خبرنگاران لطف کرونا در حق خدمات الکترونیک

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، خرم آباد - خبرنگاران - ارایه خدمات الکترونیک و خدماتی از این طریق طی سال های اخیر در حال فراگیری است و اکنون به لطف کرونا و در زمانی که ادارات بالاجبار به دورکاری روی آورده اند در میان مراودات اداری جای خود را باز نموده است.

خبرنگاران لطف کرونا در حق خدمات الکترونیک

به گزارش وبلاگ رشد آرمان فناوری اطلاعات در دنیای امروز بر زندگی فردی و اجتماعی اثرات شگرفی داشته و دنیای جدیدی را رقم زده که برخی از شهروندان در استفاده از این ابزارهای نوین افراط می کنند در حالیکه برخی مردم از مزایای چنین خدماتی غافل هستند.

بجز ارتباطات الکترونیک و مجازی که در این سال ها به لطف زیرساخت های دیجیتالی و اینترنتی در حال رشد هستند، امکان مهمی به نام میز خدمت در دستگاههای کشور ایجاد شد تا مردم کمتر به ادارات مراجعه حضوی داشته باشند و در عین حال درخواست و مطالبات خود را به وسیله میزخدمت الکترونیک پیگیری کنند.

امروزه طیف وسیعی از خدمات و مشاغل قابل دورکاری است و این شیوه عملکرد مزایای بسیاری برای کارفرمایان، کارکنان و شهروندان به همراه دارد.

انجام کارها از راه دور، روشی نو در انجام وظایف محوله است که توسط فناوریهای نوین عصر دیجیتال انجام می پذیرد. اما این مهم احتیاجمند برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های فنی، امنیتی، آموزشی و ساختار تشکیلاتی در بخش فناوری اطلاعات در سازمان ها است که البته در برخی نهادها و یا استان ها به درستی و کامل محقق نشده است.

میز خدمت الکترونیکی چیست؟

سازمان اداری و استخدامی کشور هفتم آذرماه 96دستورالعملی به ادارات و سازمان ها ابلاغ کرد که طی آن به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان، دستگاه های اجرایی و استانداری ها مکلفند نسبت به برنامه ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل میز خدمت الکترونیکی و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.

این دستورالعمل که با عنوان حقوق شهروندی در نظام اداری مطرح شده، تمامی دستگاه های اجرایی را موظف می نماید نسبت به راه اندازی میزخدمت الکترونیکی تحت سامانه ای الکترونیکی و قابل دسترس به وسیله وب و دستگاه های ارتباطی قابل حمل هوشمند، اقدام کنند.

سامانه میز خدمت الکترونیک یا آنگونه که برخی شرکت های نرم افزاری اتوماسیون اداری آنرا سامانه پیشخوان ارباب رجوع می نامند، طبق این دستورالعمل باید ویژگی هایی از جمله اطلاع رسانی شفاف در خصوص هر یک از خدمات ارائه شده در میز خدمت الکترونیکی و میز خدمت حضوری شامل مراحل گردش کار، مستندات مورد احتیاج، قوانین و مقررات، سوالات متداول، مدت زمان انجام خدمت، هزینه های مورد احتیاج برای دریافت خدمت، رویه ارائه شکایت و پیگیری و مسئول اصلی ارائه خدمت را داشته باشد.

انجام تمامی استعلامات و انجام فرآیندهای بین دستگاهی مورد احتیاج برای ارائه خدمت، ارائه و تحویل خدمت به ارباب رجوع به صورت الکترونیکی، ارائه کد رهگیری منحصربه فرد به درخواست خدمت به منظور ردگیری مراحل اجرای فرآیند پردازش درخواست خدمت و بازیابی و رجوع به سوابق اطلاعات خدمت ارائه شده از مزایای دیگر این میز هستند.

علیرغم فعال شدن میز خدمت الکترونیک در بسیاری از ادارات و شهرهای مختلف اما مردم همچنان معتقد هستند که مراجعه حضوری و انجام کارها به روال سنتی و دستی مطمن تر هستند و برای این اقدام هزینه های مالی و زمان زیادی را صرف می کنند اما از امکان میز خدمت غافل هستند.

در روزهایی که کرونا وارد کشور شد و رفته رفته ادارات را تحت تاثیرقرار داد مصوبه دورکاری دستگاههای اجرایی به پشتوانه میز خدمت الکترونیکی ابلاغ شد تا مردم در خانه بمانند و کارها به وسیله این خدمت ارزنده پیش رود.

خدماتی که تا پیش از این جدی گرفته نمی شد و شاید کرونا با تمام دردسر و مصیبت های اجتماعی و مالی که دارد در این مورد عملکرد مثبتی داشته و مردم را با این میز مغفول آشنا نموده است.

دوری کاری دستگاه های اجرایی بلامانع است

سازمان اداری و استخدامی نیز 13 اسفندماه در بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی برای مقابله با کرونا و حفظ سلامت کارکنان و ارباب رجوع ابلاغ کرد که بر این اساس ارائه خدمات الکترونیکی توسط کارکنان دستگاه ها به شکل دورکاری بلامانع است.

در این بخشنامه که به تمام دستگاه اجرایی ابلاغ شد، آمده است: تمام مکاتبات بین دستگاه ها و ادارات تابعه به وسیله اتوماسیون اداری انجام گردد و علاوه بر آن دستگاه ها باید امکان ثبت الکترونیکی درخواست خدمات و مکاتبات شهروندان فراهم کند و در صورت احتیاج به مراجعه حضوری نوبت دهی الکترونیکی ظرف مدت سه روز فراهم گردد.

دورکاری 75 درصدی در لرستان

استاندار لرستان نیز هفته جاری دورکاری 75 درصدی کتارکنان را بلامانع دانست و گفت: شهروندان می توانند با حضور در خانه و استفاده از خدمات الکترونیکی موارد ضروری را ثبت و پیگیری کنند.

سیدموسی خادمی گفت: خدمات میز خدمت الکترونیکی در استان فراهم است و مردم می توانند امور خود از جمله در حوزه دستگاههای خدمات رسانی همچون برق، آب و گاز را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

تمامی خدمات شرکت گاز لرستان غیرحضوری شد

سرپرست شرکت گاز لرستان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ضرورت حفظ سلامت شهروندان و کارکنان، تمامی خدمات این شرکت به صورت غیرحضوری ارایه می گردد.

کرم گودرزی اضافه کرد: طبق مصوبه کمیته سلامت شرکت گاز لرستان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام خدمات این شرکت تا اطلاع ثانوی به صورت غیرحضوری ارائه می گردد و احتیاجی به حضور مستقیم مشترکان در ادارات نیست.

وی گفت: تماس تلفنی با مشترکان هر ناحیه، مراجعه به سایت اینترنتی شرکت گاز استان لرستان به آدرس https://www.nigc-lorestan.ir و انتخاب گزینه میز خدمت و ارسال شماره اشتراک به سامانه پیامکی 200066194 روش های خدمات غیرحضوری هستند.

بیش از 90 درصد دستگاههای اجرایی لرستان میز خدمت الکترونیک دارند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان نیز در این خصوص به وبلاگ رشد آرمان گفت: بیش از 90 درصد دستگاههای اجرایی استان میز خدمت الکترونیک دارند که شهروندان می توانند با ورود به سامانه اینترنتی ادارات درخواست های خودرا ثبت و پیگیری کنند.

کامبیز پورسیف اضافه کرد: تمامی زیرساخت های لازم برای دورکاری کارکنان و مراجعه الکترونیکی مردم لرستان فراهم است چراکه داشتن میز خدمت از تیرماه سال 98 به دستگاهها تکلیف شده و در این راستا اقدامات بسیار مطلوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه میز خدمت مبتنی بر فناوری سرویس دهی می نماید توضیح داد: خدمات متنوعی در میزخدمت برای شهروندان لحاظ شده متاسفانه استفاده چندانی از این خدمت نشده که مردم می توانند با بهره گیری از این امکان و پرهیز از مراجعه حضوری به ادارات، در وقت و هزینه های خود صرفه جویی نموده و مراحل پیگیری کار را به وسیله پیامک دریافت کنند.

پورسیف با اشاره به دورکاری کارکنان در روزهای شیوع کرونا گفت: این شرایط نوعی اجبار را برای استفاده از میز خدمت فراهم نموده که امید می رود شهروندان پس از اتمام این شرایط همچنان از این خدمت الکترونیکی با مزایای بسیار خوب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دورکاری کارکنان و میزان استفاده از میزخدمت الکترونیک در استان به تازگی شروع شده توضیح داد: همچنین در 2 هفته گذشته 15 جلسه ویدئوکنفرانسی داخلی و خارج از استان با استفاده از خدمات الکترونیک و دیجیتال برگزار شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لطف کرونا در حق خدمات الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لطف کرونا در حق خدمات الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید