این خانه عابران شهر را می رقصاند

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، در اواخر قرن بیستم میلادی و پس از جنگ جهانی دوم به پیشنهاد واکلاو هاول آخرین رئیس جمهور چکسلواکی و اولین رئیس جمهور چک، پیشنهاد طراحی خانه پایکوبیان مطرح شد. اکنون این ساختمان به معماری شگفت انگیزی در جهان تبدیل شده است.

این خانه عابران شهر را می رقصاند

در گوشه وکنار دنیا خانه های زیادی را می توان دید که معماری خاص و منحصر به فرد آن ها هوش از سر هر آدمی می برند؛ اما یکی از عجیب ترین این ساختمان ها، ساختمان پایکوبیان یا ساختمان مست است. وبلاگ رشد آرمانمگ در این مقاله به معرفی یکی از زیباترین خانه های دنیا با معماری شگفت انگیزش پرداخته است، تا آخر این مطلب همراه ما بمانید.

ساختمان پایکوبی شهر پراگ

ساختمان پایکوبیان (Dancing House)، که در شهر پراگ مرکز جمهوری چک واقع شده است، یکی از برجسته ترین آثار معماری مدرن در این شهر و حتی در سطح دنیا است. این ساختمان با طراحی منحصر به فرد و خلاقانه اش، جاذبه ای برای بازدیدنمایندگان و علاقه مندان به هنر معماری است.

تاریخچه ساختمان پایکوبیان

با خاتمه جنگ دنیای دوم از خانه های جمهوری چک تنها یک ویرانه به جای مانده بود. رئیس جمهور چک که اوضاع را بسیار اسف بار می دید تصمیم گرفت با یک ترفند ساده شور و نشاط را به زندگی مردم برگرداند. چاره او برای این کار به روز کردن معماری ساختمان ها بود. او از بسیاری از معماران مشهور دعوت کرد که ایده های ناب خود را برای وی بفرستند و در نهایت یک طرح عجیب با نام ساختمان پایکوبیان انتخاب شد.

انتها در سال 1990 شرکت های بین المللی هلندی آغاز به خریداری زمین برای ساخت بنا کردند. بسیاری از شرکت های هلندی با ایده ولادو مخالف بودند، چرا که عقیده داشتند این شهر احتیاج به یک ساختمان مدرن دارد؛ بنابراین از فرانک گری خواستند تا با ولادو همکاری کند.

ولادو ایده طراحی این ساختمان را از یک زوج جوان پایکوبینده به نام جینجر و فرد گرفت و با فرانک بر روی طرح آن کار کرد. در نهایت این ساختمان که در منطقه ای تاریخی در حاشیه رودخانه ولتاوا ساخته شد. ساختمان پایکوبیان از طراحی منحصربه فردی برخوردار است که با استفاده از خطوط منحنی و اشکال غیرمعمول ساخته شده است.

اکنون این ساختمان جزو ارزشمند ترین معماری در دنیا است. بسیاری از افراد با شنیدن نام ساختمان پایکوبیان فکر می نمایند که این نام برای یک ساختمان است؛ اما در واقع ساختمان پایکوبیان از دو ساختمان مجزا تشکیل شده است.

بخش های مختلف ساختمان پایکوبیان

ساختمان پایکوبیان دارای دو بخش است. بخش اول که به صورت استوانه ای طراحی شده است و شبیه به یک زن با لباس پایکوبی است، از طبقات مختلفی تشکیل شده است که از نظر ویترین و نمای خارجی آن تفاوت قابل مشاهده ای با ساختمان های دیگر دارد.

بخش دوم ساختمان که به صورت مستطیلی طراحی شده است و به عنوان بخش معماری معمولی کار می نماید، با بخش استوانه ای به وسیله یک پل ارتباط برقرار می نماید.

ساختمان پایکوبیان با ظاهر خاص و خلاقانه اش، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید و به عنوان یک اثر هنری مدرن و شگفت انگیز شناخته می گردد. این ساختمان نشانگر کوشش معماران برای شکل دادن به ایده های خلاقانه و هنری در محیط شهری است و جاذبه ای برای گردشگران و علاقه مندان به معماری شهر پراگ محسوب می گردد.

نام دیگری که برای ساختمان پایکوبیان در نظر گرفته اند، ساختمان مست است. نمای اعجاب انگیز این ساختمان دو زوج مست در حال پایکوبی را به نمایش می گذارد که به شکل عجیبی چشم ها را به خود خیره می نمایند.

در فضای داخلی ساختمان پایکوبیان چه می گذرد؟

ساختمان پایکوبیان به گونه ای طراحی شده است که اگر شناختی از این ساختمان نداشته باشید هنگام ورود به آن حس می کنید که ساختمان در حال تکان خوردن است. تمام شیشه های این ساختمان سه بعدی طراحی شده است که جذابیت آن را دوچندان نموده است. درون ساختمان دفترهای اداری متعدد، رستوران، کافه و گالری های هنری واقع شده است. برای ورود به این ساختمان احتیاجی نیست مبلغی پرداخت کنید، اما اگر می خواهید از زیبایی های این ساختمان بهره مند شوید رستوران های مدرن این ساختمان انتخاب مناسبی هستند.

نکته جالب درباره ساختمان پایکوبیان این است که تمام خانه های شهر پراگ دارای سبک باروک و سنتی هستند و این تنها ساختمانی است که با سبک متفاوتی و مدرن ساخته شده است. جالب اینجاست که بسیاری از مردم در حین ساخت این پروژه، از معماری متمایز آن ابراز نارضایتی می کردند و با ساخت آن به شدت مخالف بودند؛ اما در نهایت ساختمان پایکوبیان ساخته شد تا مقصد بسیاری از گردشگران کنجکاو از سراسر دنیا گردد.

منبع: پیام دلتا

به "این خانه عابران شهر را می رقصاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خانه عابران شهر را می رقصاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید