لنز فیش آی دوگانه عجیب وغریب کانن اجازه می دهد با EOS R5 فیلم VR بگیرید

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، کانن برای نخستین بار از یک لنز دوگانه فیش آی سه بعدی برای دوربین های حرفه ای با لنز قابل تعویض رونمایی کرد که امکان تصویربرداری 180 درجه بدون احتیاج به چند دوربین را فراهم می نماید.

لنز فیش آی دوگانه عجیب وغریب کانن اجازه می دهد با EOS R5 فیلم VR بگیرید

هرچند کانن به علت شگفتی های غیرمنتظره شناخته نمی گردد اما اکنون با لنز بزرگ فیش آی دوگانه ای که معرفی نموده، یک محصول هیجان انگیز را به دنیای دوربین های عکاسی و فیلم برداری آورده و به دارندگان دوربین عکاسی EOS R5 امکان می دهد ویدیوی واقعیت مجازی (VR) 180 درجه بگیرند.

لنز نو و دوگانه کانن (Canon) که نخستین لنز واقعیت مجازی این شرکت است، RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye نام گرفته و اولین لنز با توانایی ضبط ویدیوی 180 درجه VR برای دوربین های با لنز قابل تعویض هم به شمار می رود. پیش از این دوربین های زیادی معرفی شده اند که قابلیت فیلم برداری سه بعدی دارند اما هیچ یک از لنز دوربین های حرفه ای مانند کانن EOS R5 بهره نمی برند.

علت طراحی این لنز به ویژه برای EOS R5 با سنسور 8K آن است که به یاری آن می توان ویدیوهای VR با وضوح بالا را در فرمت هایی مانند Canon Log 3 برای دامنه دینامیکی (داینامیک رنج) بالا عکاسی کرد و گگرددگی مطلوب f/2.8 هم امکان عکاسی در نور کم را ممکن می سازد.

به گفته کانن لنز RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye بخشی از مجموعه نو سیستم واقعیت مجازی ای اواس (EOS VR System) است که شامل یک نرم افزار به نام EOS VR Utility و افزونه EOS VR برای ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) می گردد.

همه این ها نشان دهنده کوشش کانن در جهت ساده سازی ضبط VR است زیرا هم اکنون ضبط ویدیوی VR با کیفیت بالا به دو دوربین با دو لنز و توانایی همگام سازی این دو زاویه دید و فایل های آن ها به هم وابسته است.

هدف کانن این است که با داشتن لنز سه بعدی نو و نرم افزار همراه آن و ساده سازی فرایند ساخت ویدیو، در نهایت افراد بیشتری بتوانند فیلم های 180 درجه VR ایجاد و دیدن نمایند. برای این کار لنز کانن دو تصویر دایره ای و 4K از حسگر 8K دوربین EOS R5 ایجاد می نماید. این دو تصویر به وسیله نرم افزار پردازش و تخت می شوند تا در نهایت یک فایل ویدیویی با کیفیت 8K به کاربر ارائه گردد.

فوکوس دستی RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye هم تنظیمات یک لنز حرفه ای را دارد. این لنز بعلاوه از پوششی مخصوص برای جلوگیری از بخار گرفتن و تارشدگی تصویر و بعلاوه عایق بندی کامل برای شرایط مختلف آب وهوایی بهره می برد. پشت لنز هم یک نگهدارنده فیلتر ND وجود دارد که ادامه تصویربرداری در شرایط نوری روشن را ممکن می سازد.

کانن مخاطبان هدف این لنز را در ابتدا کسب وکارها و در زمینه هایی مانند آموزش و مراقبت های بهداشتی می داند اما بعلاوه منتظر فعالیت هایی است که فراورینمایندگان ویدیو با آن انجام خواهند داد. هرچند سازندگان ویدیو برای تهیه این لنز باید بودجه کافی داشته باشند زیرا RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye از ماه دسامبر با قیمت 2099 یورویی دردسترس خواهد بود. مبلغی که هرچند زیاد است اما باز هم برای ضبط ویدیوهای VR باکیفیت به وسیله این لنز و دوربین EOS R5 قابل قبول محسوب می گردد.

تصمیم کانن برای ساخت یک لنز 180 درجه VR برای دوربین های بدون آینه هم مجذوب کننده و هم گیج نماینده است. تردیدی نیست که این جریان می تواند فرایند ساخت ویدیوهای VR را ساده تر کند اما هنوز پرسش های زیادی درباره مقدار تقاضای این نوع ویدیوها وجود دارد.

چهار سال پیش گوگل کوشش ناموفقی داشت تا ویدیوی 180 درجه VR را با فرمت VR180 و پلتفرم دی دریم (Daydream) که اکنون بسته شده، به جریان اصلی فیلم سازی وارد کند. بعضی از دوربین های کامپکت VR180 هم مانند محصولات LG و لنوو فراوری شدند اما این دوربین ها به سرعت کنار گذاشته شدند و فرمت VR180 را بدون پشتیبانی سخت افزاری مناسب رها کردند.

دیدنی فیلم های سه بعدی در برنامه های یوتیوب هدست هایی مانند Oculus Quest 2 هنوز هم امکان پذیر است و از سویی ویدیوهای 180 درجه از نگاه روایتی بسیار کاربردی تر از ویدیوهای 360 درجه هستند. ویدیوی 360 درجه برای بازی گزینه ایدئالی محسوب می گردد اما به کارگردان اجازه نمی دهند که روایت را کنترل کند و چالش های بزرگی مانند احتیاج به پنهان کردن نور و تجهیزات پشت صحنه هم همراه دارد.

ترکیبی از لنز RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye و دوربین Canon EOS R5 که سنسور فول فریم با قابلیت فیلم برداری 8K دارد، احتمالا باعث می گردد امکان ساخت ویدیوهایی دیدنیی در رزولوشن دلخواه فراهم باشد.

همچنان این پرسش وجود دارد که آیا استقبال کم از ویدیوهای 180 درجه به علت نبود محتوای باکیفیت است و یا اینکه مردم نمی خواهند هنگام دیدنی فیلم از دنیای واقعی محروم شوند؟ چیزی که روشن است این است که کانن این لنز سه بعدی نو و برنامه Canon VR را بر اساس احتیاجها ساخته، بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم فراورینمایندگان محتوا دقیقا با آن چه خواهند کرد.

هرچند لنز RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye در ابتدا احتمالا در دنیای پرحاشیه ویدیوهای آموزشی به کار گرفته گردد اما شاید روزی شاهد فیلم های 180 درجه VR به سبک بازی نیمه جان: الیکس (Half-Life: Alyx) هم باشیم.

عکس ها: لنز Canon-RF-5.2mm-Dual-Fisheye-01

Credit: Canon

منبع: Tech Radar

منبع: دیجیکالا مگ

به "لنز فیش آی دوگانه عجیب وغریب کانن اجازه می دهد با EOS R5 فیلم VR بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنز فیش آی دوگانه عجیب وغریب کانن اجازه می دهد با EOS R5 فیلم VR بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید