کی به سرطان پوست مشکوک شویم؟

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، پوست عظیم ترین عضو بدن است که وظایف متعددی را بر عهده دارد. سرطان پوست یکی از مسائل پوستی است که متاسفانه در سال های اخیر فرایند رو به گسترشی داشته است.در سرطان پوست، سلول های بدخیم که از بافت پوست نشات می گیرند، به طور نامنظم و فزاینده ای تکثیر یافته و به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می نمایند؛ بدون اینکه

کی به سرطان پوست مشکوک شویم؟

کی به سرطان پوست مشکوک شویم؟

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو

پوست عظیم ترین عضو بدن است که وظایف متعددی را بر عهده دارد. سرطان پوست یکی از مسائل پوستی است که متاسفانه در سال های اخیر فرایند رو به توسعهی داشته است.

در سرطان پوست، سلول های بدخیم که از بافت پوست نشات می گیرند، به طور نامنظم و فزاینده ای تکثیر یافته و به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می نمایند؛ بدون اینکه موجب عکس العمل تدافعی و تهاجمی در سیستم ایمنی بدن شوند. من سعی دارم در این نوشتار، علایم انواع سرطان پوست و موارد هشدار را معرفی کنم. ما در این موارد به سرطان سلول های پایه (BCC) مشکوکیم. پس در صورتی که علایم زیر را مشاهده کردید، حتما باید به متخصص مراجعه کنید:

زخم های بازی که خون ریزی در آنها پس از 3 هفته یا بیشتر ترمیم نیافته باشد، لکه قرمزی که ممکن است حالت خشکی، درد یا خارش داشته و بهبود نیافته باشد، برآمدگی شفافی که به رنگ صورتی، قرمز یا سفید است و در افراد دارای پوست های تیره به رنگ قهوه ای و سیاهی نمایان می گردد و گاهی با خال اشتباه گرفته می گردد و بعلاوه لکه صورتی که با حاشیه برآمده و فرورفتگی خشک در مرکز آن همراه است.

سرطان سلول های پایه (BCC)، شایع ترین نوع سرطان پوست به تعداد می آید و نسبت به دیگر انواع سلول های سرطانی پوست خطر کمتری دارد. سلول های پایه که در پایه اپیدرم (لایه خارجی پوست) قرار دارند سرعت رشد کم و آرامی داشته و به ندرت توسعه می یابند. مهم ترین علل بروز BCC عبارت اند از در معرض تابش نور شدید آفتاب قرار گرفتن، تماس با موادشیمیایی و مواد رادیواکتیو، جراحت های باز، سوختگی، تاتو و واکنش های حساسیتی نسبت به واکسن.

دومین سرطان شایع، سرطان سلول های فلسی پوست (SCC) است که می تواند تمام بدن از جمله لایه های مخاطی را دربرگیرد. بیشتر اشکال سرطان سلول های فلسی مدت ها به لایه اپیدرم محدود می ماند و در صورت درمان نشدن به لایه های زیرین پوست سرایت نموده و بافت های دیگر را مورد تهاجم قرار می دهد؛ لذا در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید: رشد ضایعه زگیل مانندی که حالت خشکی پیدا نموده و خون ریزی می نماید، لکه فلس مانندی با حاشیه نامنظم که ممکن است حالت خشکی و خون ریزی داشته باشد، زخم بازی که خون ریزی داشته یا خشک شده باشد و برای مدتی طولانی بهبود نیافته باشد و توده ای برآمده که مرکز آن فرو برود و خون ریزی کند.

سومین نوع سرطان پوست، ملانومااست.این سلول ها رنگدانه تیره پوست، مو، چشم و خال های بدن را فراوری می نمایند. از این رو تومورهای ملانوما بیشترا قهوه ای یا سیاه هستند. ولی در موارد معدودی هم سرطان های ملانوم رنگدانه فراوری ننموده و به رنگ پوست صورتی یا قرمز یا بنفش ظاهر می شوند. ملانوما از خطرناک ترین انواع سرطان پوست به تعداد می رود که اگر زود تشخیص داده گردد، درمان آن امکان پذیر است اما چنانچه حالت تهاجمی پیدا نموده و به سایر بافت های بدن سرایت کند درمان آن امکا ن پذیر نخواهد بود. پس هر تغییر رنگ خال یا تغییر مقدار خال های بدنتان را حتما آنالیز کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کی به سرطان پوست مشکوک شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کی به سرطان پوست مشکوک شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید