تجزیه و تحلیل ساختار پوست با یاری فناوری اشعه تی

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، دانشمندان دانشگاه وارویک(University of Warwick) انگلیس و دانشگاه چینی هنگ کنگ(CUHK) در مطالعه اخیرشان روش جدیدی را توسعه داده اند که در آن از نوعی تابش موسوم به اشعه های تی(T-rays) برای تجزیه و تحلیل ساختار پوست استفاده می نمایند.

تجزیه و تحلیل ساختار پوست با یاری فناوری اشعه تی

به گزارش وبلاگ رشد آرمان و به نقل از تک اکسپلوریست، انتظار می رود این روش بتواند به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و سرطان پوست یاری کند. واقعیت جالب در خصوص این روش این است که روش مذکور می تواند به دانشمندان یاری کند تا تصویری دقیق تر از نواحی مختلف ساختار پوست و میزان هیدراته بودن آن نسبت به روش های فعلی تهیه نمایند.

خصوصیات منحصر به فرد روش یاد شده، تصویربرداری و تجزیه و تحلیل آن با اشعه تراهرتز(THz) در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب نموده است زیرا اشعه تی می تواند به وسیله بسیاری از مواد مانند پلاستیک، سرامیک و لباس دیده گردد که این امر آنها را روشی کاربردی برای آنالیز بدن به روشی کاملا غیرتهاجمی تبدیل می نماید. بعلاوه این اشعه ها از فوتون های کم انرژی غیر یونیزه تشکیل شده اند. این ویژگی باعث می گردد که آنها در محیط های بیولوژیکی از جمله امنیت و غربالگری پزشکی بسیار ایمن باشند. فقط اشعه های تی که از لایه های خارجی پوست عبور می نمایند قبل از بازتاب قابل شناسایی هستند، زیرا اشعه هایی که قادر هستند به لایه های عمیق پوست نفوذ نمایند بیش از حد ضعیف خواهند شد که این امر شناسایی آنها را سخت می سازد اما این مسئله مهم احتمالا تصویربرداری با اشعه تی را به روشی پیروز در کنترل این لایه های بیرونی تبدیل می نماید.

برای آزمایش این اشعه، نور تراهرتز به وسیله یک منشور به پوست تابیده می گردد تا اشعه را در یک صفحه کانونی خاص تنظیم کند. بسته به نوع پوست، نور به صورت حاشیه ای منعکس می گردد. پس از آن محققان می توانند هنگام ورود نور به پوست، آن را مورد آنالیز قرار دهند.

دانشمندان طی این مطالعه با پیروزیت نشان دادند که با استفاده از بیضی سنجی(ellipsometry) می توانند ضریب شکست پوست را دقیق محاسبه نمایند. بیضی سنجی یا الیپسومتری روشی نوری (اپتیکی) برای مطالعه ویژگی های دی الکتریک لایه های نازک است. تفاوت بین این شاخص های انکساری دوشکستی(birefringence) نامیده می گردد و این اولین بار است که دوشکستی تراهرتز پوست انسان به صورت درون تنی(in vivo) اندازه گیری می گردد. درون تنی در زیست شناسی و در پژوهش های آن، به آزمایش هایی که در آنها جاندار زنده بکار برده می گردد گفته می گردد، به این آزمایش ها در جاندار نیز می گویند. این داده ها می تواند اطلاعات ارزشمندی راجع به میزان آب در پوست در اختیار دانشمندان قرار دهد و ضخامت پوست را نیز محاسبه کند. دوشکستی یا ضریب شکست مضاعف یک خاصیت نورشناختی موادی است که ضریب شکست آنها به قطبش و جهت انتشار نور وابسته است. بلورها با ساختار بلوری نامتقارن و پلاستیک تحت تنش از خود دوشکستی بروز می دهند.

پوست هیدراته ضریب شکست متفاوتی با پوست کم آب خواهد داشت. برای افرادی که دارای اختلالات پوستی هستند با یاری این روش محققان قادر خواهند بود آبرسانی پوست افراد را به صورت دقیق آنالیز نمایند. برای بیماران مبتلا به سرطان پوست، پزشکان می توانند از تصویربرداری تراهرتز برای سنجش پوست قبل از آغاز جراحی استفاده نمایند تا ایده بهتری از میزان گسترش تومور بدست آورند. سرطان پوست بر خواص پوست تأثیر می گذارد و برخی از آنها به دلیل اینکه در زیر سطح پوست هستند دیده نمی شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تجزیه و تحلیل ساختار پوست با یاری فناوری اشعه تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجزیه و تحلیل ساختار پوست با یاری فناوری اشعه تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید