راهنمای ترکیب رنگ چیدمان منزل به روشی ساده و کاربردی

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، گاهی اوقات انتخاب ترکیب رنگ چیدمان منزل به یک چالش اساسی و جدی تبدیل می گردد اما اگر چند نکته مختصر و مفید در خصوص شیوه انتخاب چند رنگ در دکوراسیون داخلی بدانید، به هیچ عنوان سردرگم نخواهید شد. تغییر رنگ در دکوراسیون، همواره ارزان ترین راه برای بازسازی و عوض کردن حال و هوای خانه است. این کار اگر درست انجام گردد، به اندازه خانه هایی که چند صد میلیون در دکوراسیون داخلی شان خرج می نمایند، رضایت را برای خانه دار بهمراه خواهد آورد. چرخه رنگ ها راهنمای خوبی برای انتخاب چند رنگ کنار هم است، اما مقید بودن به این روش آدم را محدود می نماید، روش های دیگری هم دارد که در عین سادگی، باعث بوجود آمدن ترکیب رنگی بسیار زیبایی می شوند. ترکیب رنگ هایی که از روش های مرسوم قابل دستیابی نبودند. برای آشنایی بیشتر لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

راهنمای ترکیب رنگ چیدمان منزل به روشی ساده و کاربردی

حس و حالی که دوست دارید

در عادی ترین و ساده ترین حالت، رنگ را می توان یک نوع بیان احساسات دانست. به همین دلیل رنگ تاثیر زیادی بر روی حس و حال موجود در فضا می گذارد. وقتی در حال تزیین و انتخاب ترکیب رنگ چیدمان منزل هستید، به حسی که دوست دارید هنگام بودن در فضا در درون شما ایجاد گردد فکر کنید. سپس برای رسیدن به آن حس از رنگ مناسب بهره ببرید. برای مثال آنهایی که دوست دارند منزلشان حالتی دنج و گرم داشته و مقداری هم طبیعی دیده گردد، رنگ سفالی یا تراکوتا بهترین گزینه برای آغاز است. مثال دیگر رنگ صورتی است، آنهایی که خواهان دکوراسیونی جوان پسند، انرژیک و با نشاط هستند، با حضور رگه هایی از صورتی می توانند این حس را ایجاد نمایند. به همین دلیل رنگ جزء جدایی ناپذیر از فرایند طراحی بوده و در الویت اول قرار می گیرد.

بهترین مدل های رنگ سفید دکوراسیون داخلی با اسامی کامل + عکس

صفحه جدید ما را دنبال کنید

دنبال می کنم

زیاد سخت نگیرید

گاهی اوقات سخت ترین بخش انتخاب و قبول کردن یک رنگ، ترس از نتیجه کار است. این موضوع خصوصا در انتخاب رنگ های قوی و برجسته اهمیت بیشتری می یابد. اما نیازی نیست خیلی خود را نگران نموده و حساسیت زیادی بخرج دهید. برای کار با رنگ های قوی، کافی است ابتدا با سایه های کم رنگ آغاز کنید تا راحت تر با آنها کنار بیاید. پس از اینکه به رنگ های قوی عادت کردید، با خیال راحت تری شدت و مقدار این رنگ ها را افزایش خواهید داد.

تناژهای متفاوت را امتحان کنید

همانطور که می دانید رنگ های بسیاری در جهان وجود دارد، اما از قدیم هفت رنگ را بعنوان رنگ اصلی می دانستند. این رنگ ها شامل زرد، آبی، نارنجی، سرخ، بنفش، سبز و نیلی می گردد. اما حقیقت این است که تعداد رنگ ها بسیار بسیار بیشتر از فقط 7 رنگ است. وقتی فردی می گوید مثلا از رنگ سبز بدش می آید، در حقیقت رنج وسیعی از سایه ها و تناژهای رنگ سبز را نادیده گرفته است. بعضی تناژهای رنگ سبز در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند و بعضی دیگر در دسته رنگ های گرم. بنابراین وقتی شخصی فکر می نماید که از رنگ سبز خوشش نمی آید، ممکن است نسبت به رنگ لیمویی، نظر کاملا برعکسی داشته باشد یا مثلا از سبز لجنی خوشش نیاید.

رنگ آمیزی خانه های کوچک برای مساحت های 40 متری و کمتر

به لایه ها فکر کنید

وقتی در حال انتخاب ترکیب رنگ چیدمان منزل هستید، به لایه بندی رنگ ها فکر کنید. یک اصل ساده در این زمینه وجود دارد. برای انتخاب چند رنگ در دکوراسیون داخلی، رنگ ها را در سه لایه تقسیم بندی کنید. لایه اول لایه اصلی یا زمینه، لایه دوم رنگ ثانویه و لایه سوم به رنگ تاکیدی تعلق دارد. این کار یک راهنمای عالی برای ترکیب چند رنگ کنار هم فراهم می نماید.

برای فهم بهتر موضوع یک مثال در این زمینه می زنیم.

در طراحی داخلی یک خانه، رنگ خاکستری، لایه اول انتخاب می گردد. از این رنگ خنثی، بعنوان زمینه در بخش های عظیم تمام اتاق های منزل، مثل دیوارها، مبل راحتی و میز غذاخوری استفاده می گردد.خاکستری بعنوان یک رنگ زمینه برای رنگ هایی است که در لایه های بعدی به دکوراسیون اضافه می شوند. سپس از رنگ آبی بعنوان لایه دوم استفاده می کنیم، این رنگ به صورت چرخشی در قسمتهای مختلف خانه تکرار می گردد، مثلا در شلف و کتابخانه، در جایگاه های دور میز غذاخوری یا میز اپن و همچنین در جایگاه های تک اتاق نشیمن. پس از ایجاد لایه دوم، سراغ لایه نهایی می رویم. این لایه باید به صورت تاکیدی در دکوری ها یا اکسسوری های منزل آورده گردد. این دکوری می تواند یک تابلو نقاشی هنری زیبا یا یک قالی چند رنگ باشد.

به طبیعت نگاه کنید

اگر در انتخاب ترکیب رنگ چیدمان منزل تان با مشکل روبرو هستید و نمی دانید کدام رنگ ها را انتخاب کنید، بهتر است نگاهی به ترکیب های رنگی موجود در طبیعت بیاندازید. خیلی از رنگ هایی که در نظر ما زیبا و دوست داشتنی محسوب می شوند، همان ترکیبی است که در طبیعت وجود دارد.

رنگ های خنثی را نباید فراموش کنید

اگر از رنگ خنثی بعنوان رنگ زمینه استفاده می کنید، باید حتما حواس تان به نور هم باشد. نور موجود در محیط معین خواهد نمود که باید از رنگ های گرم مثل بژ، زرد، قهوه ای و طوسی در فضا بهره ببرید یا اینکه به رنگ های سرد مثل خاکستری و سفید روی بیاورید. بنابراین باید رنگ انتخابی تان را در زمان های مختلف روز تست کنید، زیرا یک رنگ در زیر نورهای مختلف، کاملا تغییر حالت می دهد.

6 روش ایجاد رنگ های متضاد در دکوراسیون

از رنگ های کمتر محبوب بهره ببرید

بنفش یکی از رنگ هایی است که خیلی کم بعنوان رنگ دیوار در اتاق های اصلی خانه استفاده می گردد. اما بنفش رنگ شکوه و عشق بوده و سایه هایی از آن هنگام غروب خورشید بر فراز دریا و اقیانوس دیده می گردد. این رنگ فوق العاده، به شکلی عالی با رنگ های طوسی، صورتی و حتی سبز ترکیب می گردد. همچنین رنگ سرمه ای نیز وقتی با رنگ هایی مثل صورتی، مرجانی یا قرمز ترکیب می گردد فضایی بی نهایت خاص و یگانه بوجود می آورد.

با توجه به موارد گفته شده می توان ایده کلی از نحوه انتخاب و ترکیب رنگ چیدمان منزل بدست آورد. توجه داشته باشید که این روش ها در کنار استفاده از چرخه رنگ نیز واقعا مفید خواهند بود. اما همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، نباید خیلی خودتان را مقید به چرخه رنگ ها بکنید، اندکی قانون شکنی هم نتیجه بدی نخواهد داشت.

منبع: اتاق

به "راهنمای ترکیب رنگ چیدمان منزل به روشی ساده و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای ترکیب رنگ چیدمان منزل به روشی ساده و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید