توصیه هایی برای افزایش ایمنی خودرو در سفر

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، اگر وقت کافی ندارید یا به دلایل مختلف امکان آنالیز خودرو وجود ندارد، برترین راه مراجعه به متخصص است.

توصیه هایی برای افزایش ایمنی خودرو در سفر

به گزارش وبلاگ رشد آرمان به نقل از زومیت، در سفرهای جاده ای، راننده وظیفه سنگینی برعهده دارد؛ ازاین رو، آنالیز ایمنی خودرو و شرایط جاده ها بسیار مهم است.

مطمئن ترین راه برای ایمن کردن خودرو

اگر وقت کافی ندارید یا به دلایل مختلف امکان آنالیز خودرو وجود ندارد، برترین راه مراجعه به متخصص است. حداقل سه روز یا در برترین حالت یک هفته قبل از سفر، خودرو را به مراکز معتبر و نزد تعمیرکار متخصص ببرید تا تمام کارهیا لازم برای ایمنی انجام گردد. متخصص با درنظرگرفتن نوع خودرو و تجهیزات ایمنی و مدت زمان سفر، بخش های مختلف مثل روغن موتور، سیستم فرمان، لاستیک ها، باتری، ترمزها، جعبه دنده و سیستم اگزوز را آنالیز می نماید.

خودتان دست به کار شوید

مراجعه به متخصص و مکانیک مطمئن ترین راه است؛ اما بازهم احتمال خرابی خودرو را صفر نمی نماید. درهرصورت، می توانید خودتان دست به کار شوید و بخش های مختلف خودرو را آنالیز کنید.

آنالیز روغن ها و مایعات

همواره اولین کار برای درنظرگرفتن شرایط خودرو، آنالیز روغن ها و مایعات است. شرایط روغن موتور و زمان تعویض آن را آنالیز کنید. اگر زمان تعویض نزدیک است، قبل سفر و زدن به جاده، روغن موتور تمیز به خودرو اضافه کنید. براساس مدل خودرو و شرح دفترچه راهنما و آب و هوا، روغن موتور مناسب را انتخاب کنید. در نظر بگیرید اگر زمان زیادی در مقصد سفر رانندگی می کنید، ممکن است روغن موتور همیشگی که در محل زندگی استفاده می گردد، به دلایل فشار جوّی و گرم و سردی هوا، عملکرد مناسبی در سفر نداشته باشد. روغن های جعبه دنده و دیفرانسیل را نباید فراموش کنید. این روغن ها معمولا بیشتر از روغن موتور دوام می آورند (بعضی تا همواره ضمانت دارند)؛ اما برای اطمینان خاطر بیشتر زمان توصیه شده برای تعویضشان را از دفترچه راهنمای خودرو آنالیز کنید. کارشناسان توصیه می نمایند پس از هر 100,000 کیلومتر کارکرد، روغن جعبه دنده تعویض گردد. رادیاتور نقش مهمی در عملکرد مناسب خودرو برعهده دارد؛ بنابراین حتما شرایط آب را آنالیز کنید. تقریبا پس از هر 80,000 کیلومتر کارکرد، سیستم خنک نماینده و رادیاتور را باید تمیز کرد و شست وشو داد.

خودروهای مدرن که در چهار سال گذشته فراوری شده اند، از مایع خنک نماینده متفاوتی استفاده می نمایند؛ بنابراین، تا کارکرد بیش از 200,000 کیلومتر مسئله ای نخواهند داشت. این نکته را در نظر بگیرید تمام خودروها از یک نوع مایع خنک نماینده استفاده نمی نمایند. اگر حس کردید هنگام ترمزگیری، پدال حالت اسفنجی دارد یا بیشتر از حدمعمول به پایین می رود، حتما روغن ترمز را آنالیز کنید. قبل از سفر، مخزن روغن ترمز را پر کنید و درصورت 60,000 کیلومتر کارکرد، آن را کاملا تمیز کنید. بیشتر خودروهای امروز بازار ایران از سیستم هیدرولیک فرمان استفاده می نمایند که احتمال کثیف شدنش وجود دارد. معمولا اولین نشانه کثیف شدن روغن سیستم فرمان، پاسخ گویی و حساسیت کمتر است. شرایط روغن هیدرولیک را آنالیز و درصورت 40,000 کیلومتر کارکرد، برای اطمینان از عملکرد مناسب سیستم فرمان به تعمیرگاه مراجعه کنید. سفرهای جاده ای و طولانی به معنی کثیف شدن خودرو است و در بدنه خودرو، تمیزبودن شیشه جلو از هیچ چیز دیگری مهم تر نیست؛ بنابراین، حتما از پُربودن مخزن شیشه شوی مطمئن شوید.

آنالیز لاستیک ها

لاستیک ها در ایمنی و راحتی و مصرف سوخت خودرو نقش مهمی ایفا می نمایند؛ بنابراین، باید در شرایط مطلوبی باشند. مصرف سوخت خودرو برای هر راننده ای مهم است و لاستیک های پرباد یا کم باد بر مصرف سوخت تأثیر منفی می گذارند. علاوه براین، فشار و باد نامناسب بر سرعت استهلاک لاستیک می افزاید. قبل از سفر، شرایط باد لاستیک ها را آنالیز کنید و به یاد داشته باشید پس از هر 2,000 کیلومتر کارکرد و با تغییر فصل، این کار را تکرار کنید. معمولا اگر باد لاستیک زیاد باشد، بخش میانی لاستیک و اگر فشار و باد کم باشد، بخش جانبی لاستیک صاف تر می گردد. حتی اگر همواره باد لاستیک ها مناسب باشد، بازهم به علت تغییرات سیستم تعلیق و وزن و شرایط جاده، لاستیک مستهلک می گردد. تعویض لاستیک های چپ و راست یا عقب و جلو در عمر بیشتر لاستیک تأثیر دارد. بهتر است پس از هر 10,000 کیلومتر کارکرد، لاستیک ها را جابه جا کنید. به شرایط آج و بخش های مختلف لاستیک هم دقت کنید. اگر فکر می کنید لاستیک ها مستهلک شده اند و ضخامت آج درحدود 1.6 میلی متر است، لاستیک باید تعویض گردد. عمر لاستیک را بین 40,000 تا 80,000 در نظر بگیرید؛ اما درصورت آسیب تماشا، به سرعت باید تعویض گردد.

آنالیز قطعه های کوچک و تمام شدنی

خودرو از قطعه های مختلفی تشکیل شده که برای عملکرد مناسب، باید در شرایط مطلوبی باشند. لنت های ترمز اصطکاک لازم برای کاهش سرعت و ترمزگیری را فراهم می نمایند. به مرورزمان و استفاده بیشتر و نازک شدن، لنت کارایی اولیه را از دست می دهد. صدای جیغ هنگام ترمزگیری، یکی از علائم واضح ازبین رفتن لنت ها است. قبل از سفر، از شرایط مناسب لنت های ترمز مطمئن شوید. براساس مدل لنت و نحوه ی ترمزگیری، لنت ها از 40,000 تا 110,000 کیلومتر عمر می نمایند. قطعا در سفر های جاده ای، علاوه بر شیشه جلو و بدنه، قطعات دیگر خودرو مثل فیلترها هم کثیف می شوند. فیلتر هوا نقش مهمی در آزادکردن نهایت قدرت پیشرانه و مصرف سوخت و هوای تمیز کابین خودرو ایفا می نماید. معمولا با پس از هر 20,000 کیلومتر کارکرد، باید فیلتر هوا را تعویض کرد؛ اما بهتر است این قطعه را پیش از سفر نو کنید. یکی از بخش های مهم خودرو در سفرهای طولانی، چراغ های عقب و جلو هستند. حتما از سالم بودن تمام چراغ های جلو، ترمز، دنده عقب، کابین و فلاشرها مطمئن شوید. درنظر بگیرید خرابی چراغ ها علاوه بر خطرناک بودن برای سرنشینان و دیگر خودروها، جریمه پلیس را هم در پی خواهد داشت. آنالیز تسمه تایم شاید کاری تخصصی باشد؛ اما هر راننده می تواند حداقل از سلامت کلی آن مطمئن گردد. برای اطمینان از سفتی صندلی تسمه، کافی است فقط کمی آن را تکان دهید. بعلاوه، به نبودن هرگونه پارگی و مشکل در دندانه های تسمه هم دقت کنید. یکی دیگر از کارهای آسان در آنالیز ایمنی خودرو، شرایط شلنگ ها و سیم کشی است. بادقت به نقطه های اتصال سیم ها نگاه کنید تا هیچ گونه نشتی و خوردگی وجود نداشته باشد. اگر عمر باتری خودرو بیش از دو سال است، به اتصال سرهای منفی و مثبت دقت کنید تا بدون مشکل باشند. اگر زمان زیادی از نصب باتری می گذرد، بهتر است برای آنالیز کامل باتری به تعمیرگاه مراجعه کنید.

آماده کردن تجهیزات موردنیاز سفر

مدارک شناسایی، گواهینامه رانندگی، کارت های اعتباری و دیگر تجهیزات موردنیاز برای سفر را نباید فراموش کنید. موارد زیر را براساس شرایط جاده و مقصد سفر در نظر بگیرید.

مدارک شناسایی و گواهینامه ی رانندگی

دفترچه راهنمای خودرو

چرخ یدکی

بسته شرایط اضطراری خودرو

بنزین اضافه

نقشه (کاغذی یا اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند)

پول نقد

دفترچه یادداشت و اتوماتیک و مداد

جعبه یاری های اولیه

چراغ قوه

پاوربانک یا باتری اضافه

شارژر USB

اسپری حشره کش

بطری عظیم آب

دستمال کاغذی

چتر

کابل های اتصال تلفن همراه

عینک های آفتابی

دوربین

پوشش ضدآفتاب شیشه خودرو

مایع دست شویی

قرص مسکّن

حوله

لوازم بهداشت شخصی

میان وعده سالم

لوازم تفریح در سفر (مثل کتاب، بازی رومیزی، شطرنج و ساز)

آنالیز نهایی

از سالم بودن برف پاک کن ها، چرخ یدکی، بوق، جعبه یاری های اولیه، کپسول آتش نشانی، ابزار اضطراری، پوشش های ضدآفتاب، سیستم صوتی و راهیاب و تهویه و بخاری مطمئن شوید. پس از آنالیز تمام این ها، چند دقیقه در جاده رانندگی و به صداها و تکان ها و لرزش های غیرمعمول توجه کنید تا اگر مسئله ای وجود داشت، شناسایی گردد. به یاد داشته باشید با تمام آنالیز های پیش از سفر از طریق تعمیرکار یا خودتان، هیچ تضمینی برای نبود مشکل در جاده وجود ندارد. بنابراین، حداقل لوازم موردنیاز برای موقعیت بحرانی مثل پتو، چراغ قوه، باتری اضافه و کمی آب و غذا را همراه داشته باشید. بعلاوه، یک نسخه کپی از مدارک شناسایی و خودرو و شماره تلفن های ضروری با خودتان ببرید. بهتر است یک کپی اضافی هم از سوئیچ خودرو داشته باشید.

منبع: جام جم آنلاین

به "توصیه هایی برای افزایش ایمنی خودرو در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای افزایش ایمنی خودرو در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید