ابهام ایکوموس در شناسایی ارزشهای برجسته ماسوله مانع ثبت آن شد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، ابهام ایکوموس در شناسایی ارزشهای برجسته ماسوله مانع ثبت آن شد.

ابهام ایکوموس در شناسایی ارزشهای برجسته ماسوله مانع ثبت آن شد

در هجدهمین کمیته بین الدولی میراث جهانی یونسکو در کشور بوتسوانا ایران پیروز شد 3 پرونده ای را که برای ثبت میراث ناملموس ارائه کرده بود به اتفاق کشورهای دیگر به تصویب برساند. از جمله این پرونده ها پرونده افطاری، جشن سده و هنر تذهیب است که با ثبت جهانی این سه عنصر تعداد پرونده های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از 21 به عدد 24 افزایش یافت و پس از این، در میان 182 کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم جهان صعود کردیم.

با وجود پیروزیتهایی که ایران در ثبت میراث ناملموس داشت اما چندی پیش در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) که در ریاض برگزار گردید، چندان پیروز نبود، چرا که از میان 3 پرونده پیشنهادی در حوزه میراث ملموس تنها پرونده 54 کاروانسرای ایرانی ثبت شد و پرونده جنگلهای دیزمار برای پیوستن به ارسباران به سال دیگر موکول و پرونده منظر فرهنگی ماسوله با مخالفت ایکوموس پیروز به رأی اعضای کمیته جهانی میراث فرهنگی یونسکو نشد و دیفر شد، یعنی ایران می تواند این پرونده را پس از برطرف نواقص مجدد در اجلاس بعدی مطرح کند.

پرونده پیشنهادی منظر فرهنگی ماسوله بنابر نظر مشورتی و مصوبه شورای ملی ثبت آثار در سال 1400 برای دبیرخانه مرکز میراث جهانی یونسکو ارسال شد و از سال 2007 میلادی در لیست در انتظار میراث جهانی یونسکو قرار داشته و به لحاظ حفاظتی و مدیریتی از شرایط قابل قبولی برای نامزدی ثبت در لیست میراث جهانی برخوردار بوده است.

با توجه به جا ماندن پرونده منظر فرهنگی ماسوله از ثبت در لیست میراث جهانی و فرصت دوباره ای که برای ثبت این پرونده به ایران داده شد و البته سفر بازرسان و مشاوران ایکوموس در ماه آینده به ماسوله جهت آنالیز دوباره پرونده، درخصوص مسائل و چرایی رد این پرونده در اجلاس ریاض با مصطفی پورعلی (مسئول پرونده منظر فرهنگی ماسوله) تبادل نظر کردیم.

او گفت: پرونده پیشنهادی منظر فرهنگی ماسوله همانطور که پیشتر راجع به آن شرح داده شده است، برای بازنویسی پرونده با حفظ سهمیه به ایران برگشت داده شده است. مهمترین مساله ای که ایکوموس در ارزیابی پرونده ماسوله مطرح کرده بود، ابهام در شناسایی ارزش های برجسته ماسوله بود، در واقع ایکوموس از متن پرونده پیشنهادی یا به هردلیل دیگر، ابهاماتی راجع به شناسایی ارزش برجسته جهانی ماسوله مطرح کرده است.

پورعلی توضیح داد: بحمدالله در دوره تازه دو اتفاق خوب برای پرونده ماسوله در حال رقم خوردن است اول اینکه طبق مصوبه کمیته میراث جهانی که در سایت رسمی مرکز میراث جهانی یونسکو قابل دستیابی است، این بار پرونده با مشورت فنی کارشناسان ایکوموس در حال بازنویسی است. یعنی پرونده این بار، قبل از ارسال به دبیرخانه و شروع فرآیند ارزیابی رسمی مورد مشورت کارشناسی ایکوموس قرار گرفته است.

به گفته او، تا به امروز دو جلسه برخط و یک جلسه حضوری در مورد این موضوع با ایکوموس برگزار گردیده و جلسات بیشتر در این باره حتما تداوم خواهد داشت.

پورعلی ادامه داد: نکته دوم اینکه در بازنویسی پرونده کوشش شده است هم افزایی بیشتری برای تشریک نظر کارشناسان مربوط فراهم شود. در واقع ضمن تکمیل تیم کارشناسی پرونده و بهره گیری از تجارب کسانی که در دوره گذشته پرونده قبلی را تهیه کرده بودند، از هدایت پیشکسوتان حوزه ثبت جهانی نیز بهره گرفته می شود. در اینجا اعلام میکنم از همکاری همه عزیزان علاقمند به ماسوله و حوزه ثبت جهانی که تمایل دارند در تهیه این پرونده مشارکت داشته باشند استقبال می کنیم. آنچه که مهم است معرفی و ثبت ماسوله در لیست میراث جهانی است و این امر قائم به اشخاص یا یک مساله شخصی نیست.

مسئول پرونده منظر فرهنگی ماسوله اعلام کرد: مهم ماسوله است و مهم میراث فرهنگی و جهانی ایران است که باید مورد حفاظت قرار گیرد. یادآوری میکنم معاونت میراث فرهنگی کوشش دارد با هم افزایی بیشتر و بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی شرایط ثبت جهانی پرونده های در دست اقدام را تسهیل نماید.

او اذعان داشت: هرچند ایران بی شک جایگاه رفیعی در میراث جهانی داشته و دارد، با این حال باید تصریح نمود، ثبت جهانی میراث ملموس در یونسکو، امروزه به عرصه رقابت های فرهنگی بین المللی تبدیل شده است. لذا برای ثبت های جهانی تازه باید کوشش مضاعفی صورت بگیرد.

او در مورد سفر اخیر که به همراه هیاتی از سوی وزارت با حضور ایزدی (مدیر کل ثبت و حریم اثار)، عبدالرسول وطن دوست و طالبیان (مشاوران امور ثبت جهانی وزارت) در پنل آنالیز پرونده ثبت جهانی همدان در ایکوموس در فرانسه حضور داشتند، گفت: درخصوص پرونده ماسوله نیز مذاکراتی انجام شد. بهرحال امیدواریم که مسائل و ابهامات پرونده ثبت جهانی ماسوله مرتفع شود.

منبع: همگردی

به "ابهام ایکوموس در شناسایی ارزشهای برجسته ماسوله مانع ثبت آن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهام ایکوموس در شناسایی ارزشهای برجسته ماسوله مانع ثبت آن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید