دانشمندان ماده ای همانند پلاستیک کشف کردند

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، دانشمندان به تازگی راهی برای فراوری ماده ای همانند پلاستیک که قابلیت شکل گیری آسان دارد را کشف کردند.

دانشمندان ماده ای همانند پلاستیک کشف کردند

تحقیقات نشان داده است که چگونه می توان نوعی از ماده را ساخت که قطعات مولکولی آن در هم ریخته و نامنظم است، اما هنوز می تواند برق را بسیار خوب منتقل کند. این پدیده مغایر با تمام قوانین رسانایی است که تا به امروز شناخته شده و برای دانشمندان مانند این است که شاهد حرکت خودرو روی آب با سرعت 70 مایل در ساعت باشند. این کشف بعلاوه می تواند بسیار مفید باشد. اغلب اوقات اختراع یک چیز کاملا نو و شگرف با کشف یک ماده کاملا نو آغاز می گردد.

جان اندرسون استادیار شیمی در دانشگاه شیکاگو گفت: این کشف بطور اصولی طراحی یک کلاس کاملا نو از مواد را می گشاید که رسانای برق است و شکل دادن به آن آسان است. این کشف امکان های نو برای گروه مواد فنی مهمی ایجاد می نماید.

فلزاتی مانند مس و طلا قدیمی ترین رسانا ها هستند، اما حدود 50 سال پیش دانشمندان با استفاده از روشی موسوم به دوپینگ رسانا هایی از مواد ارگانیک ساختند. مشکل این مواد آن است که باثبات و پایدار نیستند و در تماس با رطوبت ممکن است رسانایی خود را از دست دهند.

با این حال رسانا های فلزی و ارگانیک یک معینه مشترک دارند و آن این است که از ردیف های به هم فشرده اتم یا مولکول تشکیل شده اند و به این ترتیب الکترون ها می توانند به آسانی حرکت نمایند.

محققان آغاز به آزمایش با موادی کردند که سال ها پیش کشف شده بودند، اما توجهی به آن ها نشد. آن ها اتم های نیکل را وارد رشته ای مولکولی از کربن و سولفور کردند و آغاز به آزمایش کردند و در کمال تعجب دیدند که این ماده به خوبی برق را عبور می دهد و علاوه برآن بسیار باثبات است. اما مهم ترین و جالب ترین نکته اینکه ساختار مولکولی این ماده بی نظم بود. این دانشمندان پس از آزمایش هایی برای معین کردن دلیل این مساله دریافتند که این ماده لایه هایی مانند ورقه هایی در لازانیا تشکیل می دهد و الکترون ها می توانند افقی یا عمودی حرکت نمایند.

دانشمندان از این کشف بسیار هیجان زده شده اند، زیرا می تواند سرآغاز طراحی های نو برای فناوری الکترونیک باشد. رسانا ها به حدی مهم هستند که تقریبا هر تحول تازه ای خطوط نوی برای فناوری ایجاد می نماید.

وبلاگ رشد آرمان علمی پزشکی فناوری