خبرنگاران 200 کسب و کار در محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی ایجاد شد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، مشهد- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: تا به امروز 200 کسب و کار خانگی در محلات مورد هدف اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری ایجاد شده که اغلب در حوزه های پوشاک، دستبافته ها و محصولات چرمی است.

خبرنگاران 200 کسب و کار در محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی ایجاد شد

احمد یزدان پناه روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی خراسان رضوی اضافه نمود: طی یک سال اخیر 28 دفتر توسعه محله (تسهیل گری) توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در محلات مورد هدف طرح ملی بازآفرینی ایجاد شده که این دفاتر 54 درصد از جمعیت و 69 درصد از مساحت محلات هدف بازآفرینی را پوشش می دهند و هدف از راه اندازی آنها نوسازی و بهسازی این محلات از نظر کالبدی و از راستا جلب مشارکت مردمی است.

وی ادامه داد: دفاتر توسعه محله (تسهیل گری) در فازهای اولیه نیاز به جریان سازی اجتماعی و توانمندسازی این محلات دارند و مطابق گزارش ارائه شده به منظور توانمندسازی مالی و اجتماعی این محلات نیز فعالیت های قابل توجهی اجرا شده است.

وی با اشاره به راه اندازی شبکه کسب وکارهای خرد و خانگی در این محلات گفت: از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد، 10 میلیارد ریال برای مدیریت و شبکه سازی کسب و کار خانگی اختصاص یافته است.

یزدان پناه از اعلام آمادگی شهرداری برای ارائه سه سند توسعه محله در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان اطلاع داد و اضافه نمود: استانداری برای هرگونه مساعدت به منظور تسهیل در فرآیندهای اداری یا تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده پنج استان با رعایت ضوابط و قوانین شهری برای اراضی قابل بارگذاری در امر مسکن و خدمات آمادگی دارد.

وی ادامه داد: تا به امروز 880 نفر از ساکنین این محلات متقاضی آموزش و راه اندازی کسب و کار بوده اند که توسط دفاتر توسعه محله شناسایی شده و با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد 50 جلسه مشاوره کسب و کار و 19 کارگاه آموزشی برای آن ها برگزار شده است و پراکندگی این تعداد در 17 محله شهری است که محلات خلج و عباس آباد بیشترین تعداد متقاضیان را داشته اند.

وی گفت: 200 نفر از این متقاضیان با اتصال به پیشران های مالی و بازار، محصولات خود را به خاطر پایداری در عرضه و فروش از این راستا ارائه می دهند و با برنامه ریزی های انجام شده توسط دفاتر تا به امروز پنج نمایشگاه عرضه محصولات خانگی و نمایش ظرفیت های محلات نیز برگزار شده که با استقبال ساکنین همراه بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی اضافه نمود: اقداماتی که در زمینه خود اشتغالی در محلات هدف بازآفرینی اجرا شده با تمرکز بر آموزش نسل جوان و نوجوان موجب توانمندسازی مالی و اجتماعی این محلات خواهد شد.

وی ادامه داد: دفاتر تسهیل گری نسبت به برگزاری دوره های ایده پردازی کسب و کار و استارت آپ ویکند با مشارکت ساکنان محلات اقدام نموده اند که این مهم در کنار شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های نسل جوان و نوجوان در این محلات، موجب افزایش خودباوری آنها می شود.

وی همچنین بر پیگیری و رصد تصمیمات قبلی از جمله تفاهم نامه های منعقد شده برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی توسط نهادهای ذیربط تاکید نمود.

نخستین گام شکل گیری طرح بازآفرینی شهری به ابتدای دولت یازدهم برمی شود که براساس ماده 16 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان ها، سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در جلسه 16 شهریور 1393 هیات دولت مورد تصویب نهاده شد و مسوولیت اجرای طرح بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران گذاشته شد.

دولت به منظور عملیاتی کردن این سند 19 بهمن 1396 با دستور رییس جمهوری برنامه ملی بازآفرینی شهری امید را با هدف نوسازی بافت های فرسوده، بهسازی سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهری و احیای بافت های تاریخی در سراسر کشور از جمله تهران شروع کرد.

همچنین راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در نشست 30 اردیبهشت 1397 هیات وزیران به ریاست دکتر روحانی مورد آنالیز نهاده شد. در این راستا 543 شهر با 2 هزار و 700 محله به مساحت 140 هزار و 902 هکتار با جمعیت 20 میلیون و 706 هزار و 427 نفر مورد هدف بازآفرینی شهری در کشور نهاده شد.

در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در خراسان رضوی تا به امروز 61 طرح با هزینه هزار و 271 میلیارد و 500 میلیون ریال در شهرهای مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور اجرا شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 200 کسب و کار در محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 200 کسب و کار در محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید