اجرای عملیات آبخیزداری در 70 حوزه آبخیز لرستان

به گزارش وبلاگ رشد آرمان، خبرنگاران/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در 3 سال گذشته در حوزه آبخیزداری استان به اندازه 20 سال کار شده است.

اجرای عملیات آبخیزداری در 70 حوزه آبخیز لرستان

شیرزاد نجفی هشتم اردیبهشت ماه، با بیان اینکه از نظر زمین شناسی تفاوت های زیادی بین بخش های جنوب و جنوب غربی استان با سایر مناطق آن وجود دارد، اظهار کرد: شیب متوسط زمین در بیش از 60 درصد وسعت استان بالای 12 درصد است.

وی توضیح داد: با آنالیز های انجام شده توسط این اداره کل، عوامل طبیعی و انسانی و فعالیت های عمرانی در اراضی ناهموار زراعی باعث شده نرخ فرسایش خاک و فراوری رسوب در استان به مراتب از متوسط کشوری بالاتر باشد و همین عوامل موجب شده با اولین بارندگی ها، شاهد جاری شدن سیل در استان باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به شرایط اقلیمی، توپوگرافی، کوهستانی، شیب بالا و آب وهوای لرستان که از سیل مصون نیست تنها راه مقابله با فرسایش و جلوگیری از انتقال خاک به عنوان رسوب را آبخیزداری دانست و تأکید کرد: اتفاقاً در این بخش، استان یکی از پیشگامان اجرای عملیات آبخیزداری در کشور عزیزمان ایران است.

نجفی اظهار داشت: یکی از اقدامات مؤثر برای کاهش خسارات سیل، حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع، اقدامات پیشگیرانه با هزینه ای کمتر از 10 درصد هزینه های سیل هست که با اجرای پروژه های آبخیزداری خسارات را به حداقل رسانده و ایمن سازی لازم صورت می گیرد.

وی به اعتبارات سنواتی آبخیزداری که از دو محل اعتبارات ملی و استانی تأمین می گردد پرداخت و افزود: میزان اعتبارات مصوب آبخیزداری طی دهه های اخیر به طور متوسط سالانه 10 میلیارد تومان بوده است ولی با توجه به شرایط مالی کشور، هرساله 50 درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته به همین منظور فرایند اجرای کارهای آبخیزداری در سطح استان کُند و گاهی نیز معطل مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: طی سال های 99 تا 97 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از 160 میلیارد تومان اعتبار تخصیص و در بیش از 70 حوزه آبخیز به مساحت بیش از 620 هزار هکتار، با هدف کنترل سیل و کاهش رسوب، عملیات آبخیزداری انجام شده است به طوری که در این سه سال به اندازه 20 سال کار شده است.

نجفی تأکید کرد: بر همین اساس در این مناطق به طور متوسط 190 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از 110 میلیون مترمکعب آب استحصال شده است که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل است.

وی اعلام کرد: همچنین در زمینه کنترل فرسایش توده ای در مراتع و جنگل های استان با تخصیص شش میلیارد تومان اعتبار در دو حوزه آبخیز سراب بیشه دورود و قلعه گل خرم آباد بیش از 30 هکتار از مناطق دارای فرسایش توده ای تثبیت و پایدارسازی شده به طوری که در این مناطق بیش از 400 هزار مترمکعب رسوب کنترل و از ورود آن به رودخانه های استان جلوگیری به عمل آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: با اجرای عملیات آبخیزداری در یک هکتار، حجم ذخیره سازی آب 530 مترمکعب، فراوری علوفه به میزان 120 کیلوگرم، 4 مترمکعب کنترل رسوب، کنترل 3 تا 9 تُنی فرسایش خاک، کاهش 10 درصدی تخریب در مناطق کوهستانی و 25 درصدی در سایر مناطق، نسبت 5 تا 9 برابری سود به هزینه ها، کاهش 70 درصدی حجم سیلاب، افزایش 1 تا 3 برابری دبی چاه ها و قنات ها را به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجرای عملیات آبخیزداری در 70 حوزه آبخیز لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای عملیات آبخیزداری در 70 حوزه آبخیز لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید