عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات صورت گرفت.

عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات

خشایار نیکزادفر (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) درخصوص آخرین شرایط این شرکت که بازوی اجرایی وزارتخانه میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بحساب می آید آن هم بعد از ضرر ده بودن طی چندین سال پیاپی گفت: بالاخره پیروز شدیم از نظر کاری و مالی شرایط خوبی پیدا کنیم و بعد از گذشت سالها بالاخره برای نخستین بار به سود برسیم و این شرکت در سال 1399 سود ده شد و امیدواریم در سال 1400 هم این فرایند ادامه داشته باشد. ضمن آنکه کسب درآمدهای خوبی را پیش بینی کرده ایم.

او برگزاری نمایشگاه های بین المللی خارجی و داخلی در حوزه جهانگردی، فعالیت سامانه های مختلف جهانگردی، الکترونیکی کردن بلیت مراکز تاریخی و جهانگردی، برگزاری آزمون های مختلف و… را از جمله راههای درآمدزایی برای شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی مطرح نمود، این درحالی است که نقدهای فراوانی به عملکرد این شرکت در برگزاری نمایشگاه های خارجی وارد است.

نیکزادفر در پاسخ به نقدهایی که بخصوص از سوی جامعه تورگردانان ایران مطرح است و عنوان می گردد که یکی از دلایل عدم حضور تورگردانان در اکسپو دبی آن است که شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی مجری این اکسپو بوده و از آنجایی که این شرکت برای برگزاری نمایشگاه های جهانگردی خارجی که به دلیل کرونا برگزار نشدند، از تورگردانان پول گرفته است و به آنها پس نداد از این رو به نشانه اعتراض در اکسپو شرکت نکرده اند و همچنین خواستار آن شدند که برگزاری نمایشگاه جهانگرد فیتور اسپانیا از شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به اسپانیا به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده گردد، گفت: اینگونه نیست که برگزاری فیتور را از شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گرفته باشند و به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی داده باشند بلکه کانون در گذشته نیز مجری فیتور بود و ما خودمان امسال نیز اجرای غرفه ایران را به این مجموعه سپردیم.

او ادامه داد: عدم رضایت وجود ندارد بلکه به دلیل شیوع کرونا، مجری برگزاری فیتور با مسائلی روبرو شد که در نهایت منجر به بروز اختلاف شد اما ما تا به امروز 50 درصد از پول تورگردانان را به آنها بازگردانده ایم و میتوان گفت مشکل خاص دیگری وجود ندارد. اکنون نیز درگیر اکسپو دبی هستیم.

البته دفاعی که نیکزادفر از درگیری شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برای برگزاری و حضور در اکسپو دبی دارد نیز با نقدهای فراوان همراه است. نباید فراموش کرد که نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال از بزرگترین رویدادهای جهان شناخته می گردد، قرار بود سال 2020 در دبی برگزار گردد، اما کرونا آن را یک سال به تعویق انداخت. آغاز این رویداد اول اکتبر 2021 بود که تا 31 مارس 2022 ادامه خواهد داشت.

شعار امسال اکسپو، پیوند فکر ها، خلق آینده است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه گو و با شعار ایران؛ تمدن کهن و استوار: تنوع اقوام و میزبان ملت ها در پاویونی به وسعت 2014 متر که حدود 13 میلیون درهم امارات و معادل سه میلیون و هشتصد هزار دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است اما ضعف های بسیاری در حضور ایران در اکسپو دبی وجود دارد که از زمان آغاز تا به امروز ادامه دارد چنانکه این نقدها منجر به برکناری مجری پاویون ایران شد.

هرچند دلیل برکناری زمانی از این سمت فروش گز، پسته و سوهان به جای معرفی فناوری های نوین عنوان شد اما حسن زمانی قبل از برکناری از سمت مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی به عنوان مجری پاویون ایران در مصاحبه با رسانه ها تاکید کرده بود، ماهیت اکسپو به هیچ وجه صنعتی یا تجاری نیست و این رویداد منحصراً یک المپیک فرهنگی جهانی محسوب می گردد. بالغ بر 70 درصد فضای پایون ایران منحصراً متعلق به محتوای فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی است و فقط 30 درصد فضای پاویون ایران متعلق به دیگر بخشها از جمله بخش های صناعت و معدن و های تک است. اصولاً این بخش ها معمولاً چندان اهمیت و جایگاهی محتوای کلی پاویون ایران نداشته و اساساً لازم نبوده چندان به آن پرداخته گردد.

با این وجود حتی به مفاهیم فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نیز آنطور که شایسته و بایسته ایران است پرداخت نشده اما نیکزادفر عدم اختصاص اعتبارات مدنظر را دلیل اصلی عدم تحقق اهداف پاویون ایران در اکسپو دبی دانست و در دفاع از کم کاری های صورت گرفته، گفت: بودجه کافی برای تحقق اهداف مد نظر را در اختیار نداشتیم. به دلیل وجود مسائل مالی مجبور شدیم با هر تدبیر پاویون ایران را به نتیجه برسانیم. اما اقلام درخواست شده در اختیارمان قرار نگرفت و ناچار شدیم با امکاناتی که داریم در اکسپو حاضر شویم. بطور مثال ویدئووال پنج بعدی درخواست کرده بودیم که فراهم نشد و تبدیل به ویدئو پروژکتور 360 شد که آن هم محقق نشد و در نهایت دو ویدئو پروژکتور معمولی در اختیار ما گذاشتند. البته گفته می گردد که حدود 18 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده به شرکت نمایشگاه های بین المللی تخصیص یافت.

این صحبت درحالی مطرح می گردد که پاویون جهانگردی جمهوری اسلامی ایران به عنوان درگاه ورودی، نخستین بخش از 9 بلوک غرفه کشور در نمایشگاه اکسپو دبی 2021 بشمار می آید ولی بازهم کمبود امکانات سبب شد تا چهره اصلی ایران به نمایش درنیاید. به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با توجه به امکاناتی که در اختیار آنها گذاشته شد، بخشی را به پخش سه بعدی فیلم های جاذبه های ایران اختصاص داده اند.

برخی اقلام برای توضیح بناها و جاذبه های ایران گذاشته شده و معرف جاذبه های استان های فارس، یزد و اصفهان در این پاویون انجام می گردد. پایکوبی های محلی به تصویر کشیده شد. همچنین مدتی است که تعدادی از راهنمایان جهانگردی برای ارائه توضیحات و معرفی ایران به دبی اعزام شده اند. همچنین قرار است هنرمندان صنایع دستی به اکسپو اعزام شوند تا به صورت زنده به معرفی صنایع دستی ایران بپردازند.

او در پاسخ به چرایی معرفی جهتهای کلاسیک ایران مانند فارس، یزد و اصفهان در اکسپو دبی گفت: ما تمام جاذبه های ایران را معرفی کرده ایم و اینگونه نیست که جهت خاصی را معرفی کرده باشیم. زیرساخت ها و جاذبه های طبیعی را معرفی کرده ایم و تصویری جامع از کل کشور ارائه داده ایم. مراسم های آیینی نیز معرفی خواهند شد. البته قرار بود معرفی های بیشتری از ایران داشته باشیم که به درخواست وزارت ارشاد بخش مربوطه به آن ها سپرده شد که در نهایت نیز معرفی درستی صورت نگرفت. تمام این عدم برگزاری ها به نبود بودجه و کم بود اعتبارات باز می گردد.

نیکزادفر از استقبال بازدیدکنندگان از غرفه ایران در اکسپو دبی خبر داد و گفت: سعی ما برآن است تا اطلاعات متقاضیان را دریافت کنیم تا در فرصتی مناسب بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. البته هنوز برآوردی در اختیار نداریم که استقبال از پاویون ایران از سوی کدام کشورها بیشتر بود. فقط می دانیم که در برخی از روزها بیش از 2 هزار بازدید از این غرفه صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی درحالی از تصمیمات نو برای برگزاری نشست های B2B در اکسپو دبی خبر می دهد که درحال حاضر بیش از 3 ماه از برگزاری این اکسپو و حواشی بسیار زیاد پیرامون پاویون ایران می گذرد و زمان زیادی تا 21 فرودین 1401 و پایان زمان برگزاری باقی نمانده است.

منبع: همگردی

به "عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید