تغذیه با شیر مادر بیش از یک سال با نمره بالاتر در امتحانات دبیرستانی ارتباط دارد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، یک پژوهش تازه نشان می دهد بچه هایی که مدت بیشتری از شیر مادر تغذیه نموده اند در سال های نوجوانی نمره های بالاتری در آزمون ضریب هوش به دست می آورند.

تغذیه با شیر مادر بیش از یک سال با نمره بالاتر در امتحانات دبیرستانی ارتباط دارد

به گزارش یونایتدپرس پژوهشگران دانشگاه آکسفورد این آنالیز که در ژورنال آرشیوهای بیماری در کودکی منتشر شده است،5000 کودک بریتانیایی را از نوزادی در اوائل دهه 2000 در سن دبیرستان دنبال نموده است. این آنالیز نشان داد هر چه نوزاد برای مدت طولانی تر از شیر مادر تغذیه نموده باشد، در آزمون های استانداردشده ارزیابی در سنین بعدی نمره های بالاتری به دست می آورد. یافته های این پژوهشگران نشان دهنده بهبودی متوسطی در نمره های آزمون ها در سنین دبیرستان با مدت طولانی تر تغذیه از شیر مادر ارتباط دارد. یهنی هر چه نوزاد برای مدت طولانی تری شیر مادر خورده بود، در 16 سالگی نتایج تحصیلی بهتری به دست آورده بود.

پژوهشگران این بچه ها را در فاصله سال های 2000 تا 2002 به جهان آمده بودند بر اساس مدت تغذیه با شیر مادر به دو گروه تقسیم کردند. بعضی از آنها از شیر مادر تغذیه ننموده بودند، بعضی دیگر برای چندماهی شیر مادر خورده بودند و دیگران برای یک سال یا بیشتر شیر مادر خورده بودند. آنها بعلاوه تفاوت های اجتماعی-اقتصادی و توانایی شناختی مادران این بچه ها را هم در نظر گرفته بودند.

پژوهشگران این اطلاعات مربوط به تغذیه با شیر مادر ابتدای زندگی گردآوری کردند و آن را با نمرات هر گروه در امتحانات نهایی دبیرستان (GCSE) در بریتانیا مقایسه کردند..

نتایج نشان داد که بچه هایی که برای بیش از یک سال با شیر مادر تغذیه نموده بودند، با احتمال 30 درصد بیشتر نمره بالایی در امتحانات ریاضیات و زبان انگلیسی به دست آورده اند. بعلاوه آنها با احتمال کمتری در امتحان زبان انگلیسی مردود شده بودند.

بچه هایی که برای دست کم چهار ماه شیر مادر خورده بودند، نسبت به بچه هایی که اصلا شیر مادر نخورده بودند، دو تا سه نمره بالاتر گرفته بودند (نمره این امتحانات از یک تا 9 است و 9 بالاترین نمره به شمار می رود).

این پژوهشگران به این نتیجه می رسند که پس از در نظر گرفتن عوامل مخدوش نماینده مهم، تغذیه با شیر مادر با بهبود پیامد تحصیلی در 16 سالگی در میان بچه هایی در انگلیس زندگی می نمایند، همراهی دارد. آنان توصیه می نمایند که تغذیه با شیر مادر در صورت امکان همچنان باید تشویق گردد، چرا که بهبود عملکرد تحصیلی فقط یکی از سودمندی های عمده این کار است.

آنالیز های پیشین نیز رابطه میان تغذیه با شیر مادر و سلامت و افزایش توانایی های شناختی را نشان داده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "تغذیه با شیر مادر بیش از یک سال با نمره بالاتر در امتحانات دبیرستانی ارتباط دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه با شیر مادر بیش از یک سال با نمره بالاتر در امتحانات دبیرستانی ارتباط دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید