چگونه پردازنده کامپیوتر را در BIOS اورکلاک کنیم؟

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، اورکلاک کردن پردازنده کامپیوتر یک روش عالی برای بهره گیری از توان پردازشی بیشتر از سخت افزار فعلی است. با توجه به اینکه پردازنده ها و کارت گرافیک های نو قیمت پایینی ندارند، بنابراین بسیاری از کاربران تمایلی به ارتقای قطعات سخت افزاری کامپیوتر نشان نمی دهند و ترجیح می دهند به استفاده از قطعات فعلی ادامه دهند. برای اورکلاک کردن CPU کامپیوتر روش های مختلفی وجود دارد ولی در این مطلب به چگونگی انجام این کار با استفاده از BIOS کامپیوتر می پردازیم. البته برای این کار پردازنده و مادربرد هم باید نسبتا نو باشند و از این قابلیت پشتیبانی نمایند.

چگونه پردازنده کامپیوتر را در BIOS اورکلاک کنیم؟

اورکلاک چیست؟

در کل اورکلاک کردن فرایندی است که به قطعات سخت افزاری موردنظر اجازه می دهد سرعت بالاتر از حد در نظر گرفته شده از طرف کارخانه را ارائه دهد. سال ها، اورکلاک کردن یک کار بسیار پیچیده بود که فقط حرفه ای ها می توانستند آن را عملی نمایند. اما امروزه، بسیاری از پردازنده ها و کارت گرافیک ها از این تعیینه پشتیبانی می نمایند تا علاقه مندان قادر به انجام این کار باشند. البته طبیعتا انجام این کار ریسک هایی هم به همراه دارد که اگرچه ریسک این کار بسیار کمتر از گذشته شده، ولی همچنان به طور کامل از بین نرفته است.

آیا اورکلاک کردن پردازنده به آن آسیب می زند؟

در کل لازم نیست نگرانی خاصی در این مورد داشته باشید اما در هر صورت بهتر است قبل از انجام این کار، چیزهایی را در نظر بگیرید. اول از همه، باید بگوییم که اورکلاک کردن پردازنده به معنای آن است که حرارت آن افزایش پیدا می نماید و در نتیجه کیس شما باید دارای فضای کافی و سیستم خنک نماینده خوبی باشد.

از سوی دیگر، افزایش توان پردازشی CPU به این معناست که عمر مفید آن کاهش پیدا می نماید که بخشی از این موضوع به افزایش دمای پردازنده برمی گردد. همانطور که احتمالا می دانید، گرما دشمن اصلی قطعات سخت افزاری است و هرچقدر دمای آن ها برای مدت طولانی زیادی باشد، عمر مفید آن ها هم به همین اندازه کاهش پیدا می نماید.

در نهایت باید بگوییم که در این زمینه هم بهتر است تعادل را رعایت کنید. به همین دلیل اگر فقط پردازنده یا کارت گرافیک را اورکلاک کنید، ممکن است سیستم نتواند از نهایت عملکرد هر دو بهره ببرد. بنابراین به جای اینکه مثلا فقط توان یک قطعه را 80 درصد زیاد کنید، بهتر است توان پردازنده و کارت گرافیک را 30 درصد افزایش دهید.

دسترسی به BIOS

برای دسترسی به BIOS، بین مادربردهای مختلف تفاوت هایی وجود دارد اما کلیت فرایند بسیار ساده است. به طور تعیین بعد از روشن کردن کامپیوتر و قبل از بالا آمدن سیستم عامل، با توجه به مدل مادربرد کیس می توانید چندین مرتبه روی یک کلید به خصوص کیبورد فشار دهید تا راهی BIOS شوید. از بین کلید های رایج برای این کار، می توانیم به Del، Esc، F2، F10 و F12 اشاره کنیم. در کل با یک جستجوی ساده در اینترنت، می توانید کلید موردنظر را برای کامپیوتر خود پیدا کنید.

آندرولت کردن پردازنده

قبل از اینکه به اورکلاک کردن پردازنده بپردازیم، ابتدا باید مفهوم آندرولت (undervolt) کردن را شرح دهیم. زمانی که یک پردازنده راهی بازار می گردد، معمولا از ولتاژ بالاتر از حد احتیاج خود استفاده می نماید. اما اگر می خواهید عملکرد پردازنده را واقعا بهینه کنید، با آندرولت کردن این ولتاژ را پایین می آورید و سپس اگر تمایل به اورکلاک کردن دارید، افزایش ولتاژ از حد پایین تری صورت می گیرد. چنین کاری اهمیت زیادی دارد زیرا منجر به کاهش گرمای تولیدی می گردد و در نتیجه توان بیشتری می توانید از آن دریافت کنید.

آنالیز دمای CPU به وسیله BIOS

قبل از اینکه تغییراتی عملی کنید، باید ببینید در شرایط عادی پردازنده کامپیوتر چه دمایی دارد. معمولا در حالت ایده آل، قطعات کامپیوتر وقتی کار خاصی انجام نمی دهند، دمای آن ها باید فقط کمی بالاتر از دمای محیط باشد. برای آنالیز دمای پردازنده، می توانید سراغ BIOS کامپیوتر بروید.

ابتدا کامپیوتر را روشن کنید و راهی صفحه BIOS شوید. در گام بعدی، به قسمت Monitor/Performance سر بزنید.

بعد از باز کردن تب CPU Information، در پی گزینه CPU Temperature بگردید. یک پردازنده سالم، اگر تحت فشار نباشد معمولا دمایی در حد 10 درجه بالاتر از دمای محیط دارد. اگر دمای پردازنده از این حد بالاتر بود، پس مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شوند.

بعلاوه باید به دمای مربوط به System Temperature هم توجه کنید که در این مورد فقط باید چند درجه بالاتر از دمای محیط باشد. معمولا اگر این دما بالاتر از حد انتظار باشد، مشکل اصلی مربوط به سیستم تهویه کیس و فن های درون آن است.

بنچمارک گرفتن از پردازنده

قبل از اورکلاک کردن پردازنده باید به فکر بنچمارک گرفتن باشید تا متوجه شوید بعد از اورکلاک کردن توان پردازشی آن تا چه حد تغییر نموده است. در این مطلب، به عنوان مثال از ابزار Cinebench بهره ببرید که البته برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارد.

ابتدا ابزار Cinebench را برای بنچمارک گرفتن دانلود کنید. بعد از دانلود و نصب این برنامه، آن را اجرا کنید.

در گام اول، روی CPU (Single Core) گزینه Start را بزنید تا فرایند بنچمارک تک هسته ای شروع گردد. همانطور که در تصویر زیر می توانید ببینید، با اتمام این تست، عدد به دست آمده به شما شرایط سیستم را نسبت به دیگر پردازنده ها نشان می دهد.

حالا همین کار را برای CPU (Multi Core) انجام دهید تا تست چند هسته ای انجام گردد. سپس بعد از به دست آمدن عدد نهایی، این عدد را یادداشت کنید یا اسکرین شات بگیرید.

اورکلاک دستی در برابر اتوماتیک

بعد از آنالیز دمای پردازنده و بنچمارک گرفتن، حالا نوبت به اورکلاک کردن CPU است. اما اینجا باید تصمیم بگیرید که می خواهید این کار را به صورت اتوماتیک انجام دهید یا دستی. اما این دقیقا چه معنایی دارد؟ با توجه به اینکه بعضی شرکت های سازنده پردازنده و کارت گرافیک می خواهند اورکلاک کردن را به کار ساده تری تبدیل نمایند، نرم افزارهایی را برای این کار توسعه داده اند تا کاربران به راحتی قادر به اورکلاک کردن باشند. اما مدل های قدیمی چنین قابلیتی ندارند و حتی تمام قطعات تازه هم از چنین تعیینه ای بهره نمی برند.

اورکلاک کردن پردازنده در BIOS

اگر می خواهید به وسیله BIOS پردازنده کامپیوتر خود را اورکلاک کنید، باید بگوییم که در این زمینه بین مادربردها و پردازنده های مختلف، تفاوت های زیادی وجود دارد. ولی با توجه به اینکه کلیت این فرایند مشابه است، در ادامه به چگونگی انجام این کار می پردازیم.

ابتدا سیستم را روشن کنید و راهی BIOS شوید. در گام بعدی باید راهی بخشی شوید که حاوی CPU Settings یا همان تنظیمات پردازنده است. مثلا در این مورد، BIOS موردنظر از نام Cell Menu برای این بخش استفاده می نماید ولی BIOS سیستم شما شاید نام متفاوتی برای این قسمت در نظر گرفته باشد.

بعد از اینکه راهی این قسمت شدید، تب CPU Specifications را باز کنید و سپس سرعت Base Clock و مصرف ولتاژ فعلی را آنالیز کنید. حالا می توانید به طور دستی سرعت Base Clock، Memory Ratio و Uncore Ratio را بالا ببرید. توجه داشته باشید که Memory Ratio همیشه باید نصف Uncore Ratio باشد.

بعضی از سیستم ها، با افزایش سرعت کلاک به طور اتوماتیک ولتاژ را هم افزایش می دهند ولی در بعضی دیگر باید به طور دستی این کار را انجام دهید. به طور کلی بهتر است ولتاژ را در گام های 0.05 ولت افزایش دهید و با هر بار افزایش، دمای پردازنده را هم تست کنید.

بعد از تغییر سرعت کلاک، باید بتوانید اعداد مربوط به Adjusted Frequencies را ببینید و این اعداد را فرکانس های قبلی مقایسه کنید. در نهایت تنظیمات را ذخیره و از این محیط خارج شوید و در سیستم عامل یک بنچمارک بگیرید تا ببینید عملکرد پردازنده تا چه حد تغییر نموده است.

شاید این کار در نگاه اول ساده به نظر برسد، ولی دردسر اصلی این است که هر بار باید کامپیوتر را روشن و خاموش کنید و به BIOS سر بزنید و سپس بعد از هر تغییر باید تست هایی انجام دهید. بنابراین اگر حوصله این کارها را ندارید، می توانید در اینترنت مدل دقیق مادربرد و پردازنده خود را جستجو کنید تا ببینید دیگر کاربران برای این ترکیب، چه اعدادی را در زمینه اورکلاک پیشنهاد داده اند.

آیا اورکلاک کردن پردازنده ارزشش را دارد؟

اگر کامپیوتر فعلی شما عملکرد خوبی دارد، احتمالا به اورکلاک کردن پردازنده احتیاجی نخواهید داشت. بنابراین اگر همین حالا می توانید کارهای مختلفی را به خوبی با آن انجام دهید، دیگر لازم نیست با اورکلاک کردن ریسک کاهش عمر مفید آن ها را بپذیرید. از سوی دیگر اگر عملکرد سیستم مطابق انتظار شما نیست و پردازنده هم از اورکلاک پشتیبانی می نماید، پس بهتر است این راه حل را امتحان کنید زیرا شاید دیگر احتیاجی به ارتقای قطعات نداشته باشید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه پردازنده کامپیوتر را در BIOS اورکلاک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه پردازنده کامپیوتر را در BIOS اورکلاک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید