بازنگری در نظام آموزش عالی برای پاسخگویی به احتیاج صنعت ضروریست

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، خبرنگاران/فارس رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای فارس با بیان اینکه دانشگاه های ما باید متناسب با احتیاج جامعه بتوانند در موضوع آموزش های خود انعطاف بیشتری داشته باشند، گفت: بازنگری در نظام آموزش عالی با توجه به احتیاج بسیار جدی صنعت ضروری است.

بازنگری در نظام آموزش عالی برای پاسخگویی به احتیاج صنعت ضروریست

محمد جامعی شنبه 8 آبان در حاشیه بازدید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از دانشگاه فنی حرفه ای این استان به معرفی و تشریح تاریخچه، ساختار تشکیلاتی، دروس دانشگاهی و قابلیت های این مجموعه پرداخت و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای که از ابتدای قرن و به صورت آکادمیک از دهه 40 با فعالیت در زمینه آموزش به ویژه در دروس مختلف عملی و در حال حاضر مهندسی تکنولوژی با الگوگیری از مدل آموزشی کشور پیشرفته آلمان به وجود آمد به تربیت تکنسین و مهندسی کاربردی به ویژه در حوزه صنعت پرداخت.

جامعی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های اصلی این دانشگاه تربیت تکنسین است و به همین دلیل تا به امروز به سمت تحصیلات تکمیلی نرفته ایم، بیان نمود: دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با دارا بودن حدود 180 مراکز دانشگاهی تحت عنوان دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور که 13 مراکز آن در فارس و تحت مدیریت دانشگاه فنی حرفه ای استان فعال است بر اساس ظرفیت پذیرش که دارد، فارغ التحصیلان هنرستان ها را که حدود سه سال در ساختار آموزش و پرورش و در یک رشته مشخص آموزش دیده اند، طبق آمار ورودی کنکور پذیرش دارد و به مدت دو یا چهار سال در مقطع کاردانی و کاردانی به کارشناسی و البته در بعضی رشته ها به صورت کارشناسی پیوسته در این دانشگاه تحصیل خواهند کرد.

او با بیان اینکه 60 درصد آموزش های دانشجویان این دانشگاه به صورت کارگاهی و در آزمایشگاه ها برگزار می گردد، اضافه نمود: این دانشگاه در دروس مختلف مکانیک، برق ساختمان، صنایع شیمیایی، طراحی دوخت و لباس، صنایع گاز، مکانیک خودرو، حسابداری، شهرسازی و معماری و بعلاوه رشته های تازه نظیر تعمیرات و تجهیزات پزشکی، انرژی های نو و در آینده هم رشته های تازهی مانند ایمنی نیز دانشجو تربیت می نماید که می تواند فرصتی برای تامین احتیاج بازار حرفه ای به ویژه بخش صنعت باشد.

بخش قابل توجهی از فراگیری آموزش باید در صنعت انجام گردد

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای فارس با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از فراگیری آموزش باید در صنعت انجام گردد، اضافه نمود: ارتباط با بدنه صنعت می تواند موثر باشد که البته در این زمینه دانشگاه فنی و حرفه ای پیشنهاداتی را در تدوین برنامه هفتم توسعه داده است.

جامعی گفت: بعلاوه با توجه به قانون کار و موضوع بیمه، رایزنی ها و پیشنهاداتی را ارائه کردیم تا بتوانیم با شناسایی نخبگان و استفاده از ظرفیت های دانشجویان توانمند نخبه، خلاق و کارآمد هم زمینه حضور آن ها را در بخش های مختلف صنعت و بازار کار استفاده نماییم و هم بتوانیم محدودیت های پیشین ارتباط صنعت و دانشگاه را تسهیل کنیم.

او با بیان اینکه در فارس در بخش صنعت در مقایسه با سایر استان ها شاید در یک رده پایین تر باشیم اما در صنعت جایگاه داریم، اظهار کرد: باید قبول داشته باشیم ما صنعتی هستیم و ظرفیت های خوبی را برای توسعه صنایع مختلف داریم؛ حتی بعضی از واحدهای صنعتی ما نظیر شرکت های فراسان، فاتح صنعت، دایتی و ... بخشی تحت عنوان تحقیق و توسعه دارند که همچون بسیاری از کشورهای پیشرفته و پیشرفته جهان در پیشبرد اهداف توسعه ای خود نقش آفرین هستند.

جامعی با بیان اینکه این دانشگاه مانند سایر مراکز فنی و مهندسی به صورت آکادمیک وظیفه تربیت تکنسین های دانشگاهی در رشته های مختلف مهندسی دارد، اظهار داشت: با توجه به الگوی پایه آموزشی مناسبی که دانشگاه فنی و حرفه ای همچون ساختار علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با محیط بیمارستان وجود دارد، با تعاملات بهتر صنعت و دانشگاه امکان پیشبرد اهداف کلان دور از انتظار نیست.

او با استقبال از ایجاد ارتباط بیشتر با سازمان صمت و سایر مراکز صنعتی به ویژه در تامین نیروی انسانی، ایجاد رشته های تازه، تقویت همکاری با مرکز رشد و فناوری، انجام پژوهش های کاربردی، فناوری ساخت، تامین نیروهای آموزشی از بخش صنعت به دانشگاه و سایر موارد دیگر تاکید و اعلام آمادگی و همکاری کرد.

دانشگاه فنی وحرفه ای یک ظرفیت جدی برای صنعت محسوب می گردد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این نشست با بیان اینکه برگزاری این چنین جلسات می تواند بسیار مثبت و موجب تحول و بهبود فضای کسب و کار و بازار حرفه ای گردد، بیان نمود: تفاوت عمده ای که دانشگاه فنی و حرفه ای با سایر دانشگاه دارد این است که آموزش ها به صورت عملی و در محیط آموزشی انجام می پذیرد.

حمیدرضا ایزدی با تاکید بر اینکه دانشگاه های نظری و عملی مکمل هم تربیت دانشجویان هستند، ادامه داد: در مدل آموزشی دانشگاه ها اگر با صنعت ارتباطی وجود نداشته باشد، در گذر زمان هم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و هم برای واحدهای صنعتی مشکلاتی به وجود خواهد آورد که ضروری است تدابیر و راهکارهای ویژه ای لحاظ گردد.

ایزدی با بیان اینکه طبق آمارهای ارائه شده حدود یک سوم دانشجویان استان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و این یک ظرفیت جدی و مشخص کننده برای صنعت ما محسوب می گردد، بیان نمود: همانطوری که در دهه های گذشته در طرح های آمایش سرزمین نسبت به موضوعاتی نظیر گردشگری و کسب و کارهای وابسته، صنایع ظریف مانند الکترونیک و حتی قالب سازی به صورت جدی برنامه ریزی و اقدامات خوبی وجود داشته است ما بر این باوریم که هنوز از ظرفیت های مختلف صنعت در استان ما بهره چندانی برده نشده است.

او گفت: با توجه به اینکه بیش از چهار هزار پروانه بهره برداری در صنعت وجود دارد و در این زمینه ما اکنون رتبه 4 کشور از نظر نرخ بهره برداری داریم و بعلاوه رتبه 4 سرمایه گذاری و رتبه 8 اشتغال زایی در بخش صنعت کشور هستیم؛ بدین معناست که ما در حال صنعتی شدن هستیم و باید برای این موضوع برنامه ریزی و طرح و برنامه واقعی و به نوعی نقشه راه برای توسعه صنعتی استان پهناور فارس داشته باشیم.

ایزدی از اقدامات خوبی که در مجموعه های مختلف این استان که در زمینه های مختلف نظیر فولاد نی ریز و ذوب آهن پاسارگاد کوار در حال اجرا است، بیان نمود: به عنوان مثال؛ ما در فولاد شاهد پیگیری عوامل صنعتی در پیشبرد طرح های توسع های خود هستند که ما هم بر اساس وظیفه و توان خود تا به امروز حمایت جدی را در پیشبرد امور توسعه ای داشته ایم.

او گفت: اگر ما در شهرهایی چون اصفهان، اراک یا تبریز فعالیت صنعت های مختلف را شاهد هستیم، نشان دهنده آن است که فرهنگ کار صنعتی و شرایط صنعتی بودن از قبل ایجاد شده است و اکنون در حال بهره برداری از آن هستند.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: این استان با توجه به مزایا و قابلیت های خود آینده بسیار روشنی را به ویژه در بخش های صنعتی و معدنی داراست.

ایزدی گفت: به عنوان مثال؛ ما در بخش معدن اکتشافات مهم و قابل توجهی داریم که پایه آن ها فلزی است و این مهم در آینده باعث ایجاد کارخانه های زیادی در استان خواهد شد.

او با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از مساحت استان فارس با همکاری شرکت ایمیدرو کشور در حال اکتشاف مواد معدنی است، عنوان کرد: با توجه به عملیات های مختلفی که در زمینه اکتشافات در حال اجرا و حتی در زمینه ژئوفیزیک هوایی صورت گرفته است می توان افق روشنی را برای صنعت به ویژه صنایع معدنی متصور بود.

زمینه ساز رشد و خلاقیت نسل جوان به ویژه قشر دانشجو باشیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه ما وظیفه داریم زمینه ساز رشد و خلاقیت نسل جوان به ویژه قشر دانشجو باشیم، بیان نمود: ایجاد رشته های پویا در دانشگاه های مختلف به ویژه دانشگاه های فنی و حرفه ای و صنعتی باید با احتیاجسنجی واحدهای صنعتی پیگیری گردد و این احتیاجمند تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه است.

او با بیان اینکه حضور دانشجویان به محیط صنعتی و حتی مدیران عامل و کارشناسان مسئول در بخش صنعت به دانشگاه ها می تواند گام جدی در زمینه تحکیم این ارتباطات باشد، گفت: ما احتیاجمند داشتن رابطه ای هدفمند البته به صورت فراگیر و منظم در دو حوزه صنعت و دانشگاه هستیم که باید دید با راهکارهای عملیاتی چگونه می توان ایجاد انگیزه کرد و شرایط تغییر و تحولات برای قرار گرفتن ما در راستا توسعه و پیشرفت را فراهم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بازنگری در نظام آموزش عالی برای پاسخگویی به احتیاج صنعت ضروریست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنگری در نظام آموزش عالی برای پاسخگویی به احتیاج صنعت ضروریست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید