما دارد؟

کتابفروشی برای من قصر کافکاست.

قصر کافکا چه شباهتی با کتابفروشی دارد؟

قصر کافکا دست نیافتنی است. قصر است، باشکوه است، خواستنی است، اما دست یافتنی است. قهرمان قصر در شهر بین مردم می ماند و هر روز و هر لحظه برای ورود به قصر برنامه ریزی می نماید. برنامه ریزی برای ورود به قصر دغدغه اوست، این دغدغه خود زندگی اوست.

خودتان هم اهل مطالعه هستید؟

بله؛ از بچگی کتاب خواندن و سپس نوشتن کسب و کار من بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دهقان: کهور کتاب را یک کالای مصرفی نمی بیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهقان: کهور کتاب را یک کالای مصرفی نمی بیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید