کو: تراشه A16 آیفون 14 همچنان با فرآیند ساخت 5 نانومتری فراوری می گردد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، مینگ چی کو، یکی از معروف ترین تحلیلگران اپل، دیروز با اشاره به برنامه ریزی عمومی شرکت تراشه سازی TSMC خاطرنشان کرد که فراوری انبوه تراشه های با فرآیند ساخت 3 و 4 نانومتری این شرکت تا سال 2023 در دسترس نخواهد بود. این یکی دیگر از سرنخ هایی است که نشان می دهد تراشه های A16 سری آیفون 14 با همان فرآیند ساخت 5 نانومتری همچون تراشه های A15 و A14 اپل ساخته خواهد شد. در واقع گفته می گردد که مدل های پرو تنها از این تراشه ها بهره می برند و مدل های غیر پرو با همان تراشه A15 ادامه خواهند داد.

کو: تراشه A16 آیفون 14 همچنان با فرآیند ساخت 5 نانومتری فراوری می گردد

این ادعا پیش تر به وسیله افشاگری به نام ShrimpapplePro در توییتر مطرح شده بود. طبق ادعای این افشاگر، تراشه A16 از حافظه رم 5 LPDDR پشتیبانی خواهد نمود که 50 درصد سریع تر و 30 درصد کم مصرف تر از LPDDR 4X در سری آیفون 13 خواهد بود. بدیهی است که استفاده از فرآیند ساخت 5 نانومتری، عملکرد و بهره وری کلی گوشی را برای نسل نو کمی محدود خواهد نمود. اما با این حال تراشه A15 در مقوله بهره وری و عملکرد حدود 10 درصد بهتر از تراشه A14 است که آن هم با لیتوگرافی 5 نانومتری فراوری شده است. بنابراین به نظر می رسد که سری آیفون 14 از نظر پردازشی تفاوت چشمگیری با سری آیفون 13 نخواهد داشت و ممکن است تنها شاهد بهبودهای جزئی در بخش CPU و GPU آن باشیم.

آقای کو به طور کلی نسبت به ارتقاء تراشه های سال جاری اپل چندان خوش بین نیست. او بعلاوه اظهار داشت نسل نو مک بوک ایر که قرار است پاییز سال جاری معرفی گردد، از همان تراشه M1 مدل فعلی استفاده خواهد نمود. به اعتقاد او، تراشه نوتر و قدرتمندتر M2 ممکن است تا سال آینده در دسترس نباشد. البته اپل می تواند با ایجاد بهبودهایی در تراشه M1 و تغییر نام آن به M2 به اهداف خود در بازار این محصولات برسد.

این موضوع که تراشه های آیفون برای سه سال متوالی با یک فرآیند ساخت فراوری می شوند ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. تراشه های اپل همیشه با نوترین فناوری ساخت فراوری می شدند که همین عامل نیز علت عملکرد و بهره وری بهتر محصولات آن در مقابل سایر رقبا بوده است. با این حال سال جاری به نظر می رسد شرکت TSMC که فراوری تراشه های اپل را برعهده دارد، شاید به علت کمبود مداوم تراشه نمی تواند فراوری انبوه تراشه های 4 و 3 نانومتری را شروع کند.

در خصوص سری نو آیفون 14 هر هفته شاهد خبرهای نوی هستیم. به همین دلیل، آقای کو انتظار دارد آیفون 14 مکس نو یک نمایشگر 6/7 اینچی را برای کاربران مدل های غیر پرو این سری ارائه کند که با قیمتی در حدود 200 دلار کمتر از آیفون 13 پرو مکس 6/7 اینچی روانه بازار گردد. این تحلیلگر باسابقه بعلاوه به دیگر شایعه های این سری نظیر شباهت طراحی آن به سری آیفون 12 و 13 هم اشاره نمود. یکی از تغییرات قابل توجهی که گفته می گردد در آیفون های نو رخ می دهد، حذف بریدگی بالای نمایشگر است که جای خود را به حفره دایره ای و قرصی شکل می دهد.

بعلاوه طبق گفته یکی از تحلیلگران معروف این عرصه یعنی راس یانگ، گمان می رود این حفره دایره ای شکل برای پروژکتور نقطه ای فیس آیدی باشد، در حالی که بریدگی قرصی شکل حداقل دوربین جلو و دوربین مادون قرمز فیس آیدی را در خود جای می دهد. طبق گفته های افشاگران و خبرگزاری های مختلف، اپل می خواهد در مدل های پرو سری آیفون 14 از دوربین سلفی نوی استفاده کند چرا که حفره مخصوص دوربین در آن ها بزرگ تر از چیزی است که برای سری آیفون 13 در نظر گرفته شده است.

اگرچه طبق شنیده ها، اپل میخواهد از سنسورهای دوربین 48 مگاپیکسلی برای مدل های پروی آیفون 14 بهره ببرد، اما شایعات نو می گویند که ماژول دوربین مدل ها غیر پرو نسبت به ماژول آیفون 13، میزان ای بزرگ تر خواهد داشت که این مقوله نشان می دهد که اپل سیستم دوربین این سری را دستخوش تغییرات زیادی خواهد نمود. بعلاوه گفته می گردد که همه مدل های سری آیفون 14 با دوربین سلفی پیشرفته تر و پشتیبانی از فناوری فوکوس اتوماتیک در اختیار کاربران قرار می گیرد. باید اشاره کنیم که دیافراگم گسترده تر اجازه می دهد که نور بیشتری از لنز عبور کند و به سنسور دوربین سلفی در مدل های آیفون 14 برسد. باید دید در روزهای آینده چه اخبار دیگری در خصوص نسل نو گوشی های پرچم دار اپل در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

منبع: 9to5mac

منبع: دیجیکالا مگ

به "کو: تراشه A16 آیفون 14 همچنان با فرآیند ساخت 5 نانومتری فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کو: تراشه A16 آیفون 14 همچنان با فرآیند ساخت 5 نانومتری فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید