ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان با تجهیز گلخانه هیدروپونیک به نانو اکسیژن ساز پیروز به ارتقای ارزش غذایی گوجه فرنگی شدند و به گفته آنها این روش برای گلخانه پنج محصول دیگر هم کاربرد دارد.

ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، کشت هیدروپونیک یا آب کشت شیوه کشت گیاه بدون خاک است و در آن متخصصان احتیاجهای غذایی گیاه را مقدار گیری نموده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می گردد با افزودن عناصر ریزمغذی و درشت مغذی و نگهداشتن گیاه به وسیله مواد نگهدارنده بی اثر مانند پرلیت عملاً احتیاج به خاک منتفی می گردد.

در این روش کیفیت آب مصرفی فاکتور اساسی در پرورش محصولات با ارزش افزوده بالا است، از این رو محققان یکی از شرکت های دانش بنیان با طراحی دستگاه نانو حباب ساز، روشی را برای بهبود آب این گلخانه ها ارائه کردند.

عارف دادگستر، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با وبلاگ رشد آرمان، با اشاره به فراوری نانو حباب ها، با بیان اینکه ما برای فراوری نانو حباب ، دستگاهی را طراحی کردیم که قادر است حباب های کمتر از 200 نانومتر را فراوری کند، گفت: خروجی این دستگاه محلول حاوی میلیاردها میلیارد حباب های نانو اکسیژن کمتر از 200 نانومتر است.

وی با بیان این دستگاه برای ارتقای ارزش غذایی محصولات غذایی کاربردی شد، در این باره شرح داد: در گلخانه های هیدروپونیک کیفیت آب و اکسیژن موجود در آب که از احتیاجهای اساسی پرورش و رشد گیاهان است، بسیار با اهمیت است؛ از این رو پروژه ای در گلخانه های هیدروپونیک گوجه فرنگی منطقه ارس اجرایی کردیم که نتایج مطلوبی را کسب کردیم.

دادگستر با بیان اینکه در این پروژه از فناوری نانو اکسیژن بهره بردیم، افزود: در این طرح توانستیم مقدار تناژ فراوریی را 20 درصد افزایش دهیم که این امر می تواند صرفه مالی را به لحاظ مسایل مالی و هم سودآوری برای پرورش دهنده به همراه داشته باشد.

این محقق ارتقای ارزش غذایی محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای این فناوری نام برد و یادآور شد: ارزش غذایی محصولات کشاورزی ما به حد استاندارد نمی رسد و پایین تر از آن است و این امر معضلی در حوزه صادرات ایجاد خواهد نمود، ولی خوشبختانه با به کارگیری این فناوری ارزش غذایی گوجه فرنگی را 25 تا 30 درصد افزایش دادیم.

به گفته وی منظور از ارزش غذایی وجود عناصری از قبیل مهمیم، مس، روی و پتاسیم در محصولات کشاورزی است که با این روش این عناصر به عدد قابل توجهی رسیده است.

دادگستر با تاکید بر اینکه ما این آمادگی را داریم که گلخانه های هیدروپونیک را با این فناوری تجهیز کنیم، افزود: در گلخانه های هیدروپونیک، کیفیت آب در مقدار رشد گیاهان مؤثر است و از این جهت ما در این پایلوت محصول گوجه فرنگی را انتخاب کردیم که مقدار فراوری آن در کشور به مقدار کافی صورت می گیرد، ولی متاسفانه کیفیت و ارزش غذایی بالایی را ندارند.

به گفته وی از این روش می توان در گلخانه هایی که به کشت محصولاتی چون توت فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان و کاهو پرداخته می گردد هم بهره برد، چرا که تاثیر کمی و کیفی مثبت و قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

وی به بیان مکاهمم نانو حباب ها برای افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: کیفیت آب در ساختمان ریشه و جذب مواد مغذی تاثیر دارد، از این رو هر چه کیفیت آب ورودی به این گلخانه ها بهتر باشد و مقدار اکسیژن محلول در آب بهبود یابد، باکتری مفیدی که در ناحیه ریزوسفر (محیط اطراف ریشه گیاهان) قرار دارند، کیفیت آنها بهتر و باعث خواهد شد که جذب مواد مغذی و اکسیژن به وسیله ریشه گیاهان بهتر صورت گیرد.

دادگستر، ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش مقدار اکسیژن محلول در آب را از مزایای کاربرد این فناوری دانست و یادآور شد: با این نانوحباب ها توانستیم جذب مواد مغذی را به وسیله ریشه افزایش دهیم، ضمن آنکه عوامل بیماری زا با این فناوری کنترل شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید