کوشش برای ساختارشکنی آثار مذهبی در خلوت مسیح

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، علیرضا روح الامینی درباره نمایشگاه جدید خود با عنوان خلوت مسیح با ابراز علاقمندی چندساله اش برای برگزاری نمایشگاهی با موضوع عاشورا، اعلام کرد: برای تحقق این امر مطالعات زیادی را در زمینه پیوند نقاشی خط و ادعیه های مذهبی خصوصا ادعیه های مرتبط با عاشورا انجام دادم و نتیجه کار، آثاری شد که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

کوشش برای ساختارشکنی آثار مذهبی در خلوت مسیح

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، خلوت مسیح عنوان نمایشگاه علیرضا روح الامینی است که با الهام از ادعیه ها و اشعار عاشورایی، این روزها در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی و عاشورایی است.

روح الامینی در نمایشگاه خلوت مسیح، جدیدترین آثار خود را در قالب خط و نقاشی خط و در چندین شکل همچون آینه نقاشی خط، لباس نقاشی خط و تابلونقاشی خط در معرض دید عموم قرار داده است.

این هنرمند در گفت وگویی با اشاره به پیوند خلاقیت و احساس درونی هنرمند در تاثیرگذاری آثار ماندگار، گفت: هنرمند در ابتدای مسیرش باید با الهام از آثار بزرگان و تقلید صحیح و اصولی از آنان تجارب ارزنده ای را کسب کند و بعد از گذر از این مرحله دست به آفرینش هنری بزند. در غیر این صورت قطعا احتمال رسیدن به نتیجه مطلوب در مسیری که طی می نماید بسیار کم می گردد. در واقع هنرمند با نگاه تحلیل گرایانه به آثار قدما و کسب تجربه و با پیش فرض های ذهنی خویش به اثری فاخر دست می یابد.

روح الامینی درباره آموزش تکنیک ها و روش های مختلف نقاشی خط، درباره چگونکی کاربرد آیینه و ارتباط آیینه کاری با هنر نقاشی خط ابراز کرد: آیینه در معماری و هنر خصوصا معماری اسلامی صندلی ویژه ای دارد. ارتباط میان هنر نقاشی خط و آیینه کاری نیز از در ابنیه های تاریخی و مذهبی و بالاخص بقاع متبرکه قدمت تاریخی دارد. از این رو در این نمایشگاه بر آن شدم تا در قابی با اندازه معین مخاطب را با زیبایی های خاص این آثار بیشتر آشنا کنم.

این هنرمند با اشاره به روایاتی که درباره لباس امام حسین (ع) و خاص بودن این لباس مطرح شده است، استفاده از لباس شبیه سازی شده به لباس امام حسین (ع) در این نمایشگاه به عنوان نماد عاشورا و نوشتن فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه بر روی آن را نوعی حرکت نو در ارائه آثار مذهبی عاشورایی عنوان نمود و اظهار کرد: در بخشی از زیارت ناحیه مقدسه امام زمان (عج) داریم که می گوید سلام بر آن بدن های برهنه و یا در جایی دیگر می گوید سلام بر آن لباس های به غارت رفته؛ لذا لباس نوعی نماد است و کوشش کردم بخشی از سلام های ادعیه زیارت حضرت امام زمان (عج) به حضرت امام حسین (ع) را در این لباس به شیوه نقاشی خط بنویسم تا مخاطب با اثری متفاوت در شیوه اجرای روبرو گردد.

علاقمندان جهت بازدید از نمایشگاه نقاشی خط علیرضا روح الامینی با عنوان خلوت مسیح با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) تا 18 مهرماه می توانند با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در روزهای عادی از ساعت 10 تا 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 19 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوشش برای ساختارشکنی آثار مذهبی در خلوت مسیح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای ساختارشکنی آثار مذهبی در خلوت مسیح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید