آیا مصرف بیوتین واقعا در رشد مو موثر است؟

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، یکی از مکمل هایی که اخیراً مصرف آن زیاد توصیه می گردد، مکمل بیوتین است. بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف بیوتین بر رشد مو تأثیر زیادی دارد و موهایی سالم و درخشان برایتان در پی دارد. این باورها چه مقدار صحت دارند؟ با خبرنگاران مگ همراه باشید تا این باورها را آنالیز کنیم.

آیا مصرف بیوتین واقعا در رشد مو موثر است؟

بیوتین چیست؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب و بخشی از خانواده ویتامین B است. آن را گاهی اوقات با نام ویتامین H هم می شناسند. بدن برای تبدیل بعضی مواد غذایی به انرژی، به بیوتین احتیاج دارد. این ویتامین نقش مهمی در سلامت مو، پوست و ناخن ها دارد. اگر بیوتین را به میزان کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ممکن است ریزش مو و راش های پوستی قرمزرنگ و پوسته پوسته را تجربه کنید. البته کمبود این ویتامین معمولاً بسیار نادر است.

در بیشتر موارد بیوتینی که از رژیم غذایی دریافت می کنید برای تأمین احتیاجهای بدن کافی است و می توانید از مزایای فراوانی که برای سلامت تان دارد بهره مند شوید. البته بسیاری از افراد مصرف بیوتین را با خوردن بعضی مکمل ها افزایش می دهند و امیدوارند که مزایای بیشتری از آن دریافت نمایند.

اگر قصد دارید مکمل بیوتین خریداری کنید ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه عوارض جانبی احتمالی این ویتامین و نحوه اضافه کردن آن به رژیم غذایی را اسم می کنیم.

تحقیقات در خصوص بیوتین و رشد مو چه می گویند؟

کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن های شما را تشکیل می دهد. واضح است که بیوتین زیرساخت های کراتینه بدن را بهبود می بخشد. اما فراتر از این حقیقت که قبلاً معین شده، محققان واقعاً مطمئن نیستند که نقش بیوتین در مراقبت از پوست یا مو چیست.

تحقیقات در خصوص اثرات بیوتین بر رشد مو بسیار پراکنده و محدود است. تا به امروز، تنها شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به رشد مو یاری کند.

در آنالیز مطالعات مختلف مانند دو موردی که در ادامه می خوانید، شواهد غیرقابل نتیجه گیری هستند که بتوان تأیید کرد که بیوتین بر رشد مو تأثیر می گذارد. زیرا مکمل های مصرف شده در این تحقیقات فقط حاوی بیوتین نبوده و شامل سایر مواد هم بوده اند. در نتیجه بهبود رشد مو را نمی توان فقط به بیوتین نسبت داد.

به اسم مثال در تحقیقی که در سال 2015 اجرا شده است، به دو گروه از زنان با موهای کم پشت، دو بار در روز و به مدت 90 روز، مکمل هایی داده شده است. یک گروه مکمل خوراکی پروتئین دریایی (MPS) حاوی بیوتین و سایر مواد دریافت نموده اند و گروه یک قرص دارونما (بدون درمان فعال) مصرف نموده اند.

در آغاز و انتها این تحقیق، تصاویر دیجیتالی از منطقه ها آسیب دیده در پوست سر افراد گرفته شده است. موهای هر شرکت نماینده هم شسته شده و هرگونه ریزش مو در شرکت نمایندگان شمرده شده است.

محققان بعد از آنالیز نتایج دریافتند که زنانی که از MPS استفاده نموده اند در منطقه ها تحت تأثیر ریزش مو، رشد قابل توجهی داشته اند. آن ها بعلاوه ریزش کمتری را تجربه نموده اند.

یک تحقیق دیگر در سال 2012 به وسیله همین محققان نتایج مشابهی را ارائه داده است. شرکت نمایندگان پس از 90 و 180 روز بهبود رشد و کیفیت مو را تجربه نموده اند.

میزان مصرف روزانه توصیه شده

میزان مورد احتیاج این ویتامین در شبانه روز به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلاً سن، جنسیت و شرایط سلامت کلی بدن. متخصصان توصیه می نمایند هر فرد بزرگسال بالای 10 سال باید بین 30 تا 100 میکرو گرم در روز مصرف کند.

میزان مصرف در بچه ها:

  • از تولد تا 3 سالگی: 10 تا 20 میکروگرم
  • از 4 تا 6 سالگی: 25 میکروگرم
  • از 7 تا 10 سالگی: 30 میکروگرم

افرادی که در دوران بارداری و شیردهی هستند به میزان بیشتری بیوتین احتیاج دارند. برای اینکه میزان لازم برای مصرف روزانه بیوتین را پیدا کنید باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان توصیه هایی در خصوص مصرف ایمن این ویتامین و روش هایی برای افزایش آن برای بهره بردن از فواید بیوتین به شما توصیه می نمایند. برای تأمین بیوتین مورد احتیاج بدن خود، هم می توانید مکمل مصرف کنید و هم آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منابع غنی بیوتین در رژیم غذایی

افراد معمولاً میزان بیوتین مورد احتیاج بدن خود را از رژیم غذایی مناسب دریافت می نمایند. اما اگر می خواهید مصرف آن را افزایش دهید می توانید غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی عبارت اند از:

  • جگر و قلوه
  • زرده تخم مرغ
  • آجیل، مانند بادام، بادام زمینی و گردو
  • دانه سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل
  • موز
  • گل کلم
  • قارچ

حرارت زیاد می تواند اثربخشی بیوتین را کم کند در نتیجه برای تأمین بیوتین مورد احتیاج بدن غذاهایی را انتخاب کنید که بتوانید خام مصرف کنید یا کمترین فراوری روی آن ها اجرا شده باشد.

میزان بیوتین در هر ماده غذایی فرق دارد. می توانید میزان بیوتین محصولات غذایی را از روی برچسب ارزش غذایی آن بخوانید.

مکمل های بیوتین

اگر فکر می کنید که در رژیم غذایی خود بیوتین به میزان کافی وجود ندارد یا می خواهید میزان مصرف این ویتامین را افزایش دهید، می توانید از مکمل های موجود بهره ببرید. مکمل های بیوتین به اسم داروی بدون احتیاج به تجویز پزشک به شکل کپسول یا قرص در داروخانه ها عرضه می شوند. قبل از مصرف مکمل ها باید اطلاعات درج شده روی بسته بندی آن را به دقت بخوانید و فقط محصولاتی را خریداری کنید که از فراورینماینده آن اطمینان دارید.

افراد معمولاً با خوردن مکمل ها به خصوص مکمل بیوتین، عوارض جانبی خاص و شدیدی را تجربه نمی نمایند. اما عوارض جانبی بسیار مختصری مثل موارد زیر، ممکن است اتفاق بیافتد:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • دلپیچه

با مصرف مکمل ها همراه با غذا می توانید عوارض جانبی آن را کاهش دهید. مکمل ها برای همه لازم یا مناسب نیستند. حتماً قبل از مصرف هر مکملی باید با پزشک مشورت کنید. پزشک معمولاً عوارض جانبی احتمالی آن را توضیح می دهد، میزان مناسب مصرف را توصیه می نماید و فواید آن را توضیح می دهد. می توانید مکمل ها را مطابق با دستورالعمل روی بسته بندی آن ها مصرف کنید مگر اینکه پزشک چیز دیگری برای شما تجویز نموده باشد.

سایر فواید بیوتین برای سلامت بدن

گرچه برای ثابت کردن تأثیر بیوتین در رشد مو تحقیقات بیشتری احتیاج است، این ویتامین فواید متعددی برای سلامت کلی بدن دارد. به اسم مثال بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که متابولیسم سالم بدن را تضمین می نماید. بیوتین گلوکوز کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل می نماید و به اسیدهای آمینه در انجام عملنمودهای طبیعی بدن یاری می نماید.

در ادامه چند مورد از فواید دیگر بیوتین را بخوانید:

1. شکستن عناصر درشت مغزی ها

بیوتین به بدن یاری می نماید غذا را به انرژی تبدیل کند و آنزیم هایی برای تجزیه کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین فراوری می نماید. به طور خاص، بیوتین در موارد زیر نقش دارد:

  • گلوکونئوژنز: این مورد شامل سنتز گلوکز از منابع دیگری غیر از کربوهیدرات مانند اسیدهای آمینه است و آنزیم های حاوی بیوتین به آغاز این فرایند یاری می نمایند.
  • سنتز اسیدهای چرب: بیوتین به آنزیم هایی یاری می نماید که واکنش هایی را که برای فراوری اسیدهای چرب ضرورت دارند فعال می نمایند.
  • تجزیه اسید آمینه: آنزیم های حاوی بیوتین در متابولیسم چندین اسید آمینه مهم از جمله لوسین نقش دارند.

2. سلامت ناخن

ناخن های شنماینده بسیار آسیب پذیر هستند و خیلی زود دچار شکستگی و ترک می شوند. کمبود بیوتین می تواند یکی از دلایل خشکی و شنماینده بودن ناخن باشد. برای افرادی که دچار کمبود بیوتین هستند، مکمل های حاوی بیوتین می تواند مسائل ناخن را حل نماید و مقاومت ناخن را افزایش دهد. البته غیر از مصرف محصولات تجاری، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی هم می تواند سلامت ناخن شما را تضمین کند.

3. مفید برای دوران بارداری و شیردهی

بیوتین برای مادران باردار و در دوران شیردهی اهمیت زیادی دارد. گرچه کمبود بیوتین بسیار نادر است اما کاهش یافتن سطح بیوتین بدن در دوران بارداری معمولاً اتفاق می افتد. البته کمبود بیوتین معمولاً به حدی نمی رسد که علائم خاصی ایجاد کند. اما در زنان باردار چون بدن ویتامین ها را سریع تر تجزیه می نماید، معمولاً کمبود بیوتین اتفاق می افتد. به همین علت زنان باردار به بیوتین بیشتری احتیاج دارند و می توانند آن را از مکمل یا از رژیم غذایی دریافت نمایند. البته در دوران بارداری و شیردهی، قبل از مصرف هر مکملی ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

4. کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیکی است که با سطح بالای قند خون و اختلال در عملکرد انسولین معین می گردد.

کمبود بیوتین ممکن است تنظیم قند خون یا گلوکز را مختل کند. بعضی شواهد نشان می دهد که سطح بیوتین خون در افراد دیابتی ممکن است کمتر باشد. تحقیقات اجرا شده روی حیوانات نشان داده است که مکمل های حاوی بیوتین و پیکولینات کروم می توانند از مقاومت به انسولین جلوگیری نمایند.

در مجموع درک کامل اثرات بیوتین بر دیابت و کنترل قند خون به تحقیقات بیشتر و باکیفیت تری احتیاج دارد.

5. سلامت پوست

دانشمندان هنوز به طور کامل نقش بیوتین در حفظ سلامت پوست را آنالیز ننموده اند. با این حال افرادی که کمبود بیوتین دارند ممکن است دچار مسائل پوستی، از جمله بثورات قرمز و پوسته پوسته شوند. بعضی از افراد بعلاوه معتقدند که بیوتین ممکن است به بهبود پسوریازیس یاری کند. تأثیر این ویتامین روی پوست ممکن است از تأثیر آن بر متابولیسم چربی ناشی گردد. این فرایند برای حفظ سلامت پوست مهم است و ممکن است در افرادی که سطح پایینی از بیوتین دارند، اختلال ایجاد کند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ مدرکی نشان نمی دهد که بیوتین در افرادی که کمبود ویتامین ندارند، سلامت پوست را بهبود می بخشد.

6. یاری به درمان بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است و به پوشش محافظ رشته های عصبی مغز، نخاع و چشم آسیب می رساند. به این پوشش محافظ میلین گفته می گردد و بیوتین ممکن است در فراوری آن نقش مهمی داشته باشد.

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به ام اس به دوزهای بیوتین روزانه تا 300 میلی گرم پاسخ مثبت می دهند. این مکمل ممکن است فرایند پیشرفت بیماری را معکوس نموده و ناتوانی مزمن را کاهش دهد.

بعلاوه تصور می گردد که بیوتین برای موارد زیر هم مفید باشد:

  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد شناختی
  • افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش کلسترول بد LDL

خطرات و هشدارها

افزودن غذاهای غنی از بیوتین به رژیم غذایی شما خطری ندارد. با این حال همواره باید قبل از افزودن یک مکمل نو به برنامه معمول خود، با پزشک مشورت کنید.

بیوتین هیچ تداخل شناخته شده ای با سایر داروها و مکمل ها ندارد اما پزشک باید استفاده از مکمل را در کنار سایر داروهای مصرفی شما تأیید کند.

پزشک بعلاوه می تواند اطلاعات فردی بیشتری در خصوص میزان مصرف و عوارض جانبی احتمالی آن ارائه دهد.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است؛ بنابراین هر گونه بیوتین اضافی در بدن به وسیله ادرار خارج می گردد. این باعث می گردد که اوردوز یا مصرف بیش ازحد بیوتین اتفاق نیافتد.

اگر پس از افزایش مصرف بیوتین بثورات پوستی غیرمعمول یا غیرمنتظره ای مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، این نشانه ای از مصرف زیاد بیوتین است.

پزشک موارد زیر را برای تایید مصرف بیش از حد آنالیز می نماید:

  • سطح پایین ویتامین C
  • سطح پایین ویتامین B6
  • سطح قند خون بالا
  • کاهش فراوری انسولین

اگر پزشک تأیید کند که بیش از حد بیوتین دریافت می کنید، دوز توصیه شده برای شما را کاهش می دهد.

چه مدت تا تماشا نتایج طول می کشد؟

بیشتر افراد تا زمانی که مصرف خود را برای چندین ماه افزایش ندهند، هیچ مزیت قابل توجهی نخواهند دید. برای مشاهده برترین نتیجه، باید در مصرف خود ثابت قدم باشید.

اگر مصرف خود را به وسیله رژیم غذیی افزایش می دهید باید روزانه چندین غذای غنی از بیوتین بخورید تا در واقع میزان کافی بیوتین را مصرف کنید و بتوانید تغییری مشاهده کنید.

اگر مکمل مصرف می کنید، مهم است که آن را روزانه مصرف کنید یا همان طور که پزشک به شما دستور داده است.

اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است اما مطالعات سال 2012 و 2015 نشان می دهد که نتایج ممکن است در کمتر از 90 روز دیده گردد.

این نتایج شامل افزایش رشد و درخشش مو است. هر چقدر که مدت بیشتری مکمل مصرف کنید، نتایج بهتری خواهید داشت.

جمع بندی

اگر دچار کم پشتی یا ریزش مو هستید، بیوتین ممکن است به رشد مجدد موها یاری کند. بعضی تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف بیوتین می تواند کیفیت کلی مو، از جمله ضخامت و درخشش آن را بهبود بخشد.

ممکن است بیوتین مورد احتیاج خود را به وسیله رژیم غذایی دریافت نموده باشید بنابراین در خصوص استفاده از مکمل با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است بعضی از تغییرات غذایی یا مکمل بیوتین را توصیه نمایند. حتماً از دستورالعمل ها در خصوص دوز مصرفی پیروی کنید.

اگر هنگام مصرف مکمل بیوتین علائم غیرمعمولی را مشاهده کردید، مصرف آن را قطع نموده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ رشد آرمان مگ را بخوانید.

منبع: Healthline, Medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا مصرف بیوتین واقعا در رشد مو موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف بیوتین واقعا در رشد مو موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید