چه شد که فروشگاه های آنلاین جذاب تر شدند و مشتریانشان وفادار؟ (قسمت 2)
به گزارش وبلاگ رشد آرمان، سال ها پیش که فروشگاه های آنلاین تازه کارشان را آغاز نموده بودند کسبه صنوف مختلف فقط گاه گاهی از بابت وجودشان غُر می زدند و برای منصرف کردن مشتری از خرید آنلاین، همواره موضوع اطمینان را پیش می کشیدند. مدت ها طول کشید تا این فروشگاه ها با روش های مختلف بتوانند اعتماد مردم را جلب نموده و جای پای خود را محکم نمایند. حالا کمتر می شنوید که کسی از بابت اطمینان، خرده ای به فروشگاه های معتبر بگیرد. فروشگاه های آنلاین نقاط ضعف و قوت خود را شناخته اند و با ارائه پیشنهادهای متنوع سعی در جذب تعداد بیشتر مشتری دارند. سعی داریم در یک مجموعه چند قسمتی و کوتاه به این پیشنهادها بپردازیم تا ببینیم فروشگاه های معتبر جهانی مثل آمازون چگونه توانسته اند به مشتری وفادار دست پیدا نمایند. در ادامه همراه خبرنگاران مگ باشد.

در قسمت اول به خدمت ارسال رایگان فروشگاه های آنلاین پرداختیم و بر اساس آمار، تأثیر آن را بر خرید و رضایت بیشتر مشتریان آنالیز کردیم. در این قسمت به یکی دیگر از پیشنهادهای جذاب در فروشگاه های آنلاین معتبر دنیا می پردازیم: ضمانت پس دریافت کالا برای مدت طولانی.
وقتی از یک فروشگاه کوچک محلی چیزی می خرید اگر حتی یک روز بعد هم پشیمان شوید برای پس دادن خریدتان احتمالا با مقاومت فروشنده روبرو می شوید. حتما بارها و بارها در فروشگاه های مختلف به نوشته هایی با مضمون: جنس فروخته شده پس گرفته نمی گردد بر خورده اید. این مسئله چند علت دارد که یکی از آن ها حتما فرهنگی است. اما به جز مسائل و کاستی های فرهنگی، توان اقتصادی هم در همان سطح مهم است. فروشگاه های کوچک سرمایه ی-در-گردش کمی دارند و نیز شمار مشتری محدود. این دو باعث می شوند که یک فروشگاه کوچک حتی اگر بخواهد هم نتواند به درستی مسئله عودت را حل نماید. اما فروشگاه های آنلاین عظیم به واسطه توان اقتصادی بالا و مخاطب گسترده و با سلایق متنوع می توانند به بهترین شکل بر این مشکل فائق بیایند.
فروشگاه های آنلاین خیلی زود به این توانایی خود مطلع شدند و امکان عودت کالا تا چند روز را به مشتریان شان ارائه کردند. این حرکت فروشگاه هایی مثل آمازون باعث شد تا فروشگاه های عظیم سنتی دیگری مانند وال مارت، که توانایی بیشتری داشتند که برای رقابت، چنین امکانی فراهم نمایند. در ادامه این رقابت آمازون تصمیم گرفت در قالب همان اشتراک های ماهانه و سالانه زمان بیشتری برای تصمیم گیری و پشیمان شدن به مشترکان خود بدهد. اکنون بسته به ماهیت کالا تا 90 روز به خریدارانی که پیش تر هزینه اشتراک آمازون را پرداخته اند فرصت داده می گردد که با حفظ شرایطی خریدشان را مرجوع نمایند. فروشگاه های عظیم دیگر مانند تارگت، وال مارت و نیو اگ هم جهت مشابه را رفتند و همگی به مشترکان خود ضمانت پس دریافت کالا برای مدت طولانی را ارائه می نمایند.
اهمیت این خدمت زمانی بیشتر معین می گردد که فرد کالای تخفیف خورده ای را در یک فروشگاه آنلاین می بیند ولی در آن لحظه فرصت آنالیز و مقایسه ندارد؛ اگر مشترک باشد اولا خیالش راحت است که بابت حمل وجهی نباید بپردازد در ثانی می داند که بعد دریافت کالا فرصت کافی برای آنالیز مجدد و احیانا مرجوع کردن آن خواهد داشت. طبیعتا با چنین خدماتی تمایل به خرید بالا رفته و ریسک خرید ناموفق هم کاهش می یابد.
به طبع هر کالایی با توجه به ویژگی های ذاتی اش تابع شرایط خاصی برای عودت است اما صرف وجود این امکان می تواند مشوق خوبی برای خرید به خصوص خرید آنلاین باشد، چراکه ندیدن و لمس نکردن کالا همیشه یکی از نقاط ضعف خرید آنلاین بوده که دانش امروز بشر هم نتوانسته راه حلی برای آن ارائه کند. حتما برای بسیاری پیش آمده که موقع خرید آنلاین دودل بوده اند که نکند این کالا با آن چه در تصویر می بینند متفاوت باشد یا به هر شکلی مسئله ای داشته باشد. وقتی خریدار بداند می تواند کالا را تحویل بگیرد و به خوبی آنالیز کند و اگر انتظاراتش را بر نیاورد بی مشکل و درد سر عودتش دهد حتما رقبت بیشتری برای خرید پیدا می نماید. برای فروشگاه های آنلاین مسئله اصلی اعتمادسازی است؛ چون کاربران در هر صورت به اصطلاح به طور مجازی خرید می نمایند و لااقل ذهن بشر امروزی تعامل درستی با این نوع از فضای مجازی (پشت نمایشگر) بر قرار نمی نماید؛ در واقع همیشه قدری بی اعتمادی در خریدار هست. این که خریدار بداند بی مشکل خاصی اگر از خریدش رضایت نداشت می تواند آن را پس دهد و پولش را هم پس بگیرد مشکل گشای بسیاری از بی اعتمادی ها به فروشگاه های آنلاین است. این که آمازون، تارگت، وال مارت و بسیاری دیگر از عظیمان خرده فروشی دنیا چنین خدماتی را در قالب اشتراک های کوتاه و بلند مدت ارائه می نمایند و خیلی هم با استقبال مشتریان روبرو شده نشان می دهد که روان شناسان بازار این فروشگاه های عظیم جهت درستی را پیش پای رؤسای خود گذاشته اند.
در قسمت های بعدی این مجموعه به خدمات دیگری که فروشگاه های آنلاین عظیم دنیا به مشترکان خود می دهند خواهیم پرداخت. تا آن زمان به ما بگویید اضافه شدن کدام خدمت به فروشگاه های آنلاین می تواند برای شما سودمندتر باشد؟
منبع: دیجیکالا مگ