مقایسه چیپ&zwnjهای 5 نانومتری مطرح بازار یعنی A14 Bionic اپل، اسنپدراگون 888 و کرین 9000 هواوی

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، چیپ های موبایل در حال حرکت به سطح جدیدی از عملکرد و بهره وری انرژی هستند و شرکت های عظیم از تراشه های 5 نانومتری خود رونمایی نموده اند که جدیدترین آن ها نماینده کوالکام به نام اسنپدراگون 888 است. در این مطلب چیپ های 5 نانومتری مطرح بازار یعنی A14 Bionic اپل، اسنپدراگون 888 و کرین 9000 هواوی را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

مقایسه چیپ&zwnjهای 5 نانومتری مطرح بازار یعنی A14 Bionic اپل، اسنپدراگون 888 و کرین 9000 هواوی

به گزارش وبلاگ رشد آرمان به نقل از دیجیاتو،با آغاز سال جدید میلادی، نبرد پردازنده های موبایل داغ تر می گردد چرا که پرچمدارهای اندرویدی مجهز به جدیدترین پردازنده کوالکام از راه می رسند. با ورود این محصولات به بازار، رقابت سنگینی میان A14 Bionic که در گوشی های سری آیفون 12 مورد استفاده قرار گرفته و پردازنده کرین 9000 مورد استفاده در هواوی میت 40 شکل می گیرد.

این چیپ های 5 نانومتری در این نبرد تنها نخواهند بود و اگزینوس 1080 هم به آن ها اضافه می گردد و حتی شاید مدیاتک هم از تراشه ای با معماری 5 نانومتری رونمایی کند. با این حال تصمیم داریم سه پردازنده ای که معرفی شده اند و تعیینات آن ها مورد تایید قرار گرفته اند را در کنار یکدیگر قرار دهیم. در ادامه با مقایسه چیپ های 5 نانومتری اسنپدراگون 888، A14 Bionic و کرین 9000 همراه دیجیاتو باشید.

مقایسه تعیینات فنی

در حالی که کرین 9000 و اسنپدراگون 888 به 8 هسته پردازشی مجهز شده اند، نماینده اپل از 6 هسته پردازشی بهره می برد. A14 Bionic دارای 2 هسته عظیم Firestorm و 4 هسته کوچک Icestorm است.

هواوی برای چیپست کرین 9000 از سه خوشه استفاده نموده که یکی از آن ها یک هسته Cortex-A77 با فرکانس 3.13 گیگاهرتز را میزبانی می نماید و دو خوشه دیگر به ترتیب دارای 3 هسته Cortex-A77 با فرکانس2.54 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.05 گیگاهرتز هستند.

سومین تراشه یعنی اسنپدراگون 888 به هسته قدرتمند Cortex-X1 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز مجهز شده و از دو خوشه دیگر با 3 هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز بهره می برد.

در بخش واحد پردازش گرافیکی، GPU چیپ A14 Bionic به 4 هسته سفارشی مجهز شده و کرین 9000 از Mali-G78 با 24 هسته بهره می برد. کوالکام در اسنپدراگون 888 از آدرنو 660 استفاده نموده است.

در حالی که پردازنده های کوالکام و هواوی از رم LPDDR5/LPDDR4X پشتیبانی می نمایند، A14 Bionic تنها قادر به پشتیبانی از رم LPDDR4X است.

عملکرد نسل آینده چیپ های موبایل

تعیینات بالا در حالا تئوری به علت استفاده از هسته های پردازشی بیشتر از فزونی اسنپدراگون 888 و کرین 9000 نسبت به A14 Bionic خبر می دهند، اما در دنیای واقعی قضیه فرق می نماید. اپل در بخش تک هسته ای در چندین سال گذشته توانسته پردازنده های اندرویدی را شکست دهد.

چیپ A14 Bionic در مقایسه با A13 تا 21 درصد عملکرد بالاتری دارد و عملکرد CPU اسنپدراگون 888 نسبت به اسنپدراگون 865 بهبود 25 درصدی را تجربه می نماید. در این میان هواوی ادعا می نماید که کرین 9000 نسبت به اسنپدراگون 865 پلاس تا 10 درصد عملکرد بهتری دارد.

با توجه به ادعای شرکت های مختلف، اپل همچنان در بخش تک هسته ای در بالاترین مقام قرار می گیرد، البته کوالکام فاصله خود را با اپل کاهش خواهد داد. با این وجود همچنان پرچمدارهای اندرویدی در 2021 نمی توانند در بخش تک هسته ای نماینده اپل را شکست دهند.

هواوی به علت استفاده از هسته های قدیمی تر در کرین 9000، فاصله بیشتری با A14 Bionic دارد. از بخش تک هسته ای که بگذریم، در عملکرد چند هسته ای نمایندگان هواوی و کوالکام احتمالا عملکرد بهتری نسبت به A14 Bionic خواهند داشت و علاوه بر این به بهره وری انرژی بالاتری هم دست پیدا خواهند کرد. البته برای نتیجه گیری باید تا آنالیز کامل این چیپ های 5 نانومتری صبر کنیم.

رقابت در بخش عملکرد گرافیکی و اجرای بازی ها سال جاری نزدیکتر از نسل های گذشته خواهد بود. طبق اعلام اپل، عملکرد گرافیکی A14 Bionic نسبت به A13 کمتر از 8 درصد بهبود داشته که چشمگیر نیست. در مقابل کوالکام بهبود 35 درصدی عملکرد گرافیکی اسنپدراگون 888 را وعده داده که اگر در دنیای واقعی شاهد چنین رشد عملکردی باشیم، احتمالا کوالکام می تواند تراشه اپل را شکست دهد.

در نهایت هواوی ادعا نموده که عملکرد واحد پردازش گرافیکی کرین 9000 با بهبود 52 درصدی نسبت به اسنپدراگون 865 پلاس همراه بوده که بسیار چشمگیر است.

برای اینکه بتوانیم به صورت کامل و دقیق عملکرد گرافیکی این چیپ های 5 نانومتری را مقایسه کنیم، به بنچمارک های مختلف و همچنین آنالیز فریم ریت ها در دنیای واقعی احتیاج داریم. با این وجود پرچمدارهای اواخر 2020 و 2021 از نظر گرافیکی عملکرد بسیار نزدیکی به یکدیگر خواهند داشت که خبر خوبی برای گیمرهای موبایل به حساب می آید.

نتایج اولیه یک بنچمارک

در حال حاضر دستگاهی مجهز به چیپست اسنپدراگون 888 وارد بازار نشده اما آیفون 12 و میت 40 توانایی های چیپ های 5 نانومتری را نشان داده اند. به همین دلیل برای مقایسه عملکرد این سه پردازنده، در این مطلب ادعاهای کوالکام به عملکرد اسنپدراگون 865 اضافه شده اند. یعنی عملکرد CPU برابر 25 درصد و عملکرد GPU برابر 35 درصد نسبت به نسل گذشته بهبود داشته اند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، عملکرد تراشه کرین 9000 نسبت به نسل گذشته بهبود زیادی را تجربه نموده است. باید به این موضوع اشاره کنیم که اعداد پایین تر در بنچمارک Speed Test GX به معنای عملکرد بهتر است. هواوی توانسته با استفاده از Mali-G78 مشکل عملکرد پایین واحد پردازش گرافیکی چیپ کرین 990 را رفع کند. با این وجود عملکرد گرافیکی این تراشه در این بنچمارک همچنان کمتر از اسنپدراگون 865 است.

با توجه به نتایج این بنچمارک، در نبرد چیپ های 5 نانومتری این محصولات کوالکام و اپل هستند که پیروز می شوند، بلکه سامسونگ با یک تراشه بسیار قدرتمند ما را شگفت زده کند. در صورتی که نتایج اسنپدراگون 888 در دنیای واقعی مشابه با نتایج بنچمارک بالا باشد، می تواند با اختلاف تقریبا کمی A14 Bionic را شکست دهد.

اگرچه نمی توان چندان روی ادعای کوالکام حساب باز کرد و شاید با عرضه محصولات مجهز به اسنپدراگون 888، عملکرد آن پایینتر از پیش بینی ها باشد، اما همچنان اوایل سال آینده شاهد رقابت سنگینی میان آن و A14 Bionic خواهیم بود.

دیگر معیارهای عملکردی

بسیاری از ما تنها به عملکرد CPU و GPU توجه می کنیم، اما موارد دیگری هم روی عملکرد یک چیپست تاثیر دارند. سرعت رم، پردازش تصویر، یادگیری ماشینی و دیگر بخش های سخت افزاری از اهمیت بالایی برای توانایی های دستگاه ها، عملکرد و شارژدهی باتری آن ها برخوردارند.

برای مثال محصولات با تراشه های اسنپدراگون 888 و کرین 9000 می توانند به رم LPDDR5 مجهز شوند که نه تنها سریعتر از رم LPDDR4X است، بلکه به انرژی پایینتری هم احتیاج دارد که می تواند به شارژدهی بالاتر باتری یاری کند.

به همین صورت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم مهم هستند و می توانند قابلیت های مختلف اپ ها را پردازش نمایند. با توجه به سخت افزارهای مختلف و کاربردهای متنوع نمی توان به صورت دقیق عملکرد این پردازنده ها را در این بخش ها مقایسه کرد و در ضمن نمی توان چندان به ادعای سازندگان آن ها اعتماد کرد، با این حال عملکرد آن ها نسبت به نسل گذشته بهبود زیادی را تجربه نموده است.

عملکرد هوش مصنوعی چیپ A4 Bionic برابر 11 ترا عملیات محاسباتی در ثانیه (TOPS) است که افزایش 83 درصدی را نسبت به 6 TOPS تراشه A13 نشان می دهد. عملکرد اسنپدراگون 888 در این بخش برابر 26 TOPS است که 73 درصد بهبود را نسبت به اسنپدراگون 865 تجربه می نماید. هواوی ادعا نموده عملکرد هوش مصنوعی کرین 9000 بهبود 2.4 برابری را نسبت به اسنپدراگون 865 تجربه نموده است.

پردازش تصویر هم برای گوشی های هوشمند بسیار بااهمیت است. پشتیبانی از چندین دوربین، پردازش مولتی فریم و بهبود توانایی های ضبط فیلم همگی باعث یک تجربه کاربری بهتر و بهبود کیفیت دوربین می شوند.

برای مثال چیپ های اسنپدراگون 888 و کرین 9000 از ویدیوهای HDR مولتی اکسپوژر و فناوری های بهبودیافته کاهش نویز پشتیبانی می نمایند. کوالکام به جدیدترین پردازنده پرچمدار خود قابلیت پشتیبانی از عکس های 10 بیتی HEIF و همچنین پردازش همزمان سه دوربین را اضافه نموده است. اپل هم بیکار نبوده و قابلیت ویرایش ProRAW و ویدیوهای دالبی ویژن 60 فریم بر ثانیه را برای A14 Bionic معرفی نموده است.

تمام این چیپ های 5 نانومتری توانایی های دوربین دستگاه های مجهز به خود را بهبود می دهند، با این حال ظاهرا کوالکام و هواوی در این بخش بالاتر از نماینده اپل قرار می گیرند. تمام این قابلیت ها باید در کیفیت نهایی تصاویر و ویدیوها تاثیر بگذارند که علاوه بر چیپست، سنسور و لنزهای مورد استفاده در گوشی های هوشمند هم برای چنین هدفی مهم هستند. در حالت کلی پرچمدارهای مجهز به این سه تراشه عملکرد بسیار خوبی در زمینه عکاسی و فیلمبرداری خواهند داشت.

مودم 5G یکپارچه

توانایی های ارتباطی بخش دیگری است که این سه تراشه در آن رقیب یکدیگر هستند. در حالی که این چیپست ها از مودم 5G بهره می برند، یک تفاوت عظیم میان آن ها به چشم می خورد. اسنپدراگون 888 و کرین 9000 از مودم 5G یکپارچه بهره می برند، اما اپل در A14 Bionic از مودم 5G خارجی استفاده نموده است. در ضمن تراشه اپل از مودم قدیمی تری هم بهره می برند.

چیپ A14 Bionic مورد استفاده در گوشی های سری آیفون 12 دارای مودم کوالکام اسنپدراگون X55 5G است، اما اسنپدراگون 888 از مودم اسنپدراگون X60 بهره می برد که از قابلیت 5G VoNR پشتیبانی می نماید. علاوه بر این، نماینده کوالکام قادر به پشتیبانی از آنتن های جدیدتر، سریعتر و کم مصرف تر موج میلی متری هم خواهد بود.

کرین 9000 هواوی هم مانند اسنپدراگون 888 به مودم 5G یکپارچه مجهز شده. مودم بالونگ 5000 5G از فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز و موج میلی متری پشتیبانی می نماید. با ترکیب سیگنال های 4G و 5G، کاربران به حداکثر سرعت 7.5 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا می نمایند.

اپل نسبت به رقبای خود یکسال دیرتر وارد بازار گوشی های 5G شده و از نظر فناوری هم یکسال از آن ها عقبتر است. استفاده از مودم یکپارچه به معنای مصرف انرژی بهینه تر و همچنین توسعه ساده تر است. با وجود چنین تفاوت هایی باید بدانید عملکرد آن ها در شبکه های 5G کنونی در سطح جهانی تفاوت چشمگیری با یکدیگر نخواهد داشت.

برنده نهایی نبرد چیپ های 5 نانومتری

حرکت به سمت پردازنده های 5 نانومتری نه تنها به معنای بهبود مصرف انرژی نسبت به تراشه های 7 نانومتری 2019-2020 خواهد بود، بلکه افزایش تراکم ترانزیستورها امکان بهبود عملکرد تراشه ها با هسته های عظیمتر و دیگر قطعات سخت افزاری را هم فراهم می نماید.

این سه تراشه 5 نانومتری نسبت به نسل گذشته خود بهبودهای زیادی را تجربه نموده اند و گوشی های مجهز به آن ها بسیار قدرتمند خواهند بود. اپل به لطف استفاده از CPU و GPU توسعه یافته توسط خود، همچنان در تعدادی از بنچمارک ها فزونی خود را حفظ خواهد نمود که البته این موضوع بیشتر برای عملکرد تک هسته ای صادق است.

هواوی و کوالکام در نسل جدید تراشه های خود سرمایه گذاری زیادی روی عملکرد گرافیکی انجام داده اند تا فاصله خود را با چیپ های اپل بیش از پیش کاهش دهند. این احتمال وجود دارد که GPU اسنپدراگون 888 بالاتر از دو تراشه دیگر قرار بگیرد.

در بخش پردازش تصویر و توانایی های یادگیری ماشینی تمام این تراشه ها با بهبود عملکرد روبرو شده اند، بنابراین در اجرای برنامه ها یا عکاسی و فیلمبرداری با مسئله ای روبرو نخواهید شد. با وجود چنین موضوعی، تمام آن ها از یک فرمول استفاده ننموده اند و نمی توان به سادگی عملکرد آن ها را در این زمینه مقایسه کرد.

اپل و هواوی به علت طراحی پردازنده های خود می توانند از بهترین ویژگی های آن ها در محصولاتشان استفاده نمایند، اما اسنپدراگون 888 در اختیار شرکت های مختلف قرار می گیرد. با توجه به این موضوع، شاید توانایی های این تراشه کوالکام در تمام دستگاه ها یکسان نباشد.

با وجود تمام موارد بالا، همه چیز سال آینده و با ورود پرچمدارهای مجهز به اسنپدراگون 888 تعیین می گردد. دستگاه های زیادی از سوی برندهای مختلف با این تراشه معرفی خواهند شد که برای مثال می توان به شیائومی می 11 و گوشی های سری گلکسی S21 اشاره نمود. بنابراین سال آینده برنده رقابت میان چیپ های 5 نانومتری تعیین خواهد شد و شاید این بار اپل نتواند به راحتی نماینده کوالکام را شکست دهد.

در نهایت باید بگوییم شاید سامسونگ با تراشه اگزینوس جدید خود برای گوشی های سری گلکسی S21 تمام معادلات را تغییر دهد و بتواند بالاتر از تمام چیپ های 5 نانومتری این مقاله قرار بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "مقایسه چیپ&zwnjهای 5 نانومتری مطرح بازار یعنی A14 Bionic اپل، اسنپدراگون 888 و کرین 9000 هواوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه چیپ&zwnjهای 5 نانومتری مطرح بازار یعنی A14 Bionic اپل، اسنپدراگون 888 و کرین 9000 هواوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید