پیشنهاد ویژه علی لاریجانی برای تغییر در ترکیب کابینه

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، علی لاریجانی معتقد است متمرکز اداره کردن کشور غلط است و باعث می گردد نخبگان استانی احساس مشارکت نکنند.

پیشنهاد ویژه علی لاریجانی برای تغییر در ترکیب کابینه

به گزارش آیندنیوز، علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، در جمع گروهی از کارآفرینان استانی گفت: بیست سال پیش ایده ای را مطرح کردم و آقایان مخالف بودند، الان هم این نظر را دارم که ایران یک کشور بسیار بزرگی است و نمی تواند اینقدر متمرکز اداره گردد. متمرکز اداره کردن کشور غلط است و باعث می گردد نخبگان استانی احساس مشارکت ننمایند. مصالح منطقه ای را مرکز نشینان به خوبی نمی دانند و منطقه ها بهتر می دانند.

لاریجانی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی فعلی می توان تغییراتی را در دولت برای تمرکززدایی انجام داد، گفت: طبق قانون اساسی فعلی وزرا در مقابل رئیس جمهور و مجلس مسئولند بنابراین شما به وزیر بگو اختیاراتت را بده به استاندار می گوید نمی توانم. چرا؟ جواب می دهد برای اینکه باید جوابگوی مجلس باشم. پس مدیر کل من باید آنجا نظر بدهد. خب مدیر کل هم حرف استاندار را گوش نمی دهد می گوید من باید جوابگوی وزیرم باشم؛ لذا استانداران آنقدری که تسلط داشته باشند با شیخوخیت مسائل را حل می نمایند. حرفشان نفوذ ندارد.

رئیس سابق مجلس گفت: آیا می گردد کاری کرد که با قانون اساسی فعلی حل گردد؟ به نظرم می گردد حل کرد. حال شاید شما بگویید امیدواری باطلی دارید، ولی به نظرم می گردد. در قانون اساسی چند وزراتخانه فقط نام برده شده که شامل وزارتخانه های اطلاعات، خارجه، دفاع و دادگستری است. اتفاقا این ها را نمی گردد منطقه ای کرد.

لاریجانی در ادامه گفت: به نظرمن باید دولت را دو قسم کنیم، یک قسم وزرای ستادی و یک قسم وزرای منطقه ای. وزرای منطقه ای مسئول چند استان می شوند، از مجلس هم رای اعتماد می گیرند. مدیران کل هم باید زیر نظرشان باشند. وزرای ستادی هم لازم نیست هم برنامه ریز باشند هم تاعمق کشور نظارت اجرایی داشته باشند. یعنی وزیر فرهنگ و آموزش و پرورش و آموزش عالی یک وزیر ستادی داشته باشد، ولی همه وزرای منطقه ای باید برنامه آن ها را اجرا نمایند. نتیجه اش این که مردم راحت تر مشکلاتشان حل می گردد و از نخبگان استانی به خوبی می گردد استفاده کرد.

لاریجانی اضافه نمود: این کار نیازمند یک تحول است و شجاعت می خواهد. ایران با این گستردگی نمی تواند این قدر متمرکز مدیریت گردد.

منبع: فرارو

به "پیشنهاد ویژه علی لاریجانی برای تغییر در ترکیب کابینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ویژه علی لاریجانی برای تغییر در ترکیب کابینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید