آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و تسلیحات

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، هواپیمای جگوار یک جنگنده دو موتوره تهاجمی است که در دهه 1960 میلادی به طور مشترک به وسیله Breguet فرانسه (که امروز زیر مجموعه ای از شرکت داسو است) و BAC انگلستان ساخته شد.

آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و تسلیحات

وبلاگ رشد آرمان - علی محمدی: این دو شرکت اروپایی در قالب یک پروژه مشترک، کنسرسیومی به نام SEPECAT را تشکیل دادند.

هدف از این اقدام فراوری جنگنده جگوار بود.

هواپیمای جگوار بین سال های 1968 تا 1981 فراوری می شد.

در کل 543 فروند از این هواپیما به فراوری رسید.

نسخه های جنگنده جگوار

هواپیمای جنگنده جگوار دارای بیش از 20 نسخه مختلف است.

نسخه جگوار A یک جنگنده تک سرنشینه با قابلیت حمله پایین بود که برای استفاده نیروی هوایی فرانسه فراوری شد.

اولین پرواز این مدل در سال 1969 انجام شد.

دو نسخه اولیه و 160 فروند از این نسخه به فراوری رسید.

جگوار B نسخه دو سرنشینه جگوار بود که برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ساخته شد.

این مدل اولین پرواز خود را در سال 1971 انجام داد.

جگوار B برای انجام حملات هوایی و زمینی طراحی شد.

از این نسخه 39 فروند به فراوری رسید که یکی از آنها نسخه پروتوتایپ بود.

نسخه بعدی جگوار E بود.

این نسخه یک هواپیمای آموزشی بود که توانایی حمل دو سرنشین را داشت.

از این نسخه نیز 41 فروند برای نیروی هوایی فرانسه فراوری شد.

نسخه حمله زمینی جگوار با کد S نیز به سفارش نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا اولین پرواز خود را در سال 1969 تجربه کرد.

این نسخه از سیستم رهیابی و هدف گیری متفاوتی استفاده می کرد و می توانست انواع تسلیحات هوا به زمین مانند بمب های MK 104 را پرتاب کند.

این هواپیما از سیستم هدف گیری لیزری نیز استفاده می کرد.

نسخه مخصوص نیروی دریایی جگوار نیز با نام M برای نیروی دریایی فرانسه فراوری شد.

این سری، از سازه تقویت شده و قلاب مخصوص فرود روی ناو استفاده می کرد.

سیستم ارابه فرود این مدل نیز متفاوت بود و از دو چرخ در دماغه استفاده می کرد.

سفارش های جنگنده جگوار

یک فروند جنگنده جگوار متعلق به کشور عمان در حال تاکسی کردن روی باند

نیروی هوایی هند در سال 1978 قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار را برای خرید 40 فروند جگوار و فراوری 120 فروند در داخل امضا کرد.

قرار شد فراوری جگوار در داخل هند به وسیله شرکتی به نام HAL انجام گردد.

هند بعلاوه به صورت موقت دو فروند جگوار نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا را در سال 1979 در اختیار گرفت و تا زمان راه اندازی خط فراوری خود از آنها استفاده کرد.

اولین سری 40 فروندی جگوارها در سال 1981 تحویل هند شدند و 45 کیت مونتاژ نیز در همان سال به تاسیسات HAL در هند انتقال پیدا کردند.

شرکت HAL بیش از 90 فروند جگوار را فراوری کرد که بیشتر آنها هنوز هم در حال سرویس هستند.

تعداد 10 فروند جگوار ES و دو فروند جگوار EB نیز به وسیله نیروی هوایی اکوادور فراوری شدند.

نیجریه نیز از دیگر مشتریان این هواپیما بود و 13 نسخه SN و پنج فروند نسخه BN این هواپیما را در سال 1983 خریداری کرد.

عمان هم 10 فروند نسخه OS و دو فروند نسخه OB جگوار را در سال 1977 تحویل گرفت.

نیروی هوایی سلطنتی عمان در دهه 1980 نیز 12 فروند دیگر جگوار خریداری کرد.

طراحی

جنگنده جگوار هواپیمایی با سازه آلومینیومی است.

این جنگنده از قابلیت سوختگیری هوایی هم برخوردار است و می تواند در بدترین شرایط پروازی و آب و هوایی نیز سوختگیری هوایی را انجام دهد.

از دیگر امکانات این هواپیما شیشه های ضد گلوله کاکپیت، اسپویلر، ترمز هوایی، فلاپ های دوتایی و سیستم های حیاتی هستند.

توانایی حمله به زمین

شرکت برگوت فرانسه و BAC انگلیس در سال 1966 به یکدیگر ملحق شدند تا جگوار را فراوری نمایند.

این جت جنگی در ابتدا تنها به منظور آموزش و انجام حملات محدود طراحی شد.

اما بعدها وظایف آن توسعه پیدا کردند.

تا جایی که قرار شد جگوار هواپیمای مافوق صوتی برای رهگیری و حتی انجام حملات اتمی تاکتیکی باشد.

فراوری جگوار بین این دو شرکت به صورت مشترک تقسیم شد.

قرار شد تا BAC بخش های بال، ورودی های هوا، قسمت عقب و دم را فراوری کند و داسو نیز دماغه، قسمت مرکزی بدنه و ارابه های فرود را فراوری کند.

داسو پس از آنکه برگوت را در سال 1971 خریداری کرد به بخشی از این پروژه تبدیل شد.

اولین پرواز جگوار در سال 1968 انجام شد و این هواپیما تا سال 1973 وارد خدمت در فرانسه شد.

قرار بود جگوار جایگزین هواپیماهای مک دانل داگلاس F-4 فانتوم نیروی هوایی بریتانیا گردد که از سری FGR2 فانتوم بودند.

داسو نیز قصد داشت تا این هواپیما را به عنوان جایگزینی برای سوپر اتاندارد به نیروی هوایی و دریایی فرانسه بفروشد.

جگوار در نهایت پس از سال ها خدمت در سال 2005 از ارتش فرانسه بازنشسته شد.

نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا نیز این هواپیما را در سال 2007 بازنشسته کرد.

در حال حاضر جگوار فقط در خدمت نیروی هوایی هند و عمان قرار گرفته است.

هند نیز برنامه ای برای جایگزین کردن جگوارهای خود دارد و جایگزین این هواپیما در هند در دست توسعه است.

کاکپیت جگوار

جنگنده جگوار از کاکپیت کاملا دیجیتالی بهره می برد که به این نوع کاکپیت ها به اصطلاح شیشه ای می گویند.

کاکپیت این جنگنده به نمایشگر هداپ دیسپلی، صفحه نمایش چند منظوره، سیستم دید در شب و جی پی اس مجهز است.

سایر امکانات کاکپیت این جنگنده شامل نمایشگر کلاه خلبان، رادار ارتفاع سنج، سیستم رهیابی داخلی، سیستم جهت یابی اتوماتیک، سیستم تشخیص دوست و دشمن، سیستم هدف گیری کامپیوتری و سیستم تبادل اطلاعات دیجیتالی هستند.

تسلیحات نسخه تهاجم زمینی

جنگنده جگوار برای حمله به اهداف خود به یک توپ 30 میلی متری کنون ساخت DEFA مجهز است.

این توپ می تواند 150 گلوله در دقیقه شلیک کند.

جگوار دارای پنج جایگاه نصب تسلیحات (پایلون) در زیر بال های خود است.

یک پایلون نیز زیر بدنه قرار گرفته است.

جگوار می تواند تا 4500 کیلوگرم تسلیحات را حمل کند.

از تسلیحات جگوار می توان به موشک ضد رادار AS.37 مارتل، موشک راهنمایی لیزری هوا به زمین AS-30L، موشک هوا به هوای R550 مجیک، بمب هسته ای AN-52، پادهای راکتی ماترا، بمب های صد میلی متری BAP، موشک هوا به هوای AIM-9 سایدوایندر و بمب های خوشه ای اشاره نمود.

جگوار های نیروی هوایی هند می توانند موشک هوا به هوای برد کوتاه آسرام را نیز حمل نمایند.

پیشرانه

جنگنده جگوار از دو موتور Adour مدل MK 102 استفاده می نماید که هر یک 22.75 کیلو نیوتون رانش دارند.

این موتور با همکاری رولزرویس انگلیس و توربومکا فرانسه در سال 1968 طراحی و ساخته شده است.

این موتور از دو شفت استفاده می نماید و رانش آن با استفاده از پس سوز به 32.5 کیلو نیوتون می رسد.

طول هر یک از موتورهای جگوار 2.9 متر و قطر آنها 570 میلی متر است.

وزن خالی هر موتور نیز 809 کیلوگرم است.

جگوارهای هندی از موتور Mk 811 استفاده می نمایند.

125 فروند از جگوارهای هندی نیز ارتقا پیدا نموده اند و موتور Mk821 یا هانیول F125IN روی آنها نصب شده است.

موتور هانیول عملکرد بهتری دارد و توانایی آن به خصوص در ارتفاع میانه بالاتر از موتورهای قبلی جگوار است.

عملکرد

جنگنده جگوار می تواند با حداکثر سرعت 1699 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

برد عملیاتی این هواپیما 908 کیلومتر و حداکثر برد پیمایش آن نیز 3 هزار و 524 کیلومتر است.

جگوار می تواند تا ارتفاع 14 هزار متری نیز اوج بگیرد.

سرعت فرود جگوار 213 کیلومتر بر ساعت است.

این جنگنده توانایی تحمل حداکثر شتاب 8.6 جی را هم دارد.

ابعاد و اوزان

جگوار 16.83 متر طول و 4.89 متر ارتفاع دارد و فاصله نوک بال های آن 8.69 متر هستند.

وزن خالی جگوار 7 تن و حداکثر وزن برخاست آن نیز 15.7 تن است.

از جنگ هایی که جگوار در آنها شرکت نموده است می توان به جنگ چاد و جنگ خلیج فارس اشاره نمود.

هواپیمای جاسوسی SR-71 بلک برد

یوروفایتر تایفون ؛ محصول مشترک قدرت های اروپایی در آسمان

با جنگنده J-10 چینی آشنا شوید

منبع: airforce-technology

منبع: بیت ران

به "آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و تسلیحات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و تسلیحات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید