معرفی باقلا و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، به طور معمول دانه خام و دانه خشک شده باقلا را به صورت پخته استفاده می نمایند. برای جلوگیری از نفخ شدید و دل پیچه باقلای خشک را سر شب تا صبح در آب جوش خیسانده و سپس آب آن را دور ریخته و آن را بپزید.

معرفی باقلا و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Vicia faba L.، نام فرانسه Gourgane و نام انگلیسی آن Fava bean می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، باقلا، باقلی، فول و جرجر نامیده شده است.

تیره گیاه:

تیره پروانه واران Leguminosae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود 100 سانتی متر با ساقه ای چهارگوش و شیاردار، برگ های گیاه متناوب و گوشواره دار و مرکب از برگچه های 2 و 6 تایی و تخم مرغی شکل و گل های آن بزرگ، سفید یا گلی رنگ می باشند. میوه اش نیام یا غلافی خمیده با پوستی گوشتی، کرکدار، متورم، ضخیم و دارای برجستگی های محسوس در محل دانه ها و محتوای آن تعدادی دانه سبز و درشت (باقلا) می باشد.

طبیعت دانه:

از نظر حکمای طب سنتی طبیعت باقلا تازه سرد و تر و طبیعت باقلا خشک سرد و خشک می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی کشورها و در ایران بیشتر در استان های شمالی، اصفهان، یزد، بوشهر و هرمزگان به صورت پرورشی کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در باقلا خام:

آب، پروتئین، کلیسم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، ویتامین های C, A، رایبوفلاوین، نیاسین، آلبومینوئیدی، مواد هیدروکربنه، مواد چرب و خاکستر در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: باقلا ، مواظب باش

بخش مورد استفاده:

دانه (باقلا)

نحوه مصرف:

به طور معمول دانه خام و دانه خشک شده باقلا را به صورت پخته استفاده می نمایند. برای جلوگیری از نفخ شدید و دل پیچه باقلای خشک را سر شب تا صبح در آب جوش خیسانده و سپس آب آن را دور ریخته و آن را بپزید.

خواص درمانی:

تقویت نماینده بدن و شیرافزا، فعال نماینده سلول های مغز استخوان و جلوگیری نماینده از فراوری سنگ کلیه، دفع نماینده فضولات بدن و پاک نماینده ریه، خلط آور و مسکن سرفه های خشک می باشد. زیاده روی در مصرف باقلا سبب افزایش فشار خون و کم خونی شده و استفاده از آن برای خانم های باردار و افراد قندی، دارای اسید اوریک، کلسترول و تصلب شرائین مضر است. ضمناً برای نارسایی های قلبی، پارکینسون، ورم مثانه، روماتیسم، نقرس، آب آوردگی بدن و اسهال مزمن هم مفید است. در استعمال خارجی پودر باقلای خشک شده به صورت ضماد التیام بخش اثر زخم، لکه و جوش در صورت و رفع نماینده ورم پستان خانم ها و دختران جوان در هنگام بلوغ است. آرد باقلا به صورت ضماد سبب رسانیدن آبسه و جوش ها و خروج چرک از آنها می گردد.

تذکر:

از دست زدن و بوییدن گل و باقلای تازه به وسیله اطفال جلوگیری کنید زیرا مسموم نماینده، حساسیت زا و سبب ایجاد بیماری خونی فاویسم شده و در برخی موارد به علت این که ممکن است شخص یا اطفال فاقد آنزیم گلوکوز، فسفات و دهایدروژناز باشند مرگ آور می باشد. زیاده روی در مصرف باقلا سبب افزایش فشار خون و کم خونی شده و استفاده از آن برای خانم های باردار و افراد قندی، دارای اسید اوریک، کلسترول و تصلب شرائین مضر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی باقلا و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی باقلا و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید