اولین قطار باری روسیه به ایران رسید
به گزارش وبلاگ رشد آرمان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ورود اولین قطار باری روسیه به ایران اطلاع داد و گفت: این قطار حامل 39 کانتینر بار است که در بندر شهید رجایی توقف می نماید و بار آن به وسیله دریا به هند حمل می گردد.

به گزارش تسنیم، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره ورود اولین قطار باری مستقیم روسیه به ایران با مقصد هند اظهار کرد: با توجه به سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر روابط با کشور های همسایه، در حال حاضر با بیشتر کشور های همسایه روابط بسیار خوبی برقرار شده است و بر همین اساس دو موضوع افزایش ترانزیت و تفاهم با کشور های مختلف در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نهاده شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تفاهم نامه با کشور های همسایه برای ترانزیت از ایران به حجم حدود 20 میلیون تن منعقد و بخشی از آن نیز عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: قطار باری روسیه به مقصد هند برای اولین بار به صورت مستقیم از روسیه وارد خاک ایران می گردد و در بندر شهید رجایی توقف می نماید.
قاسمی با بیان اینکه بار این قطار به وسیله دریا به هند صادر خواهد شد، اضافه کرد: این قطار از مسکو با پیمایش بیش از 3 هزار و 800 کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل 39 کانتینر بار است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ظرفیت های بالای ایران در حوزه ترانزیت گفت: در کریدور شمالی 3 جبهه وجود دارد و این قطار از شرقی ترین کریدور یعنی سرخس (ترکمنستان) وارد کشور شده است.
وی اضافه کرد: بعلاوه کریدور های میانی مثل اینچه برون و گرمسار نیز دارای پتانسیل های بالایی برای جذب بار سایر کشورهاست که خوشبختانه ارتباطات خوبی از این طریق با روسیه و کشور های همسایه برقرار شده است.
قاسمی ادامه داد: کریدور غربی یعنی آذربایجان- ایران نیز از کریدور هایی با ظرفیت های بالا در کشور بوده و برطرف محدودیت ها و تکمیل قطار رشت- آستارا در این کریدور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
وی درباره امکان تداوم سیر این قطار نیز گفت: با توجه به امضای تفاهم نامه ها و قرارداد های خوبی که با کشور هایی مثل روسیه، قزاقستان و ترکمنستان منعقد شده و بعلاوه سهل الوصول بودن این جهت برای رسیدن کالا های روسیه به کشور هایی مثل هند، سیر قطار در این جهت ادامه خواهد داشت.
قاسمی گفت: از سوی دیگر این جهت از لحاظ صرفه مالی و کاهش زمان حمل و نقل دارای مزیت های قابل توجهی است و قطعا سایر کشور ها نیز در پی منافع بیشتری برای حمل بار خود هستند.
وی تاکید نمود: فعال کردن کریدور ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و با اقدامات صورت گرفته در این زمینه سیر این قطار نیز تداوم خواهد داشت.
وزیر راه شهرسازی درباره احیای سایر کریدور ها از جمله کریدور شرقی- غربی اظهار کرد: موقعیت ژئوپلیتیکی کشور ایران باعث شده که ترانزیت علاوه بر جنبه درآمدی، مزایای امنیتی، سیاسی و اجتماعی هم برای کشورمان در بر داشته باشد و در پی افزایش ترانزیت کشور هستیم.
منبع: فرارو