مرورگر درون برنامه ای اینستاگرام می تواند از شما جاسوسی کند!

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، مهندس سابق گوگل و محقق حریم خصوصی، فلیکس کراوس کشف کرد که متا - شرکت مادر اینستاگرام و فیس بوک- وقتی کاربران در اینستاگرام روی لینک های استوری کلیک می نمایند، در مرورگر درون برنامه ای رفتار کاربران را رصد و پایش می نماید.

مرورگر درون برنامه ای اینستاگرام می تواند از شما جاسوسی کند!

کراوس یافته های خود را روز چهارشنبه در وب سایت خود منتشر کرد که شامل نمونه هایی از کد تزریق شده بود.

متا یک مرورگر درون برنامه ای سفارشی دارد که از آن در فیس بوک، اینستاگرام استفاده می نماید و همین مرورگر درون برنامه ای دارای کدهای اضافی استو

کراوس ابزاری را توسعه داده که نشان می دهد اینستاگرام و فیس بوک تا 18 خط کد جاوا اسکریپت را به وب سایت هایی که به وسیله مرورگر های درون برنامه ای متا باز می شوند، اضافه می نماید.

این تزریق کد ردیابی کاربر را ممکن می نماید و محدودیت های ردیابی را که مرورگر هایی مانند کروم و سافاری دارند دور می زند.

این امر به متا اجازه می دهد تا اطلاعات حساس کاربر را جمع آوری کند، از جمله کل کلیک هایش در سایتی که با مرورگر درون برنامه ای باز شده، انتخاب متن ها یا تصاویر صفحه و از همه مهم تر رمز عبور، آدرس و شماره کارت اعتباری اش (البته در صورتی که این کار را داخل همان مرورگر درون برنامه ای نموده باشد.)

سخنگوی متا در بیانیه ای به گاردین گفته که این شرکت کاری را انجام نمی دهد که کاربران اینستاگرام و فیس بوک قبلاً به آن رضایت نداده باشند.

ما عمداً این کد را برای احترام به انتخاب های مردم در پلتفرم هایمان ایجاد کردیم. این کد به ما امکان می دهد قبل از استفاده از آن برای اهداف تبلیغاتی یا اندازه گیری، داده های کاربر را جمع آوری کنیم.

به گزارش سایت The Conversation، داده ها در واقع کالای اصلی مدل کسب وکار شرکت متا هستند و اندازه داده ای که متا می تواند با تزریق کد رهگیری به وب سایت های ثالث که به وسیله برنامه های اینستاگرام و فیس بوک باز می شوند جمع آوری کند، برای این شرکت ارزش نجومی دارد.

با این حال، این مدل کسب وکار مدتی است که به شدت مورد تهدید واقع شده. چون اپل مالک سافاری، گوگل مالک کروم و مرورگر فایرفاکس همگی فعالانه محدودیت هایی را بر توانایی متا برای جمع آوری داده ها اعمال نموده اند.

سال گذشته، به روزرسانی iOS 14.5 اپل همراه با الزامی بود که همه برنامه های فروشگاه برنامه اپل باید اجازه صریح کاربران را برای ردیابی و جمع آوری داده هایشان از اپلیکیشن های را دریافت نمایند. متا صریحاً مخالف این امر بود و ظاهرا به همین دلیل سالانه 10 میلیارد دلار دچار ضرر شد.

مرورگر سافاری اپل یک تنظیم پیش فرض را برای مسدود کردن همه کوکی های شخص ثالث اعمال می نماید. گوگل بعلاوه به زودی کوکی های شخص ثالث را حذف خواهد نمود، در حالی که فایرفاکس به طور مشابه ویژگی محافظت کامل از کوکی ها برای جلوگیری از ردیابی صفحات را دارد.

پس از اعمال محدودیت هایی در ردیابی گسترده داده های کاربر به وسیله مرورگر های خارجی، پاسخ متا ایجاد مرورگر درون برنامه ای خود بود که این محدودیت ها را لغو کند.

با این حساب باید چه کنیم؟

یک راه این است که وقتی لینکی در استوری دیدیدم، انتخاب کنیم که به جای مرورگر درون برنامه ای با مرورگر اصلی مان مانند سافاری یا کروم باز گردد.

راه دیگر این است که فقط صفحه باز شده در مرورگر داخل برنامه ای را بخوانیم و با آن هیچ کلیک اضافه نکنیم و مخصوصا هیچ فرمی به خصوص فرم های دارای اطلاعات شخصی و بانکی را پر نکنیم.

منبع: یک پزشک

به "مرورگر درون برنامه ای اینستاگرام می تواند از شما جاسوسی کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرورگر درون برنامه ای اینستاگرام می تواند از شما جاسوسی کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید