تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، در پی آماده بودن مجموعه تلسکوپ جیمز وب، تاریخ پرتاب این رصدخانه فضایی برای آخرین روزهای سال 2021 تعیین شد.

تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد

طبق اعلام ناسا و آژانس فضایی اروپا پرتاب رصدخانه فضایی جیمز وب (James Webb) هم اکنون برای 18 دسامبر (27 آذر) در نظر گرفته شده است که نشان از تأخیر 6 هفته ای نسبت به برنامه ریزی قبلی دارد. زمان بندی و هزینه های این پروژه که برنامه ریزی آن از دهه 1990 میلادی آغاز شده به طور مرتب افزایش یافته و تا کنون 10 میلیارد دلار هزینه در پی داشته است.

گونتر هازینگر (Günther Hasinger) مدیر علوم آژانس فضایی اروپا درباره تاریخ پرتاب جیمز وب گفت: اکنون روزی تعیین شده است که هزاران نفر سال ها برای آن تلاش کرده اند و میلیون ها نفر در سراسر جهان منتظر آن هستند.

او اضافه نمود: به لطف تلاش های اجرا شده، وب و پرتابگر آریان 5 (Ariane 5) آماده هستند و ما مشتاقانه منتظر آمادگی نهایی برای پرتاب در بندرگاه فضایی اروپا هستیم.

پیش از این 31 اکتبر (9 آبان) به نام زمان پرتاب تعیین شده بود اما با این وجود پیش بینی می شد که این تاریخ هم دستخوش تغییر شود. توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) مدیر علوم ناسا در ماه ژوئن اعلام کرد که زمان بندی پرتاب بسیار پیچیده به نظر می رسد.

با وجود تکمیل مراحل آماده سازی تلسکوپ جیمز وب، این رصدخانه فضایی هنوز از محل فعلی خود در کالیفرنیا به محل پرتاب آژانس فضایی اروپا در گویان فرانسه جابه جا نشده و برآوردها نشان می دهد که از زمان جابه جایی تا پرتاب به حدود 10 هفته زمان نیاز دارد. طبق بیانیه ESA موشک آریان 5 که پرتاب تلسکوپ را برعهده دارد، اواسط آگوست سفر خود را به گویان فرانسه در قاره آمریکای جنوبی آغاز کرده است.

گرگوری ال. رابینسون (Gregory L. Robinson) مدیر برنامه جیمز وب ناسا گفت: وب مأموریتی مثال زدنی و نشان دهنده پشتکار است. ما با هم در طول راستا بر موانع فنی و چالش های همه گیری کرونا غلبه کرده ایم. اکنون یک تلسکوپ و یک موشک آماده پرتاب داریم و من منتظر روز بزرگ و داده های علمی شگفت انگیز آن هستم.

پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب، فضاپیما حدود یک ماه را برای پیمودن 1.5 میلیون کیلومتر و رسیدن به نقطه لاگرانژی دوم (L2) سپری خواهد کرد. جایی که تلسکوپ می تواند از یک مدار نسبتا پایدار نقطه پارکینگ در سمت دیگر زمین نسبت به خورشید بهره مند شود. این مکان از این جهت برای تلسکوپ اهمیت دارد که باید از گرما به خوبی محافظت شود تا با کارکرد ابزارهای آن در طیف فروسرخ تداخل نداشته باشد.

به گفته آژانس فضایی اروپا ابزارهای تلسکوپ دو یا سه ماه پس از پرتاب روشن نمی شوند و فعالیت علمی اصلی تلسکوپ هم حدود 6 ماه پس از پرتاب آغاز خواهد شد. بدین ترتیب برای روشن شدن چشم تلسکوپ به جهان باید منتظر سال 2022 باشیم.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب از طریق موشک آریان 5

Credit: D. Ducros, ESA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید