شروع برنامه پزشکی خانواده شهری از 59 شهر کشور ، 77 درصد مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی است

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شروع برنامه پزشکی خانواده شهری از 59 شهر کشور اطلاع داد.

شروع برنامه پزشکی خانواده شهری از 59 شهر کشور ، 77 درصد مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی است

به گزازش وبلاگ رشد آرمان به نقل از وبدا، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشکی خانواده شهری از دی ماه سال گذشته با اجرای برنامه نظام ارجاع در شهرهای زیر 20 هزار نفر آغاز شد و همانطور که پیش از این اعلام کردیم از ابتدای اردیبهشت 1402 در کل کشور اجرایی می گردد و هم اکنون از 59 شهر در استان های مختلف کشور کلید خورده است.

وی اضافه نمود: 7 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت شهری در این 59 شهر تحت پوشش برنامه قرار دارند و سرشماری افراد تازه به وسیله مراقبان سلامت ادامه دارد و هر مراقب سلامت 1500 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با اعلام این که برنامه پزشکی خانواده روستایی 30 میلیون و 500 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و برنامه شهری پزشکی خانواده شهری قرار است 55 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دهد، بیان نمود: اجرای کشوری این برنامه یکی از مهم ترین برنامه ها و اهداف وزارت بهداشت خواهد بود. پزشکی خانواده به عنوان بخش مهمی از کل نظام شبکه بهداشت کشور طیف وسیعی از اهداف و برنامه های وزارت بهداشت و بعلاوه مراکز بهداشتی، درمانی کشور را در برمی گیرد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این برنامه از ابتدای دهه 80 در کشور آغاز شد و اکنون در تمام روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت اجرایی شده است. بخش شهری این برنامه نیز از سال 91 در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی آغاز شد.

دکتر فرشیدی اضافه نمود: برنامه پزشکی خانواده مطابق آموزه های سازمان بهداشت دنیای باید منجر به ارتقای همه جانبه سلامت در جامعه گردد. بنابراین باید شبکه بهداشتی را توسعه داده و زیرساخت ها، ساختار فیزیکی و منابع انسانی شبکه را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: بعلاوه به وسیله اجرای این برنامه باید سواد سلامت را در جامعه ارتقا داده و خودمراقبتی را در جامعه توسعه دهیم. دنیا در آینده در زمینه فضای مجازی و هوش مصنوعی و سایر دستاوردهای علمی پیشرفت های زیادی خواهد نمود و ما ناچاریم بین خانواده ها و بهداشت ارتباط نزدیکی ایجاد کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که آموزش بهورزان و مراقبان سلامت و تیم پزشکی خانواده یکی دیگر از محورهایی خواهد بود که بتوان برنامه را بهتر اجرایی کرد، گفت: هم اکنون با معضلی به نام بیماری های غیرواگیر روبرو هستیم که سهم زیادی از بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است به نحوی که 77 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی است؛ با برنامه پزشکی خانواده باید بتوان در درازمدت این بیماری ها را کنترل کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "شروع برنامه پزشکی خانواده شهری از 59 شهر کشور ، 77 درصد مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برنامه پزشکی خانواده شهری از 59 شهر کشور ، 77 درصد مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید