گلکسی S21 فن ادیشن در برابر گلکسی S21؛ کدام را بخریم؟

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، گلکسی S21 فن ادیشن به علت بحران کمبود تراشه ماه ها دیرتر از حد انتظار معرفی گردید. اگرچه این گوشی امکانات مجذوب کنندهی دارد، اما از طرف دیگر با داشتن قیمت پایه 699 دلاری فقط 100 دلار مقرون به صرفه تر گلکسی S21 است که سال گذشته راهی بازار شد. اگر برای خرید یک گوشی اندرویدی مجذوب کننده بین این دو محصول سامسونگ مردد مانده اید، باید بگوییم که هر دو شباهت های زیادی به یکدیگر دارند و از طرف دیگر در چند مورد شاهد تفاوت های کلیدی بین آن ها هستیم. اما کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

گلکسی S21 فن ادیشن در برابر گلکسی S21؛ کدام را بخریم؟

طراحی

این دو گوشی برای پایین نگه داشتن قیمت ها، از نظر بدنه راستا یکسانی را در پیش گرفته اند. به طور معین، در پنل جلویی شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس تعبیه شده و در پنل پشتی هم از ترکیب شیشه و پلاستیک استفاده شده است که یک فریم آلومینیومی این دو بخش را به هم متصل نموده است. استفاده از پنل پلاستیکی در این گوشی ها اعتراضات زیادی به همراه داشته اما در نهایت اکثریت کاربران از کیس محافظ استفاده می نمایند و چنین چیزی برای آن ها اهمیت زیادی ندارد. هر دو گوشی دارای گواهی IP68 هستند و این یعنی می توانند بدون مشکل به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب قرار بگیرند.

به غیر از تفاوت های جزئی در مقدار و وزن، هر دو گوشی از نظر طراحی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. گلکسی S21 فن ادیشن مجهز به نمایشگر بزرگ تری است که احتمالا همین معینه از نظر برخی کاربران یک مزیت محسوب می شود. بعلاوه ماژول دوربین گوشی فن ادیشن برخلاف مدل استاندارد کاملا پلاستیکی است و به همین دلیل مجذوب کنندهیت آن کاهش یافته است.

نمایشگر

سامسونگ برای هر دو گوشی از نمایشگر اولد 120 هرتز با رزولوشن FHD+ استفاده نموده است که بر روی آن ها شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس واقع شده است. سامسونگ مهم ترین سازنده پنل های اولد دنیا است و نمایشگر هر دو گوشی از نظر روشنایی، زاویه دید، کنتراست و شفافیت حرف زیادی برای گفتن دارند. مدل فن ادیشن با نمایشگر 6.4 اینچی معرفی شده ولی مدل استاندارد از نمایشگر 6.2 اینچی بهره می برد.

با این حال، باید خاطرنشان کنیم نمایشگر گلکسی S21 می تواند رفرش ریت متغیر بین 48 تا 120 هرتز را به ارمغان بیاورد ولی نمایشگر مدل فن ادیشن فقط از رفرش ریت 60 و 120 هرتز پشتیبانی می نماید. این قابلیت اهمیت زیادی برای عمر باتری دارد. بعلاوه در مدل استاندارد از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر اولتراسونیک استفاده شده ولی مدل فن ادیشن از حسگر اثر انگشت اپتیکال استفاده می نماید.

عملکرد

هر دو گوشی از اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 بهره می برند و در بازارهای مختلف با یکی از این دو تراشه به دست کاربران می رسند. هنگام انجام کارهای روزمره و همیشگی، بین این دو تراشه هیچ تفاوتی دیده نمی شود. هنگام اجرای بازی ها و اپلیکیشن های سنگین، تراشه اگزینوس کمی داغ می شود که این یکی از مسائل قدیمی تراشه های سامسونگ به شمار میرود.

مدل پایه S21 از 8 گیگابایت رم بهره می برد ولی مقرون به صرفه ترین مدل S21 فن ادیشن مجهز به 6 گیگابایت رم است. کاربرانی که می خواهند از گوشی فن ادیشن با 8 گیگابایت رم استفاده نمایند، باید مدل 256 گیگابایتی را بخرند. در بدنه هر دو گوشی خبری از درگاه کارت microSD نیست. بعلاوه باید خاطرنشان کنیم این دو گوشی 3 نسخه نو اندروید را دریافت می نمایند و به مدت 4 سال از آپدیت های امنیتی بهره مند خواهند شد.

دوربین

در پنل پشتی گوشی های گلکسی S21 و S21 فن ادیشن سه دوربین دیده می شود. دوربین اصلی هر دو مبتنی بر سنسور 12 مگاپیکسلی است و دوربین اولترا واید هم اگرچه از سنسور یکسانی بهره می برد، اما لنز این دوربین در مدل اولترا واید زاویه دید 123 درجه ای را ارائه می نماید ولی در مدل استاندارد با اولترا واید 120 درجه ای سروکار داریم. اما در این میان، مهم ترین تفاوت ماژول دوربین به دوربین تله فوتو برمی شود.

در مدل استاندارد این دوربین مبتنی بر سنسور 64 مگاپیکسلی است که زوم هیبریدی 3 برابری را به ارمغان می آورد. اما در مدل فن ادیشن از دوربین تله فوتوی 8 مگاپیکسلی استفاده شده که زوم اپتیکال 3 برابری را ارائه می نماید. لازم به ذکر است هر دو دوربین از لرزشگیر اپتیکال بهره می برند.

دوربین گلکسی S21 به علت کیفیت بالا مورد ستایش قرار گرفته و S21 فن ادیشن هم در این زمینه عملا تفاوت زیادی با مدل اصلی ندارد. با توجه به فقدان دوربین 64 مگاپیکسلی در مدل فن ادیشن، این گوشی قادر به ضبط ویدیوهای 8K نیست و به ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه محدود شده است. باید خاطرنشان کنیم مدل فن ادیشن از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی استفاده می نماید ولی مدل استاندارد مبتنی بر دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی است. البته دوربین سلفی مدل استاندارد قابلیت فوکوس اتوماتیک را ارائه می نماید ولی در گوشی S21 فن ادیشن چنین معینه ای دیده نمی شود.

ارتباطات

بر روی کاغذ، این دو گوشی از نظر معیناتی مانند اینترنت 5G، وای فای و بلوتوث تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این حال اگر دقیق تر آنالیز کنیم، می توانیم ببینیم که حداکثر سرعت دانلود مدل فن ادیشن به 1.6 گیگابیت در ثانیه می رسد ولی مدل استاندارد حداکثر سرعت دانلود 2 گیگابیت در ثانیه را امکان پذیر می نماید. البته این تفاوت عملا برای بیشتر کاربران اهمیتی ندارد زیرا بسیاری از اپراتورهای مخابراتی نمی توانند چنین سرعت های بسیار بالایی را برای کاربران خود ارائه نمایند.

عمر باتری

ابعاد بزرگ تر گوشی S21 فن ادیشن به سامسونگ اجازه داده که از باتری بزرگ تری برای این گوشی استفاده کند. به طور معین، این گوشی از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بهره می برد ولی مدل استاندارد مجهز به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی است. با وجود اینکه گلکسی S21 فن ادیشن از باتری بزرگ تری استفاده می نماید، اما از سوی دیگر نمایشگر بزرگ تری دارد که از قابلیت رفرش ریت متغیر هم بهره نمی برد. بنابراین در نهایت به نظر می رسد عمر باتری هر دو تقریبا یکسان خواهد بود.

بعلاوه این دو گوشی از نظر سرعت شارژ هم تفاوتی با یکدیگر ندارند و از شارژ سیمی 25 وات و شارژ بی سیم 15 وات بهره می برد. در جعبه هر دو گوشی اثری از شارژر دیده نمی شود و به همین دلیل خریداران آن ها، باید شارژر را به طور جداگانه خریداری نمایند.

گلکسی S21 فن ادیشن در برابر S21؛ کدام گوشی بهتر است؟

سامسونگ برای پایین آوردن قیمت S21 فن ادیشن در برخی حوزه ها صرفه جویی نموده است. با این حال با توجه به اینکه یک سال از عرضه گلکسی S21 می گذرد، سامسونگ این گوشی را در کشورهای مختلف با تخفیف های قابل توجهی راهی بازار می نماید. اگر قیمت این دو را یکسان در نظر بگیریم، تنها مزیت مهم S21 فن ادیشن نسبت به مدل استاندارد بهره گیری آن از نمایشگر نسبتا بزرگ تر است. اما در کل خرید مدل استاندارد منطقی تر به نظر می رسد. طی ماه های آینده که سامسونگ در بازارهای مختلف قیمت مدل فن ادیشن را کاهش می دهد، این گوشی برای خرید به محصول مجذوب کننده تری تبدیل خواهد شد.

منبع: Android Police

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی S21 فن ادیشن در برابر گلکسی S21؛ کدام را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S21 فن ادیشن در برابر گلکسی S21؛ کدام را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید